Italialainen, urheiluautoista tunnettu autonvalmistaja Ferrari vetää markkinoilta 23.555 autoa, niissä havaitun jarruvian vuoksi. Vian havaitsivat Yhdysvaltain viranomaiset.
Markkinoilta veto koskee sekä Ferrarin ylellisiä että edullisempia autoja, jotka on valmistettu vuosina 2005-2022. Autoliikkeistä poistetaan muun muassa erittäin kalliit Ferrarin mallit F60 America ja LaFerrari.
Viimeksi lokakuussa 2021 Ferrari veti kaupoista 10.000 autoa.
Pahimmassa tapauksessa Ferrarin jarrut saattavat lakata täysin toimimasta, kertoo yhdysvaltainen Car and Driver-lehti.
Lähde SVT
Jarruvika näyttäisi olevan. Neitokainen on jo mätkähtänyt konepellille. Onneksemme vauhtia oli vähän, muuten impye olisi lentänyt katon yli permantoon.
Kuski tosin taisi lentää autosta ulos. Ei näy ketään ratin takana.
Ladan jarrut.
Ladan jarrut, Vatasen jalat ja Tuppuraisen kädet, siinä kuusikko raikaa.
Ketä kiinnostaa. Miten tämä uutinen edesauttaa parantamaan maamme ja kansamme asioita?
Ehkäpä sillä vaan ylläpidetään unelmaa kun tiedetään parin tonnin roppostenkin lähtevän peruspuurtajien alta kun polttomoottoriautot pakkoromutetaan.
Se auttaa siten ettemme sorru ostamaan Ferrareita, muutenhan olisimme sen jo tehneet. Minä arvostan korkealle sen että kerrotaan paljonko vikoja on näissä ” kansan-autoissa ” koska olisi väärin, että pienituloinen kuluttaja johdetaan harhaan kun hän oli valmiudessa ostamaan ferrarin, Nyt hänelle voidaan tarjota halpa ja luotettavaksi havaittu Tesla. Paloturvallisuus on vähän mustannut teslan muuten voitokasta myyntiä. Siinä on KAIKKI hyvät puolet, kuten se että uusi litium-akku maksaa vain 40 – 50 000 euroa, ja tämä kustannus tulee eteen osapuilleen viiden vuoden kohdalla. Tästä puhumaan ihmeen vähän, kun taas sitä mainostetaan kovalla äänellä että auto kulkee 350 km/h ja kiihtyy nollasta sataan 1.5 sekunnissa. Kaikkihan me kaahaamme, poliisikin tietää tämän mutta ei onneksi puutu asiaan, jos ohi kiitävä laite on täys-sähköinen malli ja ratissa vaikkapa ministeri Ohisalo. Hän tekee ilmastotyötä, joka vaatii pikaista siirtymää.Sen perässä tulevan Piippolan vaarin äärimmäisen vaarallinen polttomoottoriauto on saatava heti takavarikkoon. Olisi kestämätöntä ja globaalisti vastuutonta että vaarin sallittaisiin ajella 1.0 litraisella kolmipyttyisellä leipäkoneella samalla tiellä, mihin on varattu ohisalolle oma ohituskaista.
Kuten ymmärrät, olemme maailmanlopun äärellä, jo huomena saattaa hiilidioksidi sivuuttaa hapen planeetallamme ja sehän tarkoittaisi tuulen loppumista, mikä pysäyttäisi kaikki erittäin tuottoisat tuulimyllyt, eikä hallitus joka ihmeen kaupalla selviää maailmanlopusta teslan ratissa, voisikaan syyttää siitä piipoplan vaaria. Jos vaarilla olisi ferrari, hän ajaisi kovempaa ja ohittaisi pa****kapuheet ja toisaalta, jokainen kaasun polkaisu veisi saharan eteläpuoleiselta osalta vähintään kaksitoista vuotta elin-aikaa / savimaja x 16 penskaa + vanhemmat. Näin maailmanlopun ollessa jo oven takana, suosittelen että myyt sopivaksi katsomallani hinnalla kaiken omaisuuutesi minulle. Olen niin huolissani läheisten hyvinvoinnista, että autan mielelläni heidän vaikeuksissa olevaa talouttaan tarjoammalla viis ( 5 ) euroa heti käteen, ja lupaan maksaa varainsiirtoveron. Tämän parempaa diiliä tuskin löydät ja jos löydät kerro minullekin, jaettu ilo on paras ilo.
