Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt hyvinvointialueille ohjeen, johon on koottu lainsäädännön tarjoamia suojakeinoja sen varmistamiseksi, etteivät palvelut olisi asiakasmaksujen takia palveluja tarvitsevien ulottumattomissa. Suojakeinoja ovat muun muassa maksujen alentaminen tai perimättä jättäminen.
Lisäksi ohjeessa on ministeriön suosituksia siitä, miten huolehditaan siitä, että asiakasmaksut eivät aiheuta asiakkaalle kohtuuttomia tilanteita ja että asiakas saa käytännön tukea selviytyäkseen maksuista.
Asiakasmaksuja korotettiin 1.1.2025. Korotukset pyrittiin kohdentamaan niin, että vaikutukset pienituloisiin olisivat mahdollisimman vähäiset. Tästä huolimatta joissain tilanteissa asiakkailla voi olla vaikeuksia selvitä maksuista.
Lue lisää aiheesta:
Tilaa
Kirjaudu sisään
Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
0 Kommenttia
Uusin