Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä ja niiden poistamiseen kokonaan vuoteen 2045 mennessä halutaan onnistuvan, ja se edellyttää toimia polttoaineiden hintojen nostamiseksi.
Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteillä on mahdollista saavuttaa pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen asettama tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä, toteaa Liikenne- ja viestintäministeriö.
Ministeriön mukaan tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista neljällä prosenttiyksiköllä ja EU:n päästökaupan toteutumista.
Jos EU:n päästökauppa ei lähde käyntiin, on olemassa myös vaihtoehtoinen, kotimainen päästökauppajärjestelmä.
Sekä jakeluvelvoitteen korotuksen että päästökaupan on yleisesti arvioitu nostavan bensiinin ja dieselöljyn hintaa yhteensä useita kymmeniä senttejä litralta.
Toistaiseksi jakeluvelvoitteesta ei kuitenkaan ole tehty lopullisia päätöksiä.
Sama koskee EU:n päästökauppahanketta, josta neuvotellaan edelleen.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenteen päästöjen puolittaminen ottaa joka tapauksessa seuraavan isomman askeleen maaliskuussa, kun hallitus tekee kokonaisarvion päästötoimenpiteiden riittävyydestä niin sanotulla taakanjakosektorilla.
Taakanjakosektoriin kuuluvat myös autoilu ja muu liikenne.
Tämän jälkeen on hallituksen vuoro esitellä keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma selontekona eduskunnalle kevään aikana.
Varsinaista toteutumista odotetaan edellä mainitun jälkeen huhtikuussa, kun jakeluvelvoite ja muut valtion budjettiin liittyvät päätökset ovat päätettävinä kevään kehysriihessä.
Keskustelun päätteeksi pitäisi siis olla selvää, miten fossiilittoman tiekartan toimenpiteet, kuten jakeluvelvoitteen nosto toteutetaan vuosina 2023-26.
Päätöksiä EU-tason päästökauppaneuvotteluista on odotettavissa ”vuoden 2022 aikana”.
Syyskuussa 2021 päivitetyn liikenteen peruspäästöennusteen mukaan uusia toimenpiteitä tarvitaan jatkossakin liikenteen päästöjen puolittamiseksi noin 1,25 hiilidioksidimegatonnin verran.
Näistä jakeluvelvoitteen lisäys kompensoi arviolta 0,3-0,4 megatonnia, ja EU-tason päästökauppa vastaavasti 0,3-0,4 megatonnia.
Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä loput vähenemästä katettaisiin erilaisilla hankintatuilla, kuten sähköauto- ja joukkoliikenneavustuksilla sekä etätyöllä ja ”uusilla liikennepalveluilla”.
Myös liikenteen verotusta muutetaan siten, että CO2-päästöt vähenisivät 0,02 megatonnia.
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö, Ilta-Sanomat
Ministeri ajattelee: Suomen hiilidioksidipäästöt ovat 240 megatonnia. Aivan hirvittävä massa, Henkilöauto painaa noin 1 tonnin, päästöt siis vastaavat 240 miljoonan henkilöauton painoa. Liikennepäästöjäkin on vähennettävä 0,2 megatonnia vaikka talous siitä kärsii.
Kemisti ajattelee: Ilmakehässä on 6 kg hiilidioksidia neliömetrillä ja maanpallon pinta-ala on 510.000000.000000 neliömetriä. Hiilidioksidia on siten ilmakehässä 3 miljoonaa megatonnia. Suomen päästöt ovat 0,008% ja liikenteen vähentämisee tarkoitetut päästöt 0,000008% tästä määrästä. Suomen päästöjen vähentämisellä tai lisäämisellä ei ole merkitystä ilmakehän hiilidioksidipitoisuuteen edes tarkoilla laitteilla mitattavaa määrää.
Ajattelukykyinen (jos sellainen on olemassa) EU-poliitikko ajattelee: Suomen hiilidioksidipäästöillä ei ole mitään vaikutusta ilmastoon, kun ne ovat noin vähäiset. Mutta Suomen tulee toimia esimerkillisesti EU:ssa, vaikka siitä on omalle maalle pahaa haittaa, mutta minun tulevaisuudelleni siitä voisi seurata hyvää.
Nyrkkiä pöytään!!!
