Eurooppa Kotimaa Muu maailma Politiikka

Räjähdys öljytankkerissa Suomenlahden rannalla – Välimerellä ajelehti palava venäläinen vakoilu-alus

Kuva: kuvakaappaus Youtube.

Rajavartiolaitos kertoo pyrkivänsä hankkimaan lisätietoa öljytankkerista, jonka on raportoitu vaurioituneen Venäjällä Laukaansuun satamassa. Rajavartiolaitos kertoi viestipalvelu X:ssä, että Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneita suunnataan Itäisen Suomenlahden alueelle.

”Valvontalentokoneilla kyetään esimerkiksi havaitsemaan öljypäästöjä sekä johtamaan torjuntaoperaatioita”, Rajavartiolaitos kertoo.

Venäläismedioiden Tassin ja Fontankan mukaan öljytankkerin konehuoneessa räjähti sunnuntaina Laukaansuun satamassa.

Räjähdys ei aiheuttanut henkilövahinkoja, ja Koala-nimisen tankkerin miehistö evakuoitiin maihin. Venäjän viranomaisten mukaan aluksen säiliö ei vaurioitunut eikä öljyvuodon vaaraa ole.

Fontanka kertoi ensin, että alus olisi uppoamassa. Viranomaisten mukaan vaaraa uppoamisesta ei kuitenkaan ole. Alus on ankkuroitu Laukaansuun sataman edustalle.

Kuvernööri: Tapauksesta aloitettu tutkinta

Leningradin alueen kuvernööri Aleksandr Drozdenko sanoi Telegramissa, että aluksella tapahtui ”ihmisen aiheuttama vahinko”, kun moottori käynnistettiin. Tapauksesta on aloitettu tutkinta ja aluksen pohjaa tarkastetaan.

Laukaansuu (venäjäksi Ust-Luga) sijaitsee Suomenlahden etelärannikolla Pietarista länteen lähellä Viron rajaa.

Suomenlahden merivartiostolla ei vielä alkuillasta ollut antaa STT:lle vahvistettua tietoa tapahtuneesta. Merivartiosto kertoi olevansa toistaiseksi Venäjän mediassa kerrottujen tietojen varassa mutta pyrkivänsä selvittämään asiaa.

Merivartioston mukaan tietopyynnöt tapahtuneesta on lähetetty Venäjän viranomaisille. Merivartiostolta kerrottiin STT:lle alkuillasta, ettei tietopyyntöihin oltu vielä saatu vastausta.

Koala on rekisteröity Antiguan ja Barbudan lipun alle. Marinetraffic-palvelun mukaan sen pituus on 274 metriä ja leveys 50 metriä. Singaporesta lähtenyt alus saapui Venäjälle Laukaansuun satamaan varhain torstaiaamuna.

Virolaismedia Delfin mukaan aluksessa on noin 130 000 tonnia öljyä.

Orpo: ”Seuraamme tarkasti

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) kertoo Suomen nostaneen öljyntorjuntavalmiuttaan Laukaansuun tilanteen takia. Orpo kommentoi asiaa viestipalvelu X:ssä.

”Seuraamme tarkasti uutisia Laukaansuun satamassa vaurioituneesta öljytankkerista”, Orpo kirjoittaa.

Myös Rajavartiolaitos on kertonut Suomen korottaneen öljyntorjuntavalmiuttaan.

Kiinalaisalus ajoi karille Kaukoidässä

Venäjällä tapahtui sunnuntaina Tassin mukaan toinenkin laivaturma, tosin aivan toisella puolla maata. Kiinalainen rahtialus ajoi karille Nevelskissä Sahalinin saaren edustalla Venäjän Kaukoidässä.

An Yang 2 -alus ajoi karille myrskyssä. Aluksen 20 hengen kiinalaismiehistö ei ole vahingoittunut, ja heille toimitetaan elintarvikkeita.

Viranomaisten mukaan onnettomuus ei ole aiheuttanut öljyvuotoa, mutta tilannetta tarkkaillaan tiiviisti.

Välimerellä venäläinen vakoilu-alus liekeissä ja ajelehti ilman ohjausta

Mies ilmoitti: ”Aluksemme on vaikeuksissa, pitäkää etäisyyttä”, kun hän opasti toista alusta radion kautta.

”Sota-alus on kurssillanne”, mies toistaa. ”Ajelehdin. En ole komennossa.”

Sotilasviranomaisten mukaan viesti tuli venäläiseltä Kildin-vakoilualukselta, kun tiedustelulaitteilla lastattu alus ajelehti tilapäisesti hallitsemattomasti Syyrian rannikon edustalla 23. tammikuuta, ja sen savupiipusta roihusi liekkejä ja mustaa savua.

Associated Press sai haltuunsa radiolikenteestä äänitallenteen sekä videokuvaa ja valokuvia, joissa näkyy tulipalo. Kolmen sotilasvirkamiehen mukaan ne kerättiin erään lähellä toimivan Nato-maan sotilasalukselta. Virkamiehet, jotka ovat myös Nato-maasta, puhuivat AP:lle nimettömänä keskustellakseen tulipalosta ja radioliikenteestä, josta Venäjän viranomaiset eivät ole kertoneet julkisesti.

Radioliikenteen äänitallenne tarjoaa epätavallisen kurkistuksen Venäjän vakoilualuslaivaston sisälle, jota Nato-maat tarkkailevat tiiviisti, koska ne ovat huolissaan siitä, että Moskova saattaisi sabotoida vedenalaisia kaapeleita ja putkistoja Ukrainan sodan aiheuttamien jännitteiden keskellä.

Vaikka Kildin oli pulassa, salamyhkäinen alus ei vastannut Nato-aluksen avuntarjoukseen, viranomaiset kertoivat.

Britannia jäljitti viime kuussa Englannin kanaalissa toista venäläisalusta, jonka se tunnisti vakoilualukseksi. Puolustusministeriö sanoi, että Yantar ”jäi kiinni lymyilemästä kriittisen merenalaisen infrastruktuurin yläpuolella” ja että kuninkaallisen laivaston sukellusvene nousi pintaan aluksen läheltä ”varoittaakseen, että se oli salaa seurannut sen jokaista liikettä”.

55-vuotias Kildin-alus kerää tiedustelutietoja Naton toiminnasta Välimerellä ja oli AP:lle puhuneiden virkamiesten mukaan toiminut lähellä liittouman jäsenen Turkin merivoimien harjoituksia ennen tulipaloa.

Viranomaiset kertoivat, että tulipalo roihusi ainakin neljä tuntia ja että Kildinin miehistö irrotti pelastuslauttojen suojukset, vaikka ei koskaan laskenut niitä mereen.

Viranomaisten mukaan Kildin nosti mastoihinsa myös kaksi mustaa palloa, mikä on merenkulun merkki siitä, että alusta ei voi enää ohjata.

Viranomaiset kertoivat, että miehistö sai lopulta aluksen takaisin hallintaansa ja että Kildin on edelleen Syyrian Tartusin sataman edustalla keräämässä tiedustelutietoja yhdessä fregatin ja huoltoaluksen kanssa. On epäselvää, mikä aiheutti tulipalon.

Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi, ettei hän ollut tietoinen tulipalosta Kildin-aluksella, eikä hän kertonut, mitä alus oli tekemässä tuolloin.

Hän torjui ehdotukset, joiden mukaan tapaus olisi vaikuttanut huonosti Venäjän laivaston valmiuteen. ”Laivaston tilan arvioiminen yhden tietyn aluksen rikkoutumisen tai yhden tietyn toimintahäiriön perusteella ei ole ammattimaista”, Peskov sanoi.

Eläkkeellä oleva kontra-amiraali Michel Olhagaray, Ranskan sotilaallisen korkeakoulun entinen johtaja, sanoi, että vaikka Kildin sai aluksen ohjauksen takaisin, tulipalo korostaa Venäjän logistisia vaikeuksia ylläpitää laivastovoimia Välimerellä, kaukana sen tukikohdista Jäämerellä ja Itämerellä.

Moskova ei myöskään pysty enää käyttämään Mustanmeren laivastoa Välimeren partiointiin, koska Ukrainan sodan aikana Turkki ei salli sota-alusten kulkua Mustanmeren ja Välimeren yhdistävän Bosporin kautta.

”Venäjän laivaston ylläpito erityisesti Välimerellä on poikkeuksellisen monimutkaista”, Olhagaray sanoi.

Nato-aluksen keräämä äänitallenne on 75 sekunnin mittainen radiopuhelu Kildinin ja Togon lipun alla purjehtivan rahtilaiva Milla Moonin välillä, kertoivat viranomaiset.

AP sai haltuunsa myös toisen nauhoituksen Nato-aluksella olevien miehistön jäsenten välisistä keskusteluista. Siinä kuullaan heidän tunnistavan juuri kuuntelemansa viestinvaihdon Kildinin ja togolilaisen aluksen väliseksi. Sotilasviranomaiset toimittivat molemmat nauhoitukset AP:lle, joka ei pystynyt itsenäisesti todentamaan niitä.

Alusten tunnistetietoja, sijaintia, nopeutta ja kurssia koskevien tietojen perusteella alusten seurantaan erikoistuneet verkkosivustot osoittavat, että Milla Moon ankkuroitui Tartusin edustalla ja lähti risteilemään pohjoiseen Syyrian rannikkoa pitkin 23. tammikuuta. Sotilasviranomaiset kertoivat, että samana päivänä syttyi Kildinin tulipalo, joka tapahtui myös Tartusin edustalla.

Viranomaiset kertoivat, että Kildin tunnistautui aluksi Milla Moonille toiseksi Sky-nimiseksi alukseksi ja pyysi sitten vaihtamaan kanavaa keskustelun jatkamiseksi.

Kanavan vaihdon jälkeen aksentoitua englantia puhuneen miehen kuulee sitten ilmoittavan aluksensa olevan sota-alus.

”Moottorialus Milla Moon, täällä on sota-alus kurssillanne”, miehen kuullaan sanovan äänitallenteella. ”Kuunnelkaa minua.”

Mies pyytää Milla Moonia väistämään.

”Ajelehdin. En ole komennossa”, mies sanoo.

Milla Moon vastaa, että se suuntaa kurssin poispäin ja kuittaa lopuksi: ”Ole hyvä. Hyvää valvontaa. Näkemiin.”

Lähde: STT, Breitbart

Lue lisää aiheesta:
Tilaa
Ilmoita
0 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit

Uusimmat uutiset