Alakulttuuri Eurooppa Muu maailma Politiikka Talous

Toyota lopettaa LGBTQI+-hankkeiden sponsoroinnin – liian politisoitua

Kuvituskuva. Kuva: Pixabay / (CC0).

Japanilainen autonvalmistaja Toyota on ilmoittanut, että se ei enää sponsoroi LGBTI+-tapahtumia, Pride-kulkueita ja vastaavia. Syynä on se, että se pitää valtaosaa tällaisista tapahtumista liian politisoituneina ja sitä on arvosteltu tästä. Lisäksi Toyota on myös joutunut boikottikampanjoiden kohteeksi, jos se ei tarkista niin sanottua DEI-politiikkaansa.

Yhtiö sanoo 50 000 yhdysvaltalaiselle työntekijälleen ja 1 500 jälleenmyyjälleen lähettämässään muistiossa, että se aikoo ”rajoittaa yhteisöllisen toimintansa” vähemmän kiistanalaisiin monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta koskeviin aloitteisiin.

Päätös tehtiin vain viikko sen jälkeen, kun tunnettu konservatiivinen aktivisti Robby Starbuck käynnisti sosiaalisen median kampanjan Toyotaa vastaan ja kehotti asiakkaita boikotoimaan yritystä. Syynä oli yhtiön tuki monien mielestä liian äärimmäisille ja politisoituneille LGBTI+-tapahtumille ja -aloitteille.

Toyota puolustautui ensin sanomalla, että näitä aloitteita ei tehnyt johto vaan yksittäiset henkilöstöryhmät. Kriittisten potentiaalisten asiakkaiden huomautusten jälkeen se on kuitenkin nyt muuttamassa DEI-politiikkaansa, jossa säännellään, miten yrityksen työntekijöiden tulisi toimia tällaisissa asioissa Toyotaa edustaessaan.

Useat yritykset perääntyvät askeleen taaksepäin

Toyota ei ole ainoa suuryritys, joka on vetäytynyt tukemasta LGBTQI+-tapahtumia, jotka ovat monien mielestä seksuaalisen ilmaisun ja poliittisen viestinnän äärirajoilla. Robby Starbuck on saanut samanlaista menestystä herättämällä kritiikkiä muun muassa Harley-Davidson Inc:tä, Lowe’s Cosia, Ford Motor Co:ta ja Tractor Supply Co:ta kohtaan.

Kaikki ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan vähentää DEI-aloitteitaan, mukaan lukien moninaisiin LGBTQI+-yhteisöihin kohdistuvat aloitteet. Ilmoituksia on seurannut seksuaalivähemmistöyhteisön kehotuksia boikotoida yrityksiä, jotka vetäytyvät tällaisista tapahtumista, uutisoi Bloomberg.

Lähde: Bloomberg

Lue lisää aiheesta:

Asiakkaat boikotoivat: Myös Jack Daniel’s lopettaa woke-ohjelman

Asiakkaat boikotoivat: Ford luopuu DEI-ohjelmista ja vetäytyy LGBTQ+-luokitusjärjestelmästä

 

Tilaa
Ilmoita
6 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
John Quiman

Outoa, että yritykset ylipäätänsä ovat langenneet siihen retkuun, että ottavat osaa poliittiseen ja ideologiseen toimintaan.

Yritysten tulisi keskittyä omiin tuotteisiinsa ja niiden kehittämiseen sekä myymiseen.

Marko Kristian

Ei kai yritysten kannata mennä pienen vaikkakin äänekkään vähemmistön ehdoilla, oisin voinut kertoa sen jo ennen miljardien tappioita.

Ilkka Manttari

Hyvä että yritykset hiljalleen alkavat irtaantua rasismista (valkoisten sorrosta) Huomasivat kai että LG….-politiikka ei ole kenenkään etu.

Kääpä

Seuraavaksi yrityksien on tajuttava irrattautua sadusta nimeltä, ilmastomuutos. Sillä tuota agentaa vetämällä voin taata että jokainen tuota valetta syytävä yritys menee nurin.

Viimeksi muokattu 4 tuntia sitten by Kääpä
Ilkka Manttari

Sitä saadaan vielä odottaa, rummutus on niin kovaa ja liian moni taho hyötyy siitä ja sen mukanaan tuomista tuista. Kyllä se joskus valkenee, en tiedä näenkö itse sitä päivää, toivottavasti edes lapseni jotka kyllä ymmärtävät asian oikean laidan.

John Quiman

Ilmastonmuutos on monille iso bisnes ja poliitikoille pakkomielle, josta ei ole helppo irtautua. Jos politiikka muuttuu, katoaa ilmastonmuutos politiikasta ja se, mikä oli aiemmin iso bisnes, lakkaa olemasta bisnes. Siinä vaiheessa kaatuu yrityksiä ja poliitikkoja.

Ovelimmat yrittäjät ovat jo varmistaneet itselleen hyvän omaisuuden ja ilmastonmuutosyrityksen kaatuminen ei kamalasti heitä haittaa. Kaikkein fiksuimmat ovat myyneet ilmastonmuutosyrityksensä hyvissä ajoin ennen kaatumista, joten se kaatuu jonkun toisen syliin.