Omakotitalon arkea 2023:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008987146.html
”Pitää varmaan surutta antaa isojen laskujen mennä perintään läpi talven, ja keväällä ulosotossa paukkuu monella tonnilla pelkkää sähkölaskua. Taloutemme nykyisillä suorilla tuloilla ei ole mitään mahdollisuutta selviytyä.”
Jutun perheellä on varmaan niin paljon kohtalotovereita että niillä saataisiin kyllä isokin ”tori” täyteen,
Tuskinpa hallitus muutoin korjaisi Suomen asioiden tärkeysjärjestystä.
Kaikesta päätellen Suomi jää ainoaksi maaksi jossa hallitus ei tule tekemään tikkua ristiin sille että sähkölaskut tulee romahduttamaan talvella ihmisten taloudet. Puhutaan säästämisestä mutta ei kai sitä kukaan tähänkään asti sen enempää sähköä käytä kuin on tarve. Lämmittää on pakko niin pirttiä kuin pesuvettä, ja ruoat tarvii säilyttää kylmässä. Silloin tällöin tarvitsee vaatteitakin pestä kuten myös astioita. Valaistus ja hupielektroniikka vie näiden lisäksi niin vähän sähköa että niillä ei ole käytännössä kuin pieni merkitys. Sauna tietty on suuri sähkösyöppö jos sähkösaunaa käyttää. Näin ollen säästöä ei voi tehdä isommin kuin olemalla saunomatta sähkösaunassa, palella pirtissä ja pestä kylmällä vedellä. Hinnasta voi koittaa säästää sätkyilemällä pörssisähkön parissa kännykkä kädessä, ja elää silloin kun sähkö on halpaa eli yöllä, samalla oottaen että tulisi kova tuuli että voisi paistaa kinkkua. Suoraan sanoen sellainen elämä on p-seestä. Varsinkin kun mummot jäätyy mökkeihinsä ja ihmiset tilkkii talonsa taas niin umpeen kuin 70-luvulla ja puolet taloista tulee homehtumaan niille sijoilleen.
Vielä muistin yhden säästökohteen, eli syö ruokansa raakana ja kylmänä, mitä niitä suotta lämmittää. Raaka kalahan on in, ja blööstä vaan kuoret pois ja haukkaa ääntä kohti, Gambiinaa kyytipojaks. Pärjää ne metsien miehetkin.
Osta fiat, saat viat…
Jotenkin ongelman keskittyminen 2005 – 2022 vuosille viittaa vikaan eletroniikassa, eli jarrujärjestelmän tietokoneohjaus tekee saman kuin kotitietokone aina silloin tällöin.
Ei onneksi koske köyhää.
Ferrarissa on sitten saman tyypinen vaiva kuin meidän hallituksella velan ottamisen suhteen, ne kun pääsee vauhtiin, niin niitä ei pysäytä mikään.
Onpa viekoitteleva nainen jarruvikaisen auton konepellillä!
Siis kaikki on kunnossa!
Harhautus taktiikka.
Hyvä tietää, eikös meillä melkeen jokaisella ole ferrari
Muistui muuten mieleen lausahdus: ”Fiat petojen sukua, susi jo syntyessään”. Muuten oli huonoin koskaan ajamani traktorikin eräs Fiat 110-90. Kaasupolkimen sijainti oli tehty kuin apinalle, samoin nostolaitteen käyttövivut samoin. Piti ajaa koko päivä käsikaasulla, jos ei halunnut polvea kipeäksi. Jos vertaan sitä vaikka johonkin Valmet 8000, niin Valmet voittaa ergonomiassa 100-0. Samoin vaikka vanha David Brown 1494 traktorin mukavampi ajaa.
Anteeks nyt erehdyin se olikin italialaisila kaikilla ferrari.
Mutta kyllä me suomalisetkin voidaa olla ylpeitä kun ollaa saatu maksaa niitä
Veikkaan että jos eläisimme 1970 lukua, olisi joka toisella vähintään ” kirvesmiehen Barraguda,” eli volkkarin malli 411 2 – door sedan.
