Kiina julkisti viime viikolla uuden 88-metrisen aluksen – maailman ensimmäisen puoliautonomisen drone-emäaluksen. Se kuljettaa, laukaisee, noutaa ja koordinoi yli 50 muun miehittämättömän ilma-, pinta- ja vedenalaisen aluksen toimintaa.
Huangpu Wenchongin telakka aloitti Zhu Hai Yunin (katso kuva ja video) rakentamisen viime heinäkuussa Guangzhoussa. South China Morning Post -lehden mukaan kyseessä on ensimmäinen laatuaan oleva itsenäinen alus, johon tulee kaikki tarvittava täysin integroitua toimintaa varten, mukaan lukien miehittämättömät dronet, veneet ja sukellusveneet.
Kiina ei odota sen navigoivan yksin vilkkaissa satamissa, kuten japanilainen miehittämätön konttialus Suzaku. Sen sijaan Zhu Hai Yun toimii kauko-ohjauksella, kunnes se on avovedessä, ja sen jälkeen sen itseohjautuvat järjestelmät ottavat ohjat käsiinsä ja suorittavat sille annetun tehtävän.
Se on varustettu kaikella, mitä se tarvitsee omien veneiden, sukellusveneiden ja lennokkien käyttöönottoon, niiden kanssa kommunikointiin ja koordinoitujen tehtävien suorittamiseen. Mukaan lukien ”tehtäväkeskeinen mukautuva verkottuminen, jolla saavutetaan kolmiulotteiset näkymät tietyistä kohteista”, laivanrakennusyhtiön mukaan. Dronet voivat laskeutua takaisin sen kannelle, ja se on valmiina noutamaan veneet ja sukellusveneet takaisin, kun ne ovat tehneet kierroksensa.
”Älykäs, miehittämätön alus on uusi merenkulun ilmiö, joka tuo vallankumouksellisia muutoksia valtamerten tarkkailuun”, sanoi professori Dake Chen Kiinan tiedeakatemian merentutkimuslaitoksesta.
SCMP:n mukaan sillä on myös ”sotilaallinen kyky pysäyttää ja karkottaa tunkeutuvia kohteita”. Tämä ominaisuus on etusijalla monissa miehittämättömissä merihankkeissa, kuten hämähäkkijalkaisissa WAM-V-aluksissa.
Lähde: New Atlas
Pohjaan se menee tuokin kippo jos tosipaikka tulisi. Niin luuli putinkin että Moskva voi seilata mielin määrin mustalla merellä, ja sitä ei mikään kykene uhkaamaan. En nyt lähtisi valtavasti hypettämään kiinalaisten teknologian perään, sillä kiinalaisten vahvin valtti on ollut kopiointi jostain muusta. Fakta on myöskin se, että mikään kone ei kykene selättämään ihmis-aivojen kapasiteettia muunnella asioita tilanteen vaatimalla tavalla.
Ilkalle tiedoksi että Moskvan upottaminen ei olisi onnistunut Ukrainalta omin avuin ilman natomaiden tarjoamaa maalitietoa, jos laajamittainen sota syttyy ei olisi tuollaisia poliittisia rajotteita, siinä lakkaa AWACSit pörräämästä nurkilla kansainvälisten lakien ja sopimusten turvin, kiinteistä tutka-asemista puhumattakaan.
sen upotti tulipalo kannen alla vajakit, laivasta otetuissa kuvissa ei myoskaan ollut mitaan vaurioita.
olkaa lapset tarkkoja
Olet oikeassa ja laiva oli pitkään pinnalla tulipalon jälkeen!
Mitähän se on todistavinaan, Englantilaisten fregatti Sheffield kellui Falklandin sodan runtelemana liki viikon ja upposi sen jälkeen.
Missä kuvissa niitä vaurioita ei ollut,venäläisten ottamissako, ja mitähän ne siepatut radioviestit olivat joissa kerrottiin tapahtuneet, mutta ei siten kuin putinin trollit haluaa esittää.
Kerrotko vielä MIKÄ sen tulipalon aiheutti, se ei ollut ruutilaatikkoon tippunut mahorkan pätkä, vaikka jotain sen tapaista seliteltiin. Tulipalo kannen alla on mahdollinen, etenkin kun sinne tuikataan ohjus joka sen sytyttää.
Jos venäläinen sanoo sulle sianulostetta borskeitoksi syötkö sen mukisematta? Ainakaan et lopeta sen syömistä vaikka sulle näytettäisiin filmi mistä se tulee koska se olis väärennetty ja elämä voisi tuntua kurjalta kun tajuaisi mitä on syönyt koko elämänsä..
Kuka tässä on puhunutkaan siitä että upottamista ei olisi edesauttanut maalitietojen saaminen. Ja mitä tulee poliittisiin rajoitteisiin, niin AWACS:t ei lakkaa pörräämästä, päin vastoin, niiden osuus kasvaa. Sitä paitsi meille(kin) hankittiin lopulta sotakoneita joilla on ominaisuuksia, mitkä kumoaa niin kiinalaisten kuin venäläisten käsitykset kyvystä torjua iskut. Siksihän tässä liittoudutaan että tietoa on saatavilla, ilman sitä venäläisillä olisi ihan puhdas pöytä jakaa mielivaltaansa.
