Euroopan komissio on antanut joulukuussa 2021 asetusehdotuksen koskien välineellistämistilanteita siirtolaisuus- ja turvapaikka-asioissa. Komission mukaan välineellistäminen tarkoittaa sitä, että kolmas maa käynnistää laittomia muuttovirtoja EU:hun kannustamalla tai helpottamalla aktiivisesti ihmisten liikkumista EU:n ulkopuolelta ulkorajoilla. Tällaisten toimien tarkoitus on horjuttaa unionia tai sen jäsenvaltiota, jos ne ovat omiaan vaarantamaan valtion keskeiset toiminnot, alueellisen koskemattomuuden, lain ja järjestyksen ylläpitämisen tai kansalaisten turvallisuuden.
Valkovenäjän Puolaan, Latviaan ja Liettuaan kohdistamista horjuttamistoimista innoituksensa saanut esitys on edennyt hitaanlaisesti Euroopan parlamentin ja neuvoston rattaissa, sillä siitä ei ole muodostettu neuvottelukantaa trilogien pohjaksi vielä kummassakaan lainsäädäntöelimessä.
– Viivyttääkö LIBE-valiokunta tahallaan tätä esitystä, jotta siitä saataisiin tehtyä pakettidiili EU:n turvapaikkasäädösten kanssa? europarlamentaarikko Teuvo Hakkarainen (ps. / ECR) kummastelee.
Euroopan parlamentissa ei ole myöskään tavatonta, että muut poliittiset ryhmät liittoutuvat yhteen jarruttamaan esityksiä, joissa parlamentin neuvottelija tulee jostakin oikeistoryhmästä.
– EU on nyt yhtä kuin uhka jäsenmaiden turvallisuudelle, koska meitä sitova EU:n turvapaikkapolitiikka on vanhentunut ja uutta ei saada aikaan maailman muuttuessa! Nytkin Suomen täytyi tehdä kansallisesti omat ratkaisunsa, koska EU vatuloi. Onneksi meillä on nyt pystyvä hallitus perussuomalaisten ansioista, mutta annas olla kun sosialistit taas pääsevät vallan kahvaan, Hakkarainen maalailee.
EU:n uusi yhteinen turvapaikkapolitiikka on ollut työn alla kohta vuosikymmenen. Ongelmana ovat liian kaukana toisistaan olevat näkemykset lainsäätäjien välillä. Kuitenkaan parlamentin enemmistö ei enää liputa yhtä avokätistä ja ”humaania” turvapaikkapolitiikkaa kuin aiemmin, muuttoliikkeen lieveilmiöiden lisääntyessä ja oikeistopuolueiden kannatuksen noustessa ympäri Eurooppaa.
Venäjän viimeaikaiset toimet Suomen itärajalla voitaisiin katsoa perusteeksi käynnistää poikkeusmenettely, jossa turvapaikkamenettelyasetuksen ja palautusdirektiivin säännöksistä voitaisiin poiketa, kunhan maahanmuuton välineellistämistä koskeva asetus saataisiin voimaan. Esityksessä lisättäisiin jäsenmaille useita joustoja, kuten pidennettäisiin tiettyjä määräaikoja, rajoitettaisiin sallittuja rajanylityspaikkoja, helpotettaisiin rajamenettelyn käyttöä ja mukautettaisiin vastaanotto-oloja.
– Kuulemani mukaan parlamentissa on yritetty vesittää ja porata porsaanreikää tähänkin esitykseen liberaalien haaveilijoiden toimesta. Toivoisin ettei moista epäisänmaallisuutta näkyisi ainakaan Suomen meppien toimissa, Hakkarainen päättää lausuntonsa.
Itsenäisyytemme on hukattu, vihervasemmiston myötävaikutuksella, jopa siinä määrin, että linnan juhlissa muuan veikkonen halusi kätellä presidenttipari kahteen kertaan, voipi olla, että ko. herra jääkin historian kirjoihin mukavana tapauksena jota äimistellään kaikilla rintamilla.
Niin edelleen voi kysyä miksi täällä vielä juhlitaan itsenäisyyttä?
Eihän tosiaan saada edes rajojamme vahtia ilman muiden lupaa.
Meitä määrää kaikissa asioissa ihmiset jotka ei ole koskaan Suomessa käynytkään, ja tekopyhät maanpetturit taas juhli näyttävästi itsenäisyyttä.
Ei itsenäisyys ole mennyt sillä, että seurataan vapaaehtoisesti jotain huuhaata. Se on ihan omaa typeryyttä, mutta ei itsenäisyyden menetystä. Itsenäisyys on mennyt vain sitten, jos ei voi halutessaan irtautua joistain sopimuksista tms.
Suomi voi halutessaan irtautua kaikista sopimuksista. Luonnollisesti sen jälkeen tulee kehitellä uudet sopimukset, jotta tässä maailmassa voisi toimia ylipäätänsä lainkaan. Vaihtoehtoisesti voisi ryhtyä entisen Albanian malliin ja katkaista kaikki yhteyden kaikkiin ulkomaihin ja olla täysin sulejttu yhteiskunta sekä ajatella onnellisena, että nyt ei kukaan määrää., eikä ketään kumarrella.