Eurooppa Kotimaa Politiikka

EU:n 55-ilmastopaketin kustannusvaikutuksia tieliikenteelle selvitetty

Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut tilaamansa selvityksen Euroopan komission 55-valmiuspaketin tieliikenteen ehdotusten kustannusvaikutuksista. Selvityksessä arvioitiin valmiuspaketin säädösehdotusten vaikutuksia tieliikenteen polttoainekustannuksiin Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Selvitys on osa 55-valmiuspaketin kansallisen käsittelyn valmistelua.

Selvityksen laskelmat on laadittu sellaisten taustaennusteiden pohjalle, joissa ei ole otettu huomioon 24.2.2022 alkanutta Venäjän hyökkäystä Ukrainaan eikä sitä edeltävää polttoaineiden hintojen nousua. Ennusteisiin kohdistuu siten epävarmuustekijöitä.

Tarkastelun kohteina suoraan liikennepolttoaineen hintaan vaikuttavat aloitteet
Selvitys on rajattu 55-valmiuspaketin aloitteisiin, joilla olisi toteutuessaan suora vaikutus tieliikenteessä käytettävän bensiinin, etanolin, dieselin ja kaasun hintoihin. Selvityksessä arvioitiin, miten ehdotukset uudesta tieliikenteen päästökaupasta sekä polttoaineiden valmisteverojen muutoksista vaikuttaisivat Suomessa tieliikenteen polttonesteiden kuluttajahintoihin ja polttomoottorikäyttöisten autojen käyttökustannuksiin vuonna 2030.

Sekä tieliikenteen päästökaupan että energiaverodirektiivin uudistamisen vaikutuksiin liittyy epävarmuuksia. Päästökaupassa päästöoikeudelle markkinoilla määrittyvästä hinnasta voidaan esittää vain valistuneita arvauksia. Selvityksessä arvioinnit tehtiin hiilidioksiditonnin päästöoikeuden hinnoilla 50, 100 ja 150 euroa.

Noin 50 euron päästöoikeuden hinta on komission vaikutusarvioissa käytetty hinta. Nyt tehdyn selvityksen mukaan päästökaupan laajentaminen tieliikenteeseen nostaisi bensiinin sekoitehintaa tällä päästöoikeuden hinnalla 16 senttiä litralta ja dieselin sekoitehintaa 11 senttiä litralta.

Tällöin henkilöauton vuotuiset käyttökustannukset kasvaisivat keskimäärin 113 euroa, pakettiauton 133 euroa, linja-auton 1 855 euroa, kuorma-auton ilman perävaunua 314 euroa ja perävaunullisen kuorma-auton 3 643 euroa. Korkeammilla päästöoikeuden hinnoilla myös kustannukset kasvaisivat. Yrityskäytössä polttoainekustannuksiin sisältyvä arvonlisävero on vähennyskelpoinen, jolloin välitön kustannusvaikutus on noin 19 prosenttia esitettyä pienempi.

Komission esittämä energiaverodirektiivin uudistus ei suoraan velvoittaisi Suomea kiristämään liikenteen polttoaineiden verotusta, mutta sillä olisi vaikutuksia bensiinin ja dieselin verotasoihin. Selvityksessä käytettyjen skenaarioiden tapauksessa päästökaupan ja valmisteverojen muutokset yhdessä vaikuttaisivat bensiinin sekoitehintaan 0-43 senttiä litralta ja dieselin sekoitehintaan 14-39 senttiä litralta. Verotusta koskevan esityksen toteutuminen on kuitenkin epävarmaa ja sen kansallinen toimeenpanon tapa voitaisiin valita myös toiseksi kuin selvityksessä käytetyissä skenaarioissa.

Selvityksen liikenne- ja viestintäministeriölle teki Ramboll Finland Oy.

Mitä seuraavaksi?

Sekä Euroopan unionin neuvosto että Euroopan parlamentti ovat muodostaneet kantansa päästökaupasta kesällä 2022. Nyt ovat käynnissä niin sanotut trilogineuvottelut, joissa haetaan yhteistä näkemystä ehdotuksen lopullisesta sisällöstä jäsenmaiden, parlamentin ja komission välillä. Päästökaupan alkamisesta on mahdollista päästä sopuun aikaisintaan vuoden 2022 loppuun mennessä, todennäköisimmin myöhemmin. Päästökauppa alkaisi aikaisintaan vuonna 2026.

Tämän hetkisen tiedon mukaan energiaverodirektiivin uudistamista koskevat neuvottelut kestäisivät vuoden 2023 puolelle. Energiaverodirektiivin uudistaminen ja liikenteen polttoaineita koskevien veromuutosten toteutuminen on epävarmaa. Veroasiat tulee EU:ssa päättää yksimielisesti. Suomen kanta on, ettei komission esityksen mukaista bensiinin ja dieselin verotasojen yhtenäistämistä tulisi toteuttaa.

