Yhdysvaltain ilmavoimien 69. pommituslentolaivueen B-52H Boeing Stratofortress -pommikonepari nähtiin nousevan ilmaan keskiviikkona RAF Fairfordista.
B-52H Stratofortress on raskas pommikone, joka pystyy suorittamaan erilaisia tehtäviä ja lentämään suurilla aliääninopeuksilla jopa 15 167 metrin (50 000 jalan) korkeudessa.
RAF Fairfordissa uskotaan olevan tällä hetkellä ainakin neljä aliääninopeuksilla lentävää, suihkukäyttöistä strategista sotakonetta.
”Lentokoneet nousivat FEAR-kutsumerkillä ja suuntasivat Walesin ja Lounais-Englannin rannikon yli”, johtava lentosota-asiantuntija Lee Matthews sanoi.
Lentokoneet voivat kuljettaa ydin- tai tarkkuusohjattuja tavanomaisia taisteluvälineitä, joilla on maailmanlaajuinen tarkkuusnavigointikyky.
RAF Fairford on yksi Ison-Britannian ilmavoimien sotilastukikohdista, jossa on myös Yhdysvaltain ilmavoimien lentokoneita.
Kuuluisa pommikone on ollut mukana monessa kriisitilanteessa
Boeing B-52 Stratofortress on Yhdysvaltain ilmavoimien vuodesta 1955 alkaen käyttämä pitkänmatkan raskas pommikone. Koneita on rakennettu 744, joista 84 on vielä käytössä.
Stratofortress kuuluu Yhdysvaltain ilmavoimien tunnetuimpiin ja luotettavimpiin pommikoneisiin. Sitä on käytetty jo yli 60 vuotta ja suunnitelmien mukaan viimeiset B-52:t poistuvat käytöstä vasta vuoden 2045 aikoihin, viimeistään kuitenkin vuonna 2050.
Pommikonetta käytettiin muun muassa Vietnamin sodassa.
Kuuban ohjuskriisin aikaan vuonna 1962 taivaalla oli samantyyppinen kone ydinasevalmiudessa.
Kuuban kriisi oli lähellä johtaa ydinsotaan, mutta tilanteen kärjistyminen vältettiin Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisillä neuvotteluilla.
Lähde: Yahoo News, Birmingham Mail
Olen Maltalla. Eilen 10.3.-22 puolenpäivän maissa (en katsonut kellosta tarkkaa aikaa) näin miten kaksi harvinaisen suurta lentokonetta lensi epätavallisen lähellä toisiaan. Koneet lensivät samalla nopeudella ja samaan suuntaan. Ne olivat Maltan ja Sisilian välisessä ilmatilassa ja etenivät kohti itää. Turbiinien neljä suihkuvanaa erottiuvat selvästi kirkkaalla, pilvettömällä taivaalla. Kone näytti kaukaakin katsottuna erittäin suurelta.
Kun luin aamulla Boeing B-52H Stratofortressi(e)n lennosta, ajattelin, että tuo voisi selittää näkemäni. Varmahan en tietenkään voi asiasta olla, mutta todennäköisyys taitaa olla melko suuri.
Wihreä siirtymä.
Mitä ovat ”suuret aliääninopeudet”? Lentokone voi lentää subsoonisella eli aliääninopeudella, transsoonisella eli äänen nopeuden tuntumassa, supersoonisella eli yliääninopeudella tai hypersoonisella eli moninkertaisella äänen nopeudella. Viimeksi mainituksi lasketaan kun nopeus ylittää Mach-lukeman 3.
Omistin aikoinaan Mustang Mach kolmosen. Ilmankos sain aina sakot hypersoonisesta maantienopeudesta.
😀 Mieki sain sakot ,pari kertaa,ylinopeudesta …Kysyin poliiseilta että pääseekö tällä niin lujaa…he sanoivat että harvat ovat noin iloisia!
Sitten soitti sama poliisi että joko maksoin sakot..en ollu vielä..no oli kuulemma markka liikaa 😀 siinä ja sisäministeriö on tarkka näissä asioissa.Jassooo joo niin nykyäänkin… tarkkaa hommaa.Kaikin puolin…eiku..
Kaverillani oli Corvette. Hän kokeili samalla kertaa kahta asiaa. Jos polkaisee lapun lattiaan, niin paljonko digitaalinen kulutusta seuraava mittari ilmoittaa hetkelliseksi kulutukseksi. Se näytti lukemaa 90 litraa / 100 km, ja poliisin tutka sellaista lukemaa, että kun he pysäyttivät ” kaaharin ” oli ensimmäiset sanat, Onko herra ****** Miettinyt, millä herra menee tänään kotiin korttihan jää meille.
Eikö ne Britit lahjoittaneet jonkin ohjustentorjuntajärjestelmän tässä. Saattaa liittyä siihen, tai sitten vakavampaa. Vaikea sanoa..Kohta se selviää.
Ja kun ne tuon ottaa käyttöön niin meillä on edessä ydinsota. Onkos kaapeissa jo natriumjodidia?
Ei siinä paljon jodit auta, jos taustasäteily nousee yli 100 millisievertiin tunnissa. No, toistaalta säästääpä katuvalaistuksessa kun kaikki hohtaa kauniin sinisenä kuin Cameronin Avatar-elokuvassa Tserenkovin säteilyn takia. (Sarkasmia, ei loista.)
Aivan totta. Mutta jos me olisimme maan kaarevuuden vuoksi sen verran katveessa että saisimme vain hiukkassäteilyä niin voisimme kitua hieman pidempään.
Logiikasi on tyrmäävää. Mutta toisaalta minäkin olen huomannut että ajaessani etelästä pohjoiseen, kuluu bensiiniä enemmän kuin tullessani takaisinpäin, koska menomatkalla on pelkää ylämäkeä ja takaisin tullessa voin laskea vapaalla. Se siitä kaarevuudesta on hyötyä.
😊
Saman olen huomannut!Se on siis niin! 😀 Pohjoisesta etelään voi antaa rullata vapaalla!Ainakin Norjasta kotiinpäin onnistui!
Ei, mutta löytyy kyllä 75 kiloa natriunkloridia, pitäisi auttaa lumien sulamiseen pihalta.