Oletko muuten tietoinen että kiinalaistenkin talousveturi yskii parhaillaan, joten en nyt lähtisi laittamaan niin suurta painoarvoa sikäläisten mahdille yhtään missään.
Kiina tosiaan yskii ja pahasti, mutta niin yskii muutkin
. EU ja USA suorastaan jo pierevät verta ja Ryssä on tehohoidossa.
Viekö musulmaanit maailman herruuden kun muut luhistuvat sotimiseen?
Ei koska ne maat on sodittu kivikauteen, eikä sikäläisten taidoilla rakenneta mitään uudelleen.
Et selkeästi ymmärrä asetekniikasta yhtään mitään, venäläiset nauraa maha kippurassa kun Suomi meni ostamaan F-35 koneita. Eivät paranna vaan heikentävät Suomen puolustusta. Puolustusvoimissa kärvistellään taas vuosikymmeniä hankintojen kanssa joita Suomen puolustaminen olisi oikeasti tarvinnut F-35 sijasta.
Sulta ei onnistu omin avuin muu kuin venäjän palvonta siinäkään et luultavasti kovin hyvä ole kun haluat muita kanssasi palvonta menoihin.
Äiti kielsi keskustelemasta typerysten kanssa
Kiinalainen laatu ei taida riittää kovin toimivaan tuollaiseen.
Siinäpä se pointti onkin. Vaikka joidenkin tuotteiden kohdalla on tapahtunut kehitystä, niin yhä niiden päällä lepää se Made in China teksti joka ei ole ollut merkki laadusta. Toisaalta ei tässä maailmassa ole monessa muussakaan ” merkissä ” enää jäljellä sitä arvokkuutta kuin aikoinaan on ollut.
Monille tulee varmaan yllätyksenä sekin että Toyotan dieselmoottorit ei ole Made in Japan vaan made in BMW by Germany. Syystä tai toisesta kyseisen kauko-idän maan insinöörit ei ole oikein hallinneet dieselien valmistusta, kuten ei jenkitkään henkilöautojen osalta. Oldsmobile Delta 88 oli omana aikanaan maailman huonomaisemman auton maineessa. Ei muuten, mutta moottorinsa puolesta, Jenkit yritti tuolloin tulla euroopan markkinoille, ja moottorit tehtiin bensiinimallien lohkoihin mitkä ei koskaan toimineet. Lähtee, ei lähde, ei lähde, lähtee jotenkuten ja sitten ei taas lähde, on huonoa mainosta mille tahansa merkille.
Todellisuudessa amerikkalaisten autot on olleet 1950 luvulta jonnekin 1990 luvun alkupuolelle samaan patarautalohkoon perustuvia himmeleitä. Perusmoottori, V8 hydraulisilla nostimilla ja työntötangoilla, sekä kaasuttimella löytyy likimain kaikista malleista. Sen lisäksi vaikka merkki saattoi olla joku kolmesta suuresta, ( Ford,Chrysler tai GM ) on osat melko pitkälle niin lähellä toisiaan että varaosaongelmaa ei välttämättä tule. Nykyiset amerikkalaiset autot ei ole enää amerikkaa nähneetkään joten ei niissä ole mitään hurrattavaa.
Kyllä Kiinasta saa laatua kunhan on valmis maksamaan, todennäkösesti sunkin elektroniikasta merkittävä osa on sieltä.
Kuka vaan(autovalmistaja) osaa tehdä dieseleitä, kysymys sitten kuuluukin että onko se taloudellisesti kannattavaa ilman päästöhuijauksia, volkkari huijasi ja muistaakseni taisi huijata bemarikin, tosin ei yhtä rajusti eikä siitä tehty niin suurta numeroa. Saksalaisilla moottoreilla on myös tapana porsia ennen aikojaan, esim. veljen bemari ei tainnut 300tkm nähdä kun alettiin haeskelemaan vaihtomoottoria.
Kyllä saa Kiinasta laatua ja osaavat myös elektroniikan. Eurooppalaisten dieselien ongelma on pitkään ollut monimutkainen elektroniikka ja EU:n päästövaatimukset. Mersun dieselit mekaanisilla ruiskuilla Bosch käyvät ”Maailman tappiin” ellei vihervasemmisto niitä pysäytä! Uudemmat saksalaiset moottorit ovat liikaa elektroniikkaa ja liian monimutkaisia toimimaan Suomen vaihtelevissa olosuhteissa kuten edeltäjänsä:
Sattumoisin omistin aikanaan Japanissa valmistettuja Land Cruisereita 4 ja 6 sylinterisinä jenkkien ohella ja kestävämpiä dieseleitä on vaikea löytää. Toimivat myös Afrikassa ja kuten hyvin tiedät, niin Suomen ruostuneet Toyota Hiacet menivät dieseleineen Afrikkaan ja rullaavat edelleen!