Muu maailma Tiede ja teknologia

Talvipakkaset hyydyttää lukemattomia sähköautoja tienposkeen

Kuvakaappaus: YouTube.

Pohjois-Amerikassa on tällä hetkellä ankara arktinen talvi. Sähköajoneuvojen omistajille nämä poikkeuksellisen kylmät lämpötilat ovat kuitenkin katastrofi. Tämä johtuu siitä, että akut eivät lataudu ja kylmyys vahingoittaa niitä. Tesla & Co:lle nykyinen sää on PR-katastrofi.

Jo jonkin aikaa erityisesti amerikkalaiset eivät välttämättä ole olleet sähköautojen faneja. Myyntiluvut ovat edelleen alhaisia, ja jopa autovuokraamo Hertz on vähentänyt sähköautojensa määrää kolmanneksella. Syynä tähän ovat huoli toimintasäteestä ja odotettavissa olevat ongelmat talvikuukausina. Jälkimmäinen on nyt myös osoittautumassa todelliseksi ongelmaksi. Esimerkiksi Chicagossa lukemattomat sähköautot ovat jääneet jumiin Teslan latausasemien kylmyyteen liittyvien vikojen vuoksi, kuten Foxin raportista käy ilmi.

Mutta siinä ei ole vielä kaikki. Pitkään jatkuva pakkanen voi vahingoittaa sähköautojen akkuja pysyvästi ja lyhentää niiden käyttöikää huomattavasti. Pakkanen aiheuttaa myös sen, että akut purkautuvat nopeammin – ei ainoastaan ajon aikana (vielä enemmän lämmityksen ollessa päällä) vaan myös silloin, kun ajoneuvot ovat pysäköitynä, kuten The Hill -lehden raportista käy ilmi.

Jos lämpötila laskee liian alas, sähköauton litiumioniakun sisällä oleva elektrolyyttineste muuttuu viskoosimmaksi. Tämä hidastaa kemiallisia reaktioita, jotka ovat vastuussa elektronien siirtymisestä. Tämä hidastuminen vaikuttaa sähköajoneuvon toimintasäteeseen latausta kohden ja siihen, kuinka nopeasti se voidaan ladata.

Voidaan olettaa, että monet tällaisten sähköajoneuvojen omistajat pidättäytyvät suurelta osin ostamasta sähköautoja tulevaisuudessa tämän talven kokemustensa jälkeen. Ja ne, jotka ainakin harkitsivat ostoa, todennäköisesti lannistuvat nykyisistä kuvista, joissa näkyy sähköautoja, jotka ovat ”hyytyneet” tienposkeen.

Lähde: Report24, The Hill

6 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
S. “seant” A

Sama asia on sähköbussien kanssa, Norjan Oslossa on satsattu sähköbusseihin, juuri hitaan lataamisen takia pitää vuoroja vähentää. Samoin Ruotsin Gävleborgin alueen suuri investointi sähköbusseihin on johtanut fiaskoon. Pelkästään keskiviikkona peruttiin ainakin 50 vuoroa. Suomessa ei ilmeisesti haluta puhuta todellisista syistä kun vuoroja on peruttu, vaan sanotaan katujen lumisuuden takia on jouduttu perumaan.

Ilkka

Yhdenkään maan sähköverkko ei kestä jos autokanta muuttuisi pelkästään ladattavien sähköautojen leikkikentäksi. Tätäkään ei sanota ääneen.

John Quiman

No mutta, tarkoitushan on saada polttomoottoriautot pois liikenteestä. Eihän seurauksilla ole niin väliä.

Peter Kreisler

Eipä pitäisi olla mikään yllätys, jo auton sisätilojen lämmittäminen sähköllä vie kohtuuttoman paljon virtaa ja kun sähköauton akut menettävät kapasiteettiaan ja virran luovutuskykyä matalassa lämpötilassa on auto kokolailla käyttökelvoton. Kun tähän lisätään matalan lämpötilan vaikutus akkujen virran vastaanottokykyyn, eli sen hidastuminen, on todettava että sähköauto on vain kesäauto.
Mutta maissa, jossa on kesäkeli ympäri vuoden, on heikot sähkönsiirtoverkot joista ei riitä virtaa jos sähköautokanta kasvaa suunniteltuihin mittoihin.

Ja valitettavasti tämä kaikki on matemaattisia ja teknisiä tosiasioita, eli nyt ei foliohattua tarvita.

Ilkka

Viime viikolla olin taksin kyydissä lyhyehkön matkan. Sinä aikana kuitenkin ehdin kysyä kuljettajalta onko alla oleva auto, ( en sano merkkiä ) ollut luotettava nyt kun pakkasjakso oli aika purevaa täälläkin. Kyseessä oli lataushybridi ei kokonaan ” töpseliauto, ” eli sähkö / diesel yhdistelmällä liikuttiin. Kuski hymähti ja sanoi että jos auto olisi hänen, sitä ei olisi koskaan ostettu ??? Tietysti kysyin miksi, ja hän kertoi että auto oli ollut KOKO YÖN latauksessa, mutta kun aamulla piti lähteä ajoon ilmoitti mittarinäyttö ettei virta riitä. Diedselillä mentiin vaikka alunperin piti liikkua sähköllä.

Niin ikään hän kertoi toisen taksifirman autoista joita oli alunperin kolme, ja yksi niistä täyssähköinen malli. Auto ehti olla reilun vuoden käytössä, kun korjaamolla sanottiin että tarvitsisi vaihtaa uusi akku ja hintalappu olisi ollut noin 35.000 euroa.. Auto sai lähteä saman tien, ja uutta vastaavaa ei tullut käyttöön.

Mitä tästä opimme ? Emme mitään jos pitää kuunnella ilmastohätilaan pakahtuvia keloapinoita, mutta jos itse ajattelemme omalla järjellä, on sula mahdottomuus että sähköautot olisivat vastaus tulevaisuuden autoiluun. Nyt tyhmät uunotetaan moraaliposeeraamaan sähköautoilla, ikään ne olisivat valovuoden edellä muita, ja kuitenkin niistä koituvat haitat ovat suuremmat kuin bensiini / dieselmottorisissa malleissa. Kun on ajettu noin 90 000 kilometriä, vasta siinä vaiheessa täyssähköinen auto on jonkin verran ympäristöystävällisempi, sitä ennen akkujen valmistus kuormittaa ympäristöä huomattavan paljon, enemmän kuin yhdenkään polttomoottorisen auton tuottamat päästöt. Tämä on tutkittua tietoa, ei autonvalmistajien tarjoilemaa propagandaa.

John Quiman

Pohjoisessa sähköautot ovat ilmeisen epäluotettavia erityisesti talvisin. Moniko ostaa auton vain kesäkäyttöön?