Ferrari onkin Fiat, joten siitä se johtuu. Mielummin ostan vaikka Mercedes-Benz AMG:n, kuin Italialaisen Magneti Marellin sähköosilla kasatun Fiatin. Niinhän sitä sanotaankin että ”Fiatissa, viat”. Näimme sen taas tässäkin.
Fiat, Fix It Again Tony. Onhan bensiini sen verran kallista, että kun auton saa poljettua huippuvauhtiin, niin ei kannata jarruttaa. Ei mersukaan ikääntyessään mikään hyvä auto ole. Premium-vehkeet ovat rikkaiden härveleitä, ei niitä ole tarkoitus näprätä ja korjata, vaan vaihtaa uuteen.
Onhan Mersun laatu heikentynyt, mutta olisipa komea kesätauto vaikka tuollainen Mercedes-Benz AMG GT-C malli. Siinäkin on V8 moottori kahdella turbolla. Jos tuollaisen koslan joskus saisi niin ei kai sillä ajella kuin kauniina kesäpäivänä tai illalla, eikä päivittäin niin ei tule kilometrejäkään kovasti. Tosin on niin kallis auto, että todennäköisesti jääkin haaveeksi vain. No, ehkä jos jonkun muum AMG Mersun voisi hankkia.
Sanovat että Alfa Romeossa on sitä jotain.. Niin on, siinä on aina sitä jotain.
Onneksi hallituksen vihersiirtymä pitää minut liikenneturvallisessa 38 vuotta vanhassa Saabissa . Kyllä jarrut on joka vuosi katsastuksessa hyviksi todettu.
900 Turbo vm-1983 mulla.
Uudemmat Saabit menivätkin pilalle siinä vaiheessa kun GM (General Mistake) osti Saab henkilöautojen tuotannon. Muuten Saab 9000 oli Fiatin kanssa rakennettu ja perustui Alfa Romeo 164, Fiat Croma ja Lancia Thema autojen koriin täysin. Noissa oli käytännössä sama kori. Taisi myös ruostua aika nopeasti kyseinen automalli.
Minulle on kerrottu ettei Mercedes osaa valmista kuorma-autoja, eikä Volvo puolestaan henkilöautoja.
Volvon laatuhuippu saavutettiin 90-luvun lopussa 900-sarjalla, ja oli silloin laatustandardi muillekin merkeille. Sitten ovat rallatelleet siinä alaviistoon. Patterivolvoista en tiiä mutta jo ajatus sylettää.
Kyllä ne ikivanhat Volvo 240, 740 ja 940 ovat yksi kestävämpia automalleja olleet aikoinaan, lisäksi bensamoottorin jakohihna maksaa vain 50€ ja vaihtaa vaikka tienpäällä, eikä vesipumppuakaan tarvitse samalla uusia. Ikivanha Volvo B19A moottoriin voit laittaa suoraan vaikka Holset HX40 ahtimen ja moottori kestää hienosti virittämisen tekemättä sisuskaluille yhtään mitään, lisäksi noita B19A moottoreita saa ilmaisiksi, hyvä harjoitusmoottori aloittavalle virittäjälle. Eikä haittaa mikäli tuosta polttaisit kannentiivisteen vahingossa, sen vaihtaa aika äkkiä. Myös B230 kestää virittämisen kunhan vaihtaa joko 13mm kiertokanget tai H-profiilit. Tosin noiden M47 ja M46 vaihdelaatikot eivät kestä viritystä, eli vaihdettava joko M90 mallinen tilalle tai BMW ZF-laatikko. Samoin todella vahva auto on myös Volvo 850 TDI moottorilla..Aika monikin tuollaisen 240, 740 ja 940 dieselmalli on ajettu helposti 600tkm, sekä bensakoneillakin 500tkm monella. Moottori on noissa yksi kestävimmistä. Muuten maailman eniten ajettu auto on Volvo P1800 mallinen, tuolla Volvolla on ajettu yli 5 miljoonaa kilometriä. Aika hyvin valmistajalta, joka ”ei osaa tehdä henkilöautoja”.