Ellei näin tedä. Sitten turvat tukkoon bensapumpun pistooli kourassa!!!
Aateliston ja yläluokan häpeilemätön tyrannia sekä ylimielinen käytöstä ei ole koskaan historian aikana saatu loppumaan vain hattua pyörittelemällä ja äärimmäisin ponnistuksin sivistyssanoja käyttämällä vaan ottamalla edes ne nuijat ja heinähangot ”uusiokäyttöön”. Vaikka siinä kävisi huonoiten mitä voi käydä, mutta kaikkein ylväintä on kaatua saappaat jalassa oikeuksiensa puolesta taistellen kuin elää polvillaan orjana!!!
Ei edes höyhen pöydältä lähde lentoon ellei sitä puhalla!!!
Mistähän mahtaa johtua kun kotikaupunkini huoltoasemalla oli noin reilu kaksi viikkoa sitten 98 E bensiinin litrahinta 2.049 € ja tänään 1.99 €. Mikä näitä heilahduksia selittää, ei ainakaan se että bensiini tuodaan jostain maailman ääristä, sillä kaikki jakelu tapahtuu Nesteen jalostamolta, ja kuljetusmatka ei muutu miksikään.
Puhun kuljetuksista siksi että aikoinaan litrahintojen muutokset, lähinnä korotukset oltiin perustelevinaan sillä, miten kuljetuskustannukset vaikuttavat lopputulemaan ? Jos niillä on jotain merkitystä, eikö kustannusten pitäisi kasvaa talviaikana sillä dieseliä se rekkakin vaatii toimiakseen ? Joka vuosi tapahtuu myöskin se ilmiö, että kesällä bensiini on kallimpaa kuin talvella.
Tätä on tapahtunut jo paljon ennen kuin keloapinat olivat edes kapalovaiheessa, eli viherkommunismilla ei ollut mitään tekemistä bensiinin hintojen kanssa noina vuosina. Ja ajasta puheen ollen, vuosi sitten samalla asemalla litrahinta oli helmikuussa 1.49 €. ” Pientä korotusta ” on havaittavissa. Mutta poistukaa paikalta, tällä ei ole mitään nähtävää.
Ajan autolla lähinnä ainoastaan työmatkat, mutta päätin silti osallistua ilmastotalkoisiin.
Ilmoitin työnantajalle, että jatkossa teen enää 80 % työaikaa mutta työpäivän pituus normaali eli töitä neljänä päivänä viikossa ja oman auton käyttö asiakaskäynneille loppuu samalla kun kilometrikorvaukselle nauraa jo naurismaan aidatkin. Sanoin myös, että ottaa tilalle ihan vapaasti jonkun toisen jos siltä tuntuu, ei ole noilla ehdoilla vaikeuksia työllistyä muualle.
Kalkulaattorini kertoi, että jatkossa palkkaa tulee vähemmän, mutta verot ja muut maksut alenevat suhteessa hieman enemmän. Lisäbonuksena kilometrejä kertyy auton mittariin vähemmän ja saan alennusta vakuutusmaksusta.
Hauska havainto tullut tehtyä, työpaikalla pääministeri Sannasta tai nykyhallituksesta puhuminen on vaihtunut iloisista ilmeistä hampaiden kiristelyksi muutaman kirosanan kera.
”KOKO” Suomen kansa äänesti Sanna Marinin pääministeriksi, muista tämä. Näin CNN kertoi uutisessaan ja iloitsi siitä miten suomi on edistyksellinen demokratia, kun maailman nuorin naispääministeri otettiin ilolla vastaan.
Ainakaan minä en ole häntä äänestänyt, ja muistaakseni pääministeriksi piti tulla Antti Rinne, jota en myöskään äänestänyt, joten ” koko ” suomen kansa on valeuutinen.
Tuo ”kasvihuonekaasujen” kanssa taisteleminen on yhtä tuulimyllyjen kanssa taistelemista. Hiilidioksiditason nousu ei ole Maan historian aikana koskaan ollut lämpenemisen syy, se on aina ollut sen seuraus. Miten voikaan olla ”tiedemiehiä”, jotka väittävät, että nyt se on miljardien vuosien jälkeen muuttunut syyksi? Kyseessä on poliittinen agenda, jonka tukemisessa ei rahaa ole säästelty. Lisäksi se on väline kansojen alistamiseen viherfasismin alle.
Taistelisivat tosissaan edes oikeiden saasteiden leviämisen estämiseksi, niin olisi jotain järkeä taistelussa luonnon puolesta.
Meillä on tavallisia ihmisiä jotka tuon ymmärtävät. Miksi siis aina nk.asiaohjelmissa haastatellaan jotakin Petteri Taalasta joka koulutuksestaan huolimatta ei ymmärrä asiasta tuon taivaallista.No kun tulee ikää alkaa aika moni asia kummastuttamaan.
Minä joka harvoin raivostun, saati kiroilisin tai heittäisin sanomalehden nurkaan kesken aamun kahvihetken, joudun nyt kertomaan että niin tapahtui tänä aamuna..
Tähän reaktioon oli syynä artikkeli, jossa touhotettiin ilmastohätätilasta, ja siitä miten päiväkoti-ikäisetkin ovat tulleet ilmastotietoisiksi. He ovat perustaneet omia mietintäryhmiä, joita kutsutaan ” ilmastoagenteiksi.” Nämä komsomoletsin kasvatit ovat syvästi ahdistuneita, koska luonto roskaantuu ja eläimet kärsivät, Oravat saattaa syödä karkkipaperit, ja Australian rannikon valliriutalla ” pikkukalat vähenevät, jolloin isoilla kaloilla ei ole syötävää, kun pikkukalat vähenevät.” Suomikin voi tehdä asialle jotain…” Voi vit****u ihanko tosi ? Sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että Intia ja muut valtiot tyynenmeren alueella tunkee KAIKEN sontansa mereen.
Koska olette viimeksi nähneet karkkipaperiin tukehtuneen oravan, ja milloin viimeksi vierailitte isolla valliriutalla tarkkailemassa ” pikkukalojen ” vähentymistä ? Jos metsän siimeksestä löytyy orava mikä on nitkahtanut karkkipaperiin, niin kehottaisin muistamaan että aikuiset ei syö karkkkeja, mutta ne ” ilmastoagentit ” sitäkin enemmän.
Sitten joku kalle 3 v selitti, että jos Kiinasta tuodaan kaikki suomeen, niin kyllä siinä haitalliset päästöt ovat mittavat, pitää tuoda laivalla, lentokoneella ja rekalla ihan turhaa tavaraa, ja olisi hyvä muistaa kuinka ilmastohätätila vain pahenee tällä tavalla.. Olisi muistettava ostaa lähellä tuotettua Huaweita.VOI VIT****U jälleen kerran. Kukahan satutäti mielikki hänellekin tuon on aivopessyt, sillä se muoviämpärin kanssa hiekkakassa kolaava nassikka ei käsitä yhtään mitään näistä asioista.
Jos Perus-Suomalaiset tekisivät tällaista aivopesua lastentarhassa ja alakoulun luokassa, huutaisi Iiris Suomelat ääni käheänä ettei saa pelotetta pilttejä olemattomilla asioilla, he voivat ahdistua ja kuka sitten vastaa MT ongelmista ? Nyt sitä saa ja pitää tehdä, että syntyy kokonaan uusi viherkommunistinen ääliölauma, joka syö viimeistään kuuden vanhana kourallisen Diapameita aamupalaksi ja toisen illalliseksi, kun niin ahdistaa silmissä kiiluva maailmanloppu ja hiilidioksidimyrkytys.
Äiti äiti, en saa unta, toffeekarkin kääreeseen tukehtunut orava vainoaa minua, mä en saa happea, mä en saa happea..Äitiiiiiii !!!!!! Voi voi VOI VOI VOI VOI ! Olenko transsu vai bi, ei ole Queer, tai ei olen LGBTQ + – she he…
Eipä voi paremmin tätäkään asiaa kertoa!
Onneksi suomenkielessä on vain HÄN ja ME TE HE,NÄMÄ NUO NE!Ja pronomini rock!
Pikku tyttönen se siivoaa mäkkärin mainoksessa…helvetto…antakaa lasten olla lapsia!
Äläkä lue lehtiä…lopetin jo 2015!Nyt hymyilen irvistellen kun marketissa tarjotaan ilmaisia lehtiä…ihanaa sanoa EI!
Kuka ottaisi tuon pääministerin poistamisen päästökaupan suhteen, en voi sitä selvemmin sanoa koska bänniä tulisi.
Mistereiden aivopieruista ei kuulemma tule kasvihuonekaasupäästöjä, mutta kyllä niiden päästöt ovat viemässä maata hunningolle ja turmioon.
Viimeiseen loikkaan valmistautuva pieni ja pippurinen suomi on valmis kohtaamaan vihreän ihanuuden joka meitä loikan päässä odottaa, ihanuus jo siintelee naftaa tankkiin lorottaessa.
Kepulaiset jotka maalla asuvien ja autoilijoiden puolesta puhujina mölisivät,…vaalien alla, mutta vallan avaimet saatuaan hallitus yksissä tuumin lyö kiviä rekeen, niin autoille kuin merenkululle.
Moniko vihersiirtymän vuoksi siirtyy asumaan kadulle?
Itselläni ei ainakaan ole enää varaa käydä Helsingissä töissä, ajoja tuli päivässä 100km, eli kuukaudessa menee noin 400e työmatkoihin. Jouduin jäämään työttömäksi, yritän työllistyä omaan kylään
Pitää vaan vaihtaa polkupyörään ja olla tyytyväinen, kun Suomen promillen vaikutus pelastaa maailman. Talvisin tietysti potkukelkalla.
Hallitukselle riittää liikennepäästöissä 0,02 megatonnia, joka on 0,001% Suomen ilmakehän sisältämästä hiilidioksidista. Ilmakehään vaikutus on mitätön, mutta valtaeliitille polttoaineiden hinnan korotus tuo ison potin.
Ei muuta kuin yleislakko peliin niin katsotaan pyöriikö Marinin ilmastotavoitteet ennakoidulla tavalla. Mikään ei pakota Suomea mihinkään, tämä on pelkästään viherkommunistien tapa kyykyttää kansaa, ja olettaa että se onnistuu loputtomiin.
Jos joku hallituksen nutipäistä kerrankin erehtyy sanomaan että olemme huolissamme vanhuksien ja eläkeläisten kaventunesta elintasosta, käyn omakohtaiesti tervehtimässä sitä Arkadianmäen sössöttäjää. Paljonko maksatte jos……Hoidan ikävän asian puolestanne, alan olla siihen henkisesti valmis.
Kerrassaan mahtavia suunnitelmia, että täällä artisiss oloissa asuvat menetämme tuhkatkin munistamme vihreän unelmahötön takia. Perkeleen saatana!!!
Koko päästökauppa on pelkkää korruptiota ja Ponzi huijausta.
Pölhölä maksaa siitä, että muiden maiden teollisuus saa etulyöntiaseman markkinoilla, samalla kurjistaen ja alasajaen omaansa.
Pohjattomasta kukkarosta liehutellaan taas tukiaisia vain suppealle sektorille.
Olisiko nyt joku talousihme (kun en ole kovin hyvä tuossa taloustieteissä kun se on matematiikkaa) tämän vihreän siirtymän hintaa. Onko kukaan todellakaan laskenut miten nuo ”ilmastotoimet” ovat vaikuttaneet suomen talouteen. No tuo trendi kai nyt jatkuu muutaman kymmenen vuotta mutta kun totuus valkenee, valkenee myös asiaa kannattaneiden poliitikkojen kasvot. Onhan se jo myöhistä koska jo miljardeja on haaskattu.
Koskahan edes hallitus kykenisi puhumaan näistä asioista. Sitä päivää tuskin tulee. Tässä on nyt yksi arvio nykyisestä hallituksesta. Kyvytön, typerä, vailla mitään kykyä ajatela mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Korona, korona, eikö vieläkään kukan kyseenalaista tuota.
Ei heidän tarvitse ajatella. Schwab ja muut kansainväliset vaikuttajat ajattelevat heidän puolestaan ja lupaavat hienon uraputken. Jos alkavat ajatella itse, vaarantuu uraputki. No, eipä noilla oman ajattelun kykyä taida isommin olla, vaikka yrittäisivät. Näyttelevät trendikkäitä, ideologisesti oikeaoppisia ja pyrkivät lehtien kansikuviin, jotta kansalle luotaisiin hieno kuva heistä. Kun ei ole kaunista sisältöä, tekevät median avulla parhaansa, jotta olisi kaunis kuorrutus.