Espanjassa antirasistiaktivistit ovat vaatineet kasvojen mustaksi maalaamisen käytön kieltämistä maan perinteisissä loppiaisen juhlissa. Rita Bosaho, Espanjan parlamentin ensimmäinen musta naispuolinen jäsen, totesi, että vuosittain 5. tammikuuta pidettävien loppiaisaaton paraatien käytäntö, jossa näytellään Raamatun kolmea kuningasta, jotka toivat lahjoja Jeesukselle, häpäisee orjuutettujen ihmisten muistoa ja alentaa mustien lasten asemaa.
Paraateissa kuninkaita esittävät näyttelijät ratsastavat vaunuilla ja heittelevät makeisia, joita lapset innokkaasti keräävät. Varhaiskristillisissä teksteissä yksi kuninkaista, Balthazar, kuvataan afrikkalaiseksi, ja renessanssimaalauksissa hänet usein esitetään mustana.
Alcoyn itäisessä kaupungissa, jolla on pitkät perinteet näistä paraateista, kymmenet kuninkaiden sivulla kulkevat henkilöt olivat pukeutuneet mustamaalaukseen ja liioiteltuihin, punamaalattuihin huuliin. Jotkut juoksivat väkijoukon reunalla ja antoivat yläfemmoja lapsille.
Bosaho, joka johti tasa-arvoministeriön rotumonimuotoisuusosastoa vuosina 2020–2023, sanoi, että mustamaalauksen käyttö paraateissa jatkuu keskustelun puutteen vuoksi Espanjan yhteiskunnassa vallitsevasta rasismista. Hän lisäsi, että se lähettää viestin, että rasismi ja ihonvärimme eivät merkitse mitään. Hänen mukaan roduilla ilmeisesti on merkitystä, mikä voidaan tulkita myös rasistiseksi näkemykseksi.
Vuonna 2021 tasa-arvoministeriön teettämässä tutkimuksessa todettiin, että vaikka lähes puolet Espanjassa asuvista afrikkalaistaustaisista ihmisistä on syntynyt maassa, vain 12 prosenttia kuvailee itseään ”afroespanjalaisiksi” ja 60 prosenttia sanoi, ettei tunne oloaan espanjalaiseksi ”kokemansa syrjinnän vuoksi.” Afrikkalaisten heimoidentiteetti on siis vahvempi kuin passimerkintä.
Mustamaalauksen puolustajat sanovat, etteivät he tarkoita pahaa ja vain jatkavat perinnettä.
Katalonian alueen Igualadan kaupungissa järjestetään vanhin paraati, jossa noin 800 osallistujaa käyttää mustamaalausta.
”Emme pidä itseämme rasisteina emmekä katso, että ihmisten pukeutuminen ja meikkaaminen roolia varten ja lasten ilahduttaminen olisi rasistista”, sanoi Eduard Creus, joka johtaa paraatin taustalla olevaa yksityisjärjestöä.
Lähde: SCMP
Olen kantanut raskasta traumatisoivaa Murjaanin taakkaa – 50 luvun alkupuolelta lähtien, pieni lohtu kuitenkin oli häävimpi titteli, olin noella mustattu Murjaanien Kuningas!
Parikymppisenä Helsinskissä asuessani näin ekakerran ihka aidon murjaanin, oli hilkulla etten moikannut heimoveljeä. Siihen aikaan se taisi olla ainoa mustanahka koko valtakunnassa. Tuo nuoruuden rasistinen kokemus on painanut sieluani tähän päivään saakka, nyt tuntuu kuin olisin herännyt uuteen elämään tämän avautumiseni johdosta! Espanjalaisille näyttelijöille voimia, että kestäisitte tuon rankan elämän mittaisen kokemuksen, puolet taakasta putoaa kun pesee kasvonsa jälleen Valkoiseksi!
Mutta onko otettu huomioon kamelin mielipide, sehän on kuvassa valkoinen jolla musta ” orjuuttaja ” ratsastaa naama hymyssä. Symbolisesti kuvaelma voisi esittää matua joka saa käyttövoimansa valkoisesta työtä tekevästä olennosta. Olen hyvin tyrmistynyt havaitessani tämän, ja kysyn onjo roduilla sittenkin merkitystä ?
Ja taas astui suvakki omaan miinaan. Hän ( Bosaho ) on takuuvarmasti ollut väittämässä ettei mitään rotuja ole olemassa, mutta nyt hän paheksuu kasvojen mustaamista ilmoittaen että ” roduilla ” on ilmeisesti merkitystä, ja että nimen omaan juuri mustaaminen on rasismia.
Onko rasistista, että n-keri on esityksessä kuningas? Kuinka se liittyy orjiin?
Orjia on ollut historian aikana kaiken värisiä, myös valkoisia, joten miksi juuri musta väri olisi orjia alentava?