Eurooppa Maahanmuutto Politiikka

Kolme neljästä Wienin yläkoululaisista ei puhu kotona saksaa

Kuvituskuva. Kuva: Rawpixel / (CC0).

Joissakin Itävallan pääkaupungin kaupunginosissa luku nousee yli 90 prosenttiin, mikä lisää paineita opettajille ja korostaa kotouttamisen epäonnistumista.

Itävallan uudet tilastot paljastavat, että yli kolme neljäsosaa Wienin yläasteen oppilaista ei puhu kotona saksaa. Tämä luku on herättänyt poliittista paheksuntaa ja vaatinut kiireellisiä muutoksia koulutusjärjestelmään.

Itävallan tilastokeskuksen STATcuben mukaan vain 8 479 Wienin 26 816 yläasteen oppilaasta käyttää saksaa ensisijaisena kielenään, kun taas 76 prosenttia puhuu pääasiassa muita kieliä.

Tietyillä alueilla luku on yli 90 prosenttia, ja esimerkiksi Margaretenin (95,4 prosenttia), Hernalsin (92,2 prosenttia) ja Alsergrundin (91,2 prosenttia) alueilla on eniten oppilaita, jotka puhuvat kotona muita kieliä kuin saksaa.

Luvut herättävät keskustelua vaikutuksista koulumenestykseen, opettajien pysyvyyteen ja koulujen kotouttamispyrkimyksiin.

Itävallan kansanpuolue (ÖVP) kritisoi kaupungin koulutus- ja kotouttamispolitiikkaa ja viittasi siihen, että sen mukaan ”vuosikymmeniä on katsottu muualle”. Koulutuspoliittinen tiedottaja Harald Zierfuß vaati hallitsevilta sosiaalidemokraateilta (SPÖ) ja liberaalilta NEOS:lta ”kestäviä ja rakenteellisesti tehokkaita toimenpiteitä” ja varoitti, että kielimuurit aiheuttavat ”ratkaisemattomia haasteita” Wienin kouluille.

Zierfuß lisäsi, että Wienissä opettajien vaihtuvuus ja luokkahuoneväkivalta ovat maan korkeimpia, mitä kielivaikeudet pahentavat, ja huomautti, että kolmasosa Wienin ekaluokkalaisista ei osaa riittävästi saksaa aloittaakseen tavallisen koulunkäynnin, vaikka kaksi kolmasosaa heistä on syntynyt Itävallassa.

Itävallan vapauspuolue (FPÖ) syytti Wienin apulaiskaupunginjohtajaa ja opetuksesta vastaavaa kaupunginvaltuutettua Christoph Wiederkehria vastuun laiminlyönnistä. FPÖ:n paikallinen puheenjohtaja Maximilian Kurass, joka on Wienin parlamentin jäsen, vaati ”pätevää kaupunginvaltuustoa” puuttumaan asiaan, jota hän kuvasi ”rikkinäiseksi koulutusjärjestelmäksi”.

Heinäkuussa Remix News raportoi, kuinka opettajat jättävät joukoittain Wienin kouluja, ja kymmeniä opettajia lopettaa päivittäin, koska kouluympäristö on äärimmäisen stressaava ja siellä on pääasiassa maahanmuuttajalapsia.

Opettajat pakenevat kouluista

Opettajien liiton jäsenen Thomas Krebsin mukaan opettajat pakenevat Wienin julkisista kouluista ”joukoittain”. Wienin osavaltion hallitus ei kuitenkaan tarjoa mitään käyttökelpoisia ideoita siitä, miten kasvavasta oppilasvirrasta voitaisiin selviytyä.

”Yhtenä huippupäivänä sain jopa 20 ilmoitusta siitä, että henkilökunta irtisanoi (työsopimuksensa) ennen tulevaa lukuvuotta”, hän totesi tuolloin.

Hallituksen heinäkuussa julkaisema kotouttamisraportti osoitti, että 27,2 prosenttia Itävallan asukkaista on ulkomaista alkuperää: ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajia tai Itävallassa ulkomaalaisille vanhemmille syntyneitä, kun vastaava luku vuonna 2013 oli 19,4 prosenttia.

Lähde: Remix News

Lue lisää aiheesta:

Skandaali saksalaisessa koulussa: Neljä radikalisoitunutta muslimioppilasta valvonut sharia-lain toimeenpanoa ja noudattamista koulussa – koskenut myös opettajia

Ruotsalaisopettaja kertoo maahanmuuttajaoppilaiden uhkailevan väkivallalla, koska hän on ”valkoinen ja kristitty”

Ruotsi: Väkivalta ja sen uhka lisääntynyt kouluissa 150%

Saksa: Monimuotoisuus ei ole voimavara ongelmallisessa koulujärjestelmässä – ”Psyykkinen stressi on valtava”

1 Kommentti
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
John Quiman

Noissa kouluissa oppilailla ei ole odotettavissa hääppöistä tulevaisuutta. Jotkut kyvykkäät ehkä nousevat tuostakin sotkusta onnistumiseen, mutta harvempi.