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Valtteri Härmälä p. 0295 342 039, valtteri.harmala@gov.fi

neuvotteleva virkamies Tuuli Ojala, p. 0295 342 198, tuuli.ojala@gov.fi

Tiedote 29.6.2022: EU:n ympäristöministerit sopivat ilmastopaketin useista lainsäädäntöehdotuksista – päästökaupan laajentaminen etenee

Tiedote 2.6.2022 Suomen tavoitteet huomioitiin hyvin EU:n ilmastopaketista saavutetussa sovussa liikenneneuvostossa

Valtioneuvoston julkaisuarkisto Valto: EU:n 55-valmiuspaketin tieliikenteen ehdotusten kustannusvaikutukset. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:10

Valtioneuvosto: Suomi ja EU:n ilmastopaketti

Liikenne- ja viestintäministeriö 28.9.2022
Tiedote

11 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Ilkka Forsten

Huvittaa kun uutisissa julistetaan koko ajan ettei pidä sortua venäläisten tuomaan uhkaan pelolla. Ei pidä myöskään puhua mitään intenetissä näistä asioista, on siis oltava hiljaa ja maksettava EU:n keksimät maksut, jos arvostelee asiaa pelaa putinin pussiin. Miksi se on niin vaikea myönnettävä, että EU laittoi itse itsensä tähän jamaan. Etenkin niksmannit jotka vuosikaupalla jauhoivat vihreää siirtymää ja lopettivat sen parhaan mahdollisen energiantuotannon. Ydinreaktoreiden alas-ajo oli suurinta tyhmyyttä mitä kuvitella saattaa, ja se sai alkunsa kun Fukuisiman voimalassa tapahtui onnettomuus joka oli TSUNAMIN aiheuttama. Montako tsunamia on saksaan iskenyt ennen tai jälkeen fukusiman ?

Nyt iskee kuvitteellinen energiapula josta suomi maksaa kovan hinnan, mutta kritisoida ei saa, on oltava hipi hiljaa ettei vaan putin saa itselleen lisää puhtia. Itämerestä vuotaa metaania täyttä päätä, mutta onko vihreät nyt huolissaan ja onko meneillään ilmastohätätila. Nyt voisi olla ihan oikea hätätilakin tarjolla, ja hiljaista on.. Vit***u tätä loputonta huuhaan jauhamista. Keloapinat hoi, menkää nyt makaamaan Kremlin edustalle, putin tuottaa ilmastohätätilaa, vai onko agendanne vainota ainoastaan suomalaista yhteiskuntaa kuvitteellisella uhalla ? Montako sähköautoa oletatte venäjän nykyään tuottavan, ei taida olla yhtään kun ei ole niitä muitakaan tarjolla. Kuinka moni itänaapurissa on koko aikana välittänyt teidän ilmastohöpinöistä yhtään mitään, jos teillä on antaa lukuja niin nyt voisi olla hyvä hetki kertoa ne.

Viimeksi muokattu 2 vuotta sitten by Ilkka Forsten
juha II

Viktoria ”F*ck the EU” Nuland on sanomut hiljan Euroopan kuristamisesta hengiltä ja sitä hieman kummasteelle amerikkalaiselle viranomaiselle:

”Vähemmän eurooppalaisia!!!”

No, siinä on nainen, joka ei sanoja tuhlaa!

Eero

Ja Viktoria oli myös suunnitelmien taustalla Ukrainan 2014 vallankaappauksessa.
Kaikki nämä jutut johtavat sylttytehtaalle.

John Quiman

Taas tehdään elämä monimutkaisemmaksi ja kalliimmaksi, eikä näistä kauniilta kuulostavista hömpötyksistä ole mitään todellista hyötyä – haittaa kyllä on enemmän kuin riittämiin.

Ilkka Forsten

Mikä siinä on että Suomelle kuuluu koko maailman ongelmat ja niiden ratkaiseminen. Missään muualla ei päädytä näin tolkuttomiin lukuihin, ei missään, ja silti elämä jatkuu maapallolla kuten tähänkin asti. Ilmastohätila on poliittista teatteria jossa ei edes yritetä mitään muuta kuin kyykyttää kansa tottelevaiseksi, vai luuletteko että yksikään korotus tai lisämaksu kohdentuu päättäjiin tai suurituloisiin. Varmaan muistatte kun viimevaalien aikaan PS ylläpiti keskustelua polttonesteiden hinnoista. Heille naurettiin ja julistettiin ettei nämä ole bensavaalit… Mutta jostain syystä tästä kaikesta onkin tullut pelkän energian ja sen hinnoittelun ympärillä pyörivä valehtelijoiden sirkus.

Ukrainan sodalla oikeutetaan mikä tahansa ryöstäminen jolla voidaan laskea suomalaisten elintasoa. Samaan aikaan meille tullaan lisäämään populaatiota kolmansista maista ja se ei muka vaikuta mihinkään negatiivisesti. Eikö vaikuta, jos meidän kantaväestöön kuuluvien pitää kustantaa niidenkin polttoaineet ja ruoka / lämmityskustannukset. Miten monen somalin oletatte istuvan pimeässä kortteerissa ensi talvena, tai miettivän riittääkö rahat ruokaan ? Miettiikö yksikään Lähi_idän mehmetti voiko sitä jatkaa BMW:lä pörräämistä ja pikkulikkojen kyttäämistä iltaisin, tai riittäkö rahaa ” harrasteisiin ?” Ne vit***n loiseseläjät kyllä saa kaiken, mistään ei tule olemaan pulaa. Ei ole kun TE maksatte kaiken. HE eivät maksa mistään mitään, ja siitä ei saisi olla edes raivostunut, pitäisi perk***e suvaita jotain matulaumaa mikä on jouten päivät pitkät ja mennä kotiin istumaan ilman valoja villapaita päällä..

Tämä ei tule päättymään niin onnellisesti mitä Ohisalot ja Marinit kuvittelee. Minä olen jo valmis vaikka tap*****n noita tyhjäntoimittajia, vihaan niitä ja siihen minulla on oikeus, tämä maa on minun esivanhempieni rakentama meille, ja meidän tuleville sukupolvillemme, ei somalian puikulapäille tai allahu akbareille. Niillä on kotimaat, ne ei ole mitään huutolaispoikia tai orpoja pikkulapsia, ne on hyväksikäyttäjiä joille ei tunnuta saavan mitään lakia aikaan. Suksi sanna vit****uun nyt kun vielä pystyt, sekään ei ole kirkossa kuulutettu että mahdollisuus säilyttää koskemattomuutesi on ikuista.

ike

Muualla joudutaan tottumaan että energian hinta nousee, suomessa on jo kauan oltu samassa tilanteessa ja vielä lisäksi omat kusettaa. Siihen ei oikein pysty tottumaan. Euroopassa on totuttu siihen että poliitikot yrittävät kusettaa muita maita, harvemmin omaansa, suomessa on juuri päinvastoin.

Ilkka Forsten

Tuntuu oudolta kun saksa sai vast ikään sopimuksen Saudi – Arabian kanssa kaasutoimituksista, ja sitä tuodaan koko ajan myöskin Yhdysvalloista, niin meillä kerrotaan että tuleva talvi vaati suomalaisilta ankaria säästöjä etenkin sähkön suhteen, että saksa selviää talvestaan. Se keskustan plösö ministeri jo sanaili sellaistakin ettei sähkökatkot koske kaikkia, se rajoittuu vain tietyille alueille, jolloin voidaan varsin perustellusti kysyä mitähän ne tietyt alueet taas ovat. Varissuo ei kuulu siihen, ei myöskään Vantaa tai Espoo, eikä takuuvarmasti yhdenkään ministerin kortteeri, mutta muualla sitten ollaankin sähköttä että niksmannit saa nauttia lämpimästä talvesta ja afrikan insinööreillä on kivaa istuskella khattia jauhamassa.

Jos tämä talvi pitää palella pimeässä kämpässä, ja maksaa siitä huolimatta järjettömiä sähkönsiirtohintoja, menen itse tekemään tilit selviksi sinne eduskunnan käytävälle. Vieläkö silloin mahtaa biletys kiinnostaa vai alkaako puntit tutista ?

EU tulee loppumaan tällä vuosikymmenellä

Veikkaanpa että kaikki noi eivät enää toteudu. EU tulee romahtamaan ja hajoamaan varsin pian. Ei tää täysin hullu narunkiristys oman kaulan ympärille pitkään jatku, sillä uhri kuolee.

Rudi

EU hakee sitä rajaa että kuinka paljon kansalaisesta on rutistettavissa energiaeuroja siten että hän vielä maksaa siitä mieluummin kuin päätyy anarkiaan. Suomessa raja ei ole vielä lähelläkään sillä täällä ollaan totuttu maksamaan se minkä ”kruunu” määrää. Jossain vaiheessa täälläkin tietty kuuluu että NAKS.

Kata

Haistakaapa trilogit päästökauppaa perästäpäin!50 euroo?Perästä kuuluu sanoo sanontakin!
Eikö se henkilöauto ole vieläkään tarpeeksi kallis?No ei, pittää olla niin kallis ettei taviksella ole enää varaa siihen!

On taas mietitty ja keskusteltu millä hinnalla saa immeiset vaikka tavaraa ja mahollisimman kalliilla!Sellaista se on EU:ssa ja länsimaissa yleensäkin!
Eli ollaan niinku menossa samaan suuntaan muiden despoottimaiden kanssa,ihqua.

https://www.youtube.com/watch?v=RvtNiRhr6qA ja sitten onkin tämä edessä…taatusti myös meillä….ei mittään tuomioita.

otto suni

Jälleen oikeaan osuit, päästökauppa on yhtä sirkusta ja tavoite on viedä yrittäjät konkurssiin, sekä kyykyttää kansalaisia niin, että autoilu loppuu. Herrat ja narrit ajelevat valtion sekä suuryritysten autoilla ja ilmastoaktivistit lentelevät yksityissuihkareilla!
Hyvin menee Suomi, pian ollaan tilanteessa jolloin oli vain ”suo, kuokka ja Jussi”!