Saksan hallitus on kutsunut koolle hätäkokouksen, jossa käsitellään maan yhä ahtaammalle joutunutta autoteollisuutta, joka on investoinut voimakkaasti myyntikelvottomiin sähköautoihin.
Autojätti Volkswagenin kriisin varjossa Saksan talousministeri Robert Habeck kutsui maanantaiksi koolle hätäkokouksen.
Siihen osallistuvat autoteollisuusjärjestö VDA:n ja ammattiliitto IG Metallin lisäksi suurimmat autonvalmistajat ja alihankkijat, ilmoitti talousministeriö torstaina.
Bild-lehti kertoi asiasta ensimmäisenä.
Vihreä poliitikko ja varakansleri totesi matkallaan Luoteis-Saksassa sijaitsevaan Papenburgiin, että sekä liittovaltion että osavaltioiden hallitukset harkitsevat Volkswagenin tukemista ostamalla sähköautoja verorahoilla, kirjoittaa saksalainen NDR.
Saksan liberaalit vastustavat kuitenkin tällaista ratkaisua.
Hallituspiireistä kerrotaan, että talousministeriö tutkii parhaillaan, miten vastata sähköautomarkkinoiden edelleen heikkoihin myyntilukuihin, jotka iskevät erityisesti VW:hen.
Habeck vieraili perjantaina yhtiön tehtaalla Emdenissä.
Volkswagenilla on kuitenkin muitakin ongelmia, muun muassa tärkeillä Kiinan markkinoilla.
Yhtiö harkitsee tehtaiden sulkemista ja on irtisanonut työntekijöiden edustajien kanssa tehdyt sopimukset, jotka aiemmin takasivat, että työntekijöitä ei irtisanota toiminnallisista syistä.
Saksalaisen Manager Magazin -lehden raportin mukaan jopa 30 000 työpaikkaa voi olla vaarassa ensimmäisessä vaiheessa.
Lähde: NDR, Fria Tider
Lue lisää aiheesta:
Talvipakkaset hyydyttää lukemattomia sähköautoja tienposkeen
Ideologisessa hurmoksessa tehdyt ratkaisut eivät toimi. Olisi tuo pitänyt ymmärtää jo ennen sähköautokiihkoilua. Meno on ollut kuin Neuvostoliitossa, jossa kommunistinen puolue päätti, mitä kansa tarvitsee.
Miten niin ”Kuin Neuvostoliitossa” mehän elämme vassarien ja aatehörhöjen luomassa uus-neukkulassa. EU:n ja Neuvostoliiton samankaltaisuuden julisti ensimmäisenä Mihail Gorbatsov ja hänen jälkeensä lukuisat politiikan asiantuntijat ovat huomanneet samat yhtenäisyydet, yllättävää kyllä useimmat ovat Yhdysvaltain kansalaisia. Humoristisesti voisi todeta heitä varmaankin huolestuttavan neukkulan siirtyminen pykälän verran lähemmäksi Yhdysvaltoja.
Noin käy kun keskeneräistä teknologiaa tungetaan ennen aikojaan markkinoille. Tuota eivät ymmärrä kuin vihreät. Kuluttajat joutuvat testaamaan. Samoin käy jos luottaa vihreään politiikkaan. Rahaa palaa.
Sähköauton tulee kilpailla ilman tukia ja poliittisia ohjauksia. Vain vapaa kilpailu toimii ja kunkin uuden tuotteen tulee löytää paikkansa. Sähköauto on varmaan monille kätevä ja hyödyllinen ratkaisu, mutta ei suinkaan kaikille.