Eurooppa Politiikka Talous Ympäristö ja luonto

Euroopan automarkkinat kriisissä: Uusien rekisteröintien jyrkkä lasku herättää huolta sähköautoihin siirtymisestä

Kuvakaappaus: YouTube.

Sähköautomarkkinoiden jatkuva heikkous saa Euroopan autonvalmistajien liiton kyseenalaistamaan, ovatko vuoden 2025 hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet realistisia.

Tilanne Euroopan automarkkinoilla on muuttumassa yhä huolestuttavammaksi, sillä Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) elokuun tietojen mukaan EU:n uusien autojen rekisteröinnit ovat laskeneet jyrkästi (-18,3 prosenttia) vuotta aiempaan verrattuna, jopa suurimmilla markkinoilla: Saksa (-27,8 prosenttia), Ranska (-24,3 prosenttia) ja Italia (-13,4 prosenttia).

Unkarissa rekisteröitiin elokuussa 8 111 uutta autoa, mikä on 9,4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin ja 18,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022, kertoo PenzCentrum.hu.

Akkusähköautojen (BEV) osalta, joiden osuus kokonaismarkkinoista on lähes 13 prosenttia, uusien rekisteröintien määrä väheni elokuussa 43,9 prosenttia 92 627 kappaleeseen verrattuna 165 204 kappaleeseen viime vuoden vastaavana ajanjaksona rekisteröidyistä autoista. Lasku johtui dramaattisesta laskusta kahdella suurimmalla sähköautomarkkinalla, Saksassa (-68,8 prosenttia) ja Ranskassa (-33,1 prosenttia).

Ladattavien  hybridiautojen (PHEV) rekisteröinnit (7,1 prosenttia autojen kokonaismarkkinoista) laskivat viime kuussa 22,3 prosenttia, ja laskua tapahtui kaikilla tärkeimmillä markkinoilla.

Hybridisähköautot olivat ainoa ajoneuvotyyppi, joka kasvoi elokuussa: rekisteröinnit kasvoivat 6,6 prosenttia 201 552 autoon. Hybridisähköajoneuvojen markkinaosuus kasvoi 31,3 prosenttiin elokuun 24 prosentista elokuussa 2023.

Samaan aikaan bensiinikäyttöisten autojen myynti laski elokuussa 17,1 prosenttia, ja kaikilla neljällä keskeisellä markkina-alueella tapahtui merkittävää laskua: Ranska (-36,6 prosenttia), Italia (-18,8 prosenttia), Espanja (-17,4 prosenttia) ja Saksa (-7,4 prosenttia). Bensiiniautojen osuus markkinoista on tällä hetkellä 33,1 prosenttia, kun se viime vuonna oli 32,6 prosenttia. Lähes kaikilla Euroopan markkinoilla dieselautojen osuus laski kaksinumeroisesti, ja niiden osuus markkinoista on nyt 11,2 prosenttia eli 26,4 prosenttia.

Raportti toteaa, että Unkarin elokuun tietojen mukaan hybridit olivat hallitsevassa asemassa, sillä niiden osuus kaikista liikkeelle lasketuista autoista oli 47,1 prosenttia. Bensiiniautojen osuus oli 25 prosenttia, dieselautojen 11,8 prosenttia, sähköautojen 6,4 prosenttia ja ladattavien  hybridiautojen 9,1 prosenttia.

ACEA:ssa hälytyskellot soivat akkusähköautojen surkeista luvuista, ja ACEA toteaa, että päästöttömien ajoneuvojen tuotannon ja käyttöönoton edellyttämän noususuhdanteen saavuttamiseksi puuttuvat kriittiset edellytykset, kuten lataus- ja vedyn täyttöinfrastruktuuri, kilpailukykyinen tuotantoympäristö, kohtuuhintainen vihreä energia, osto- ja verokannustimet sekä raaka-aineiden, vedyn ja akkujen toimitusvarmuus.

Liitto totesi, että ”siirtyminen päästöttömyyteen on erittäin haastavaa, ja huoli vuoden 2025 hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisesta henkilö- ja pakettiautojen osalta on kasvussa”.

ACEA esittää erityisesti huolensa ”useiden miljardien eurojen suuruisista sakoista, jotka voitaisiin muuten investoida päästöttömään siirtymiseen, tai tarpeettomista tuotannon leikkauksista, työpaikkojen menetyksistä ja Euroopan toimitus- ja arvoketjun heikkenemisestä aikana, jolloin kohtaamme kovaa kilpailua muilta autonvalmistusalueilta”.

Liitto kehottaa ryhtymään toimiin nyt, ”jotta voidaan kääntää laskeva suuntaus, palauttaa EU:n teollisuuden kilpailukyky ja vähentää strategisia haavoittuvuuksia”.

