Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikosten määrä on kasvanut tasaisesti vuoden 2018 taksiuudistuksen jälkeen. Sääntöjä höllennettiin ja alalle tuli paljon uusia yrittäjiä. Samaan aikaan taksikuskien tekemien seksuaalirikosten määrä lähti merkittävään nousuun.
Vuonna 2017, jolloin vanhat säännöt olivat vielä voimassa, Helsingin poliisilaitokselle ilmoitettiin kahdesta taksinkuljettajien tekemästä epäillystä seksuaalirikoksesta, uutisoi MTV.
”Siitä lähtien kun uudistus tuli vuonna 2018, on taksissa tapahtuneiden epäiltyjen seksuaalirikosten määrä noussut joka vuosi”, Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön johtaja Ritva Elomaa sanoo illan Rikospaikan haastattelussa.
Tämän ja viime vuoden aikana Helsingin poliisi on rekisteröinyt yhteensä lähes 50 ilmoitusta taksinkuljettajiin kohdistuneista seksuaalirikosepäilyistä.
”Se on iso määrä ja vakava ongelma. Se itsessään olisi peruste ottaa takapakkia uudistuksesta”, Elomaa sanoo.
Hallitus on aiemmin ilmoittanut haluavansa tiukentaa taksialan sääntelyä.
Jotkut kuljettajat syyllistyneet useisiin rikkomuksiin
Elomaan mukaan seksuaalirikoksiin syyllistyneet taksinkuljettajat ovat poikkeuksetta ulkomaalaistaustaisia.
”Taksiala on luottamukseen perustuva ammatti ja heillä on paljon vastuuta. Nyt siellä toimii ammatinharjoittajia tai kuljettajia, jotka ovat syyllistyneet useisiin seksuaalirikoksiin työssään. Heitä on epäilty useista seksuaalirikoksista.”
Tyypillisimpiä rikosnimikkeitä ovat seksuaalinen kajoaminen tai ahdistelu.
Ennen taksialan kilpailun vapauttamista kuljettajia ei juurikaan epäilty asiakkaisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.
Poliisin mukaan on syytä harkita, pitäisikö taksiuudistuksessa ottaa joitakin taka-askelia tai tarkastella sääntelyä uudestaan.
Lähde: MTV
Joskus 10-vuotta+ tuli vielä aika useasti kuljettua taksilla. Kyllä oli aika ikäviä kokemuksia sillonkin ihan suomalaisten kuskien taholta.
Yksi ryösti juuri ostetun kännykän jonka jätin pantiksi kun hain pankkikorttia kotoa.
Toisella kerralla kuski hyökkäs kämppään, potkaisi kissaa eteisessä ja ryösti kolikkokipon jossa oli ainakin 500 euroa.
Yksi kuski yritti pelata pesäpalloa mun päällä kun pankkikortti ei toiminut jne.
Lähitaksi ja Taksi Helsinki hyödyntävät halpaa (sosiaaliturvalla elävää) työvoimaa ja samalla valittavat kun kuljettajat tekevät rikoksia. Ahneen lopun tietävät kaikki ja sen että sitä saa mitä tilaa.
Raiskauksia ja muita rikoksia, huijarihintoja, eivät tunne kaupunkia jne. Taso romahtanut ja hinnoittelusta tuli viidakko. Monet ovat päätyneet siihen, että huolivat vain suomalaisten kuskien takseja.
Kuljettajien osaamisvaatimukset palautettava ja huijarihinnat saatava kuriin.
”Bernerin uudistuksenakin” tunnettu taksilain uudistus oli monellakin tapaa huono asia, koska se mahdollistaa kaikenlaisen touhuilun vapaiden markkinoiden ja vapaan kilpailun varjolla.
Itse pidän yleensä hyvin tarkkaa huolta siitä, että kuski on kantasuomalainen, jos taksille on joskus tarvetta. Etenkin vanhempien sekä nuorten kuskien kanssa saa aina aikaiseksi hyvää jutun juurta monista asioista. Viimeisimmällä kerralla kuskina oli nuori mies, kenen kanssa juteltiin ummet ja lammet reilun puolen tunnin aikana.