Suomalaisten ostovoima laskee sitä myötä, kun rajusti nousseet polttoaineiden ja sähkön hinnat lisäävät liikkumisen ja asumisen kustannuksia. Logistiikka- ja energiakustannukset siirtyvät muihin hintoihin, esimerkiksi ruokaan. Inflaatio onkin kiihtynyt pahemmin kuin asiantuntijat ovat ennustaneet.
– Liikkumisen ja asumisen kasvaneet kustannukset heikentävät merkittävästi etenkin pieni- ja keskituloisten ostovoimaa. Paremmin toimeentulevilla vaikutus ei ole niin dramaattinen, mutta monille kansalaisille etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella ongelma on todellinen. Hinnat vaikuttavat esimerkiksi siihen, kannattaako töissä enää käydä, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra huomauttaa.
Joulukuussa valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) vastasi kyselytunnilla perussuomalaisille, että suomalaiset voivat kovien sähkölaskujen kanssa tukeutua sosiaaliturvaan. Perussuomalaiset pitävät esitettyä ratkaisua ylimielisenä.
– Me vaadimme polttoaineiden ja sähkön hintoja alentavia kansallisia toimia, kuten veronalennuksia. Hallitus levittää kätensä syyttäen maailmanmarkkinahintoja ja väittää, etteivät he voi mitään asialle. Tämä ei ole totta. Hintoihin vaikutetaan merkittävästi kansallisin toimin. Esimerkiksi kireä jakeluvelvoite nostaa hintaa entisestään, Purra toteaa.
Purra muistuttaa lisäksi, että hallituksen hellimä ”maailman kunnianhimoisin ilmastopolitiikka” pahentaa tilannetta.
– Suomen kilpailukyky ajetaan kyykkyyn, hiilivuoto kiihtyy, mutta edes ilmasto ei näillä Suomen toimilla hyödy. Hallituksen on peruutettava muita maita kireämmästä hiilineutraalisuustavoitteesta. Suomalaisia ei voi ilmastokurjistaa kahdesta suunnasta, sekä yliampuvilla kansallisilla toimilla että suostumalla kaikkeen, mitä EU:sta kehdataan ehdottaa.
Nyt vaan pienempää vaihdetta silmään ja nopeammin seinää päin. Päästään rakentamaan uutta ja uljaampaa.
Kuvasta päätellen kaikki olivat paikalla täysimääräisenä, ja niin saatiin aikaan huomattavia parannuksia maamme asioihin. JAA, EI, TYHJIÄ, POISSA.
Kyse on haluttomuudesta ja järjen puutteesta, idioottifeministinen hallitus tuhoaa itsensä ja vie siinä sivussa kansan mukanaan lopulliseen perikatoon.Onneksi matut voi kuitenkin paksusti.
Kysymys ei todellakaan ole hallituksen kyvyttömyydestä reagoida polttoaineiden ja sähkön hintoihin.Kyse on haluttomuudesta, koska viherkommunistien mielestä korkeat hinnat ovat hyvä asia.
haavisto jo aikoinaan sanoi diilattuaan sähkön runkoverkot sijoittajille ettei sähkön hinta tule nousemaan, selkeesti presidenttiainesta perästä varpaisiin
Suomi on nousukiidossa, hehkutti Yle innoisaan, tukeuitui suomen pankin ” käpykaartilaisen ” leuka liikasen ennustuksiin. Liikanen on povannut aiemminkin maallemme suotuisia tuulia.
Näiden povailujen uutisointi totena on Ylelle lempipuuhaa, valheita, totuuden kiertelyä, täyttä potaskaa tulee verovaroin yllä pidettävästä tuutista päivästä iltaan..joka päivä.
Juu, tohtori Goebbels olisi YLE:lle kateellinen. Narratiivit ovat vain erilaisia. Hieman.
Nyt tekee mieli olla vähän ilkeä. No, perussuomalaiset pitävät Annika Saarikon ratkaisua ylimielisenä. Minä taas pidän Annika Saarikkoa ylipainoisena. Annikan kannattaisi mielestäni tarkkailla linjojaan, muitakin kuin poliittisia sellaisia
Harmi ettei ammattiliitojen johtoa kiinnosta nykyisin työntekijöiden toimeentulo pätkän vertaa, hypistelevät vain omia pulleita tilipussejaan, sen sijaan, että suunnittelisivat kiireen vilkkaa yleislakkoa vastalauseena hallituksen järjettömälle politiikalle.
Ja sossuraha ei ole mistään pois..voi miten typerä onkaan ministerirouva!Niin kerta kaikkiaan pösilö vastaus.
Ja hei—ei se raha sieltä tule noin vain!Heillä on ”kriteerejä” ,vaikkapa ”liian pieni” se sähkölasku!
Niin on sanottu suomalaiselle ihmiselle,tiedän asian.
Eihän se ole mistään pois, kun se on vain veronmaksajalta pois, eikä hän ole mitään, eikä kukaan.
Niinpä-tämä on se maailma näiden saarikkojen kanssa.Typerä hymy huulillaan jaksaa jauhaa jargoniaan.
Mene sosiaalitoimistoon jos sähkölaskusi on liian suuri. Niin tekee Ibrahimikin vaikka ei ole koskaan tehnyt mitään yhteisen kassan kartuttamiseksi.
Veikkaan että Ibra saa paremman kohtelun ja hymyä…mulle sanotaan että miksi pidit valoja päällä ja laitoit ruokaa….ja saunaa ei saa lämmittää ko jouluna!!!!
En taida astua sinne nöyryytettäväksi huolimatta siitä että muutama vuosikymmen veronmaksua takana.Sirselinsurseli!
Vastasin jo toisessa aiheessa mikä vaikutus on Suomen liikennepäästöjen vähentämisellä on Suomen ilmakehän hiilidioksidipitoisuuteen, hosuessa tuli korjaukseen pilkkuvirhe. Parasta olisi persujen ottaa lausunto kemian ja fysiikan professoreilta ja ottaa näiden kirjallinen lausunto, mikä vaikutus Suomen päästäjen vähentamisellä on Suomen ja maailman ilmastoon. Näin vaikeasti ratkaistava asia tulisi ministereillekin selväksi.
Suomen pinta-ala on 330000 neliökilometriä ja siis 330000 miljoonaa neliömetriä. Joka neliömetrillä on ilmaa 10 tonnia ilmakehässä ja joka neliömetrillä 6 kg hiilidioksidia (600 Mppm). Suomen alueen ilmakehässä on siten 1980 megatonnia hiilidioksidia, joten 0,2 megatonnin vähennys alentaisi meidän ilmakehän pitoisuutta 0,01%. Kaikkiaan ilmakehässä on hiilidioksidia 3 miljoonaa megatonnia, joista Suomen kokonaispäästöt ovat 240 megatonnia, joka on ilmakehän hiilidioksidista 0,008%.
Polttoaineitten hintaa korotetaan, jotta päästöjä saataisiin vähennetty 0,2 megatonnia, joka on 3 miljoonasta megatonnista 0,000007%. Kuka tahansa voi ratkaista mielessään, mikä vaikutus vähentämisellä on ilmastoon ja mikä Suomen talouteen.
Mutta kun yksi litra bensiiniä vaatii 10 000 litraa happea palaakseen, niin kyllä tässä loppuu kaikilta hengittäminen, ellei kansaa saada takaisin kivikauteen pettuleipää järsimään. Tämä onnistuu parhaiten siunaamalla vihreiden lahkolaismenttaliteetin, ja kuuntelemalla Greta Thunbergin marinoita siitä miten me kehtaamme..
Tai olisko kuitenkin sen 14.7 litraa ihan tavallista ulkoilmaa 🙂
En pystynyt vastaamaan kunnolla, koska laskukoneeltani loppui nollat kesken. Mutta mitä tulee SUOMEN talouteen, sillähän ei ole vihreille tai hallitukselle ylipäätään merkitystä, koska tavoite on saada tämä maa konkurssiin ja tuoda tilalle nehruja kestävyysvajetta paikkaamaan.