Saksassa Volkswagen on juuri ilmoittanut massiivisesta rakenneuudistuksesta ja irtisanomisista, jotka johtuvat heikoista markkinoista ja vaikeuksista sähköautoihin siirtymisessä, ja myös BMW ja Mercedes-Benz ovat leikanneet ennusteitaan.

Lähde: Remix News

Lue lisää aiheesta:

Saksan kriisikokous sähköautokuolemista

Saksan autoteollisuuden synkät näkymät

Kiina suurin autonviejä

Euroopan parlamentti kannattaa polttomoottoriautojen kieltämistä

 

9 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
John Quiman

Ilmastohömppä ei ole muuta kuin kamala kustannus ja talouden romuttaja. Se on ainoa totuus siitä.

Peter Kreisler

ACEA:n tavoite päästöttömistä autoista ei ole haastavaa vaan mahdotonta, auton tuottaminen, erityisesti sähköauton, on raskaasti luontoa kuormittavaa teollisuutta. Vielä huomioiden akkujen elinkaaren pituuden, ongelmajätteet vanhoista akuista sekä akkumateriaalien kaivoslouhinnan eettiset ongelmat, on sähköauton ympäristö- ja eettinen jalanjälki varsin suuri.

Tavoite sähköautojen leviämisestä esimerkiksi koko Eurooppaan on jo utopistinen, sillä sähköverkot lämpimissä maissa eivät riitä autojen riittävän nopeaan lataukseen. Koko maailman laajuisesti sähköautoilu on järjetön tavoite.

Ilkka Manttari

Nykyisellä tekniikalla kyllä. Siitä syystä näitä asioita ei voi hoputtaa. Tekniikka ei vielä ole riittävää. Jos on ylimääräistä rahaa niin voihan sitä liittyä tämänkin tekniikan palkattomaksi testaajaksi. Näinhän se aina menee. Jonkunhan sekin on tehtävä, kai.

Kääpä

Parempi on heittää koko sähköautoromujen kehitys roskiin, sillä noilla naurettavilla läjillä ei pohjolassa tee yhtään mitään.

Ilkka Manttari

Niin tällä hetkellä. Kyse onkin millä sitä sähköä tuotetaan Sähköllä tullaan varmaan menemään kauan mutta sähkön tuotantotavan tai akkutekniikan täytyy perustavasti muuttua. Saattaahan se olla että löydetään aivan uusi energian tuotantotapa josta vielä ei ole tietoa. Viittaan tässä nyt antimateriaan ym. Kuulostaa eksoottiselta mutta tilanteet voivat muuttua nopeasti, jo muutamassa sadassa vuodessa. Joskus ihmetellyt tuota kokoomuksen lempilasta Helsinki-Turku rataa. Moneen otteeseen todettu kannattamattomaksi mutta jos se halutaan välttämättä tehdä, tehtäisiin edes kunnolla. Ei parisataa kilometriä tunnissa ole mitään. Siitä pitäisi tehdä yksiraiteinen magneettilevitaatiolla toimiva juna. Eli 500km/h kuulostaa jo paremmalta. Japanista löytyy kyllä tietoa, ja sen jälkeen myös Suomesta, mutta kun täytyy näperrellä. Pikkusielut saavat aikaan samanlaisia ratkaisuja.

Kääpä

Juu, sitten kun keksitään ilman akkuja ja sähköä käyttävät autot. Mutta, juu, ei ainakaan meidän elinaikana tule sitä ihannuutta että sähköutotuontanto kokonaisuudessaan ei raiskaisi luontoa enemmän kun mikään muu maapallolla.

John Quiman

Sellaisena kuin se on nyt, se on paljolti haitta. Joihinkin tarkoituksiin varmaan ihan oiva ratkaisu, mutta ei kaikkeen. Pitäisi sähköauton kilpailla sieluista niin kuin muidenkin tuotteiden. On typerää ja neuvostohenkistä päättää jossain keskushallinnossa, että nyt pitää kaikkien siirtyä sähköautoihin tietyssä ajassa. Sähköauton tulee kehittyä niin, että kuluttajat näkevät sen hankkimisen arvoiseksi omiin tarkoituksiinsa.

Ilkka Manttari

Ihmisen elinikähän on noin, hajanaisiin tietoihin viitaten, melko lyhyt verrattuna monien muiden elämänmuotojen elinkaareen, kotiplaneetalla, muista puhumattakaan. En nyt laajenna keskustelua eri maiden tiedustelupalveluiden tietolähteisiin, niitäkin on. Ei tuo muutama sata vuotta niin pitkä aika ole.

John Quiman

Juu, juna, joka menisi Helsingistä Turkuun alle puolen tunnin, voisi jo olla hyödyllinen. Turkulainen voisi käydä töissä Helsingissä ja päinvastoin. Sitten samanlaiset Turku-Tampere ja Helsinki-Tampere. Hyödyttäisi talouselämää ja työvoiman liikkumista.