Tuolla on juttua kyseisestä Volvosta.
https://tyyliniekka.fi/tassa-on-maailman-kestavin-auto-volvolla-on-ajettu-yli-5-miljoonaa-kilometria/
Saab 9000 mallin ovet tulivat italiasta, ne olivatkin sen auton ruostuvin kohta. GM puolestaan pilasi Saabin käyttämällä siinä Vauxhallin osia.
Koskas italialaiset olisivat tulleet kuuluisiksi laadusta tai vastuusta? Ei yllätä tämäkään ”tuunatun fiatin” ilmoitus.
”Fehler In Alle Teile”, siitä se tulee
Näin tuoreen ajokortin omistajana on auton osto edessä. Tämä uutinen helpotti valintaa, Ferrari karsiutui ainakin pois.
Hanki aito Amerikkalainen. Pääset heti kunnon piireihin joissa ei kukaan nillitä vaikka olisi vähän ruosteitakin. Itse kotiuduin tänään yhdestä cruisingista, ja viikon päästä on taas meno päällä. Niiden autojen perään kuolaa kaikki, osta ja ihmettele. Yksikään Ferrari tai mikään muukaan typerä Hi-Tec himmeli, sähköromuista puhumattakaan, ei käännä päätä yhtä tehokkaasti kuin V8 moottorinen pitkä pelti. Jos haluat tuntea eläväsi, ja tuntea että saat aina hyväksyntää, liity kööriin. Tervetuloa.
Valitettavasti joudun ajamaan tulevat vuodet muoviammeella. Ajoin nimittäin automaattikortin kun en parempaan pystynyt. Oikeat autot taitavat olla monet jopa 4-vaihteisia. Olen kyllä aina ihaillut Amerikan rautoja ja toisaalta klassikkoautoja 1920-luvulta 1970-luvulle. Sen jälkeen kaikki autot on tuotettu samalta liukuhihnalta.
Amerikan autoissa on automaattivaihteisto enemmän sääntö kuin poikkeus. Se on mukavinta kyytiä mitä voi saada. Amerikkalaiset autot on hienoja, ei mitään samasta valimosta tarjottua ilmastohössötyksen siivittämää kuraa. Kun niitä on jonoksi asti cruising tapahtumassa ja pääsee läheltä katsomaan yksityiskohtia, ei voi muuta kuin ihailla mihin on joskus osattu panostaa. Sen lisäksi on ihan sama onko kyseessä ” ponycar, midsize tai fullsize ” mallit, sillä kaikista löytyy kromia ja paljon. Se on uskomatonta miten moni jaksaa ihastua jo siitä, puhumattakaan kaikesta muusta.
Kun V8 käynnistyy, sen äänimaailma on maaginen. Jos sitä ei ymmärrä ei ymmärrä mistään mitään. Matala jyminä joka saa ilman värähtelemään, ja kierroksilla suorastaan räjähtämään, tekee iästä ja sukupuolesta riippumatta aina vaikutuksen. Sen lisäksi tunnet miten raaka voima vääntää jos lisäät kaasua ja koko auto huojahtaa moottorin kiertosuuntaan. Yksikään sähköauto ei tee sitä. Suhinaa, suhinaa, suhinaa. Polkuauton tunnelma, ei mitään mikä viittaisi oikeaan autoon. Onko bensiini kallista, on ja ei ? Se on sitä jos ajat autollasi yhtenään, mutta jos se on harrasteauto, joka on käytössä vain kesällä ja lähinnä alan tapahtumissa, on yhdentekevää mitä litrahintaa ylläpidetään. Cruising- illoissa ei kukaan puhu mitään bensiinin hinnasta koskien harrastetta, muuten kyllä vihataan avoimesti ilmastourputtajia ja viherkommunisteja.
Eikö olekin ihmeellistä kun väitetään että nuoret, ja etenkin nuoret naiset eivät muka sulata millään tavalla suuria autoja jotka kuluttaa polttoainetta heidän mielestään täysin turhaan, ja kuitenkin heitä on ruuhkaksi asti kyselemässä voisiko päästä kyytiin kun ajetaan porukalla joku kierros tapahtuman yhteydessä. Minä tiedän yhden alunperin täysin umpivihreän ituhipin, joka nalkutti kaikista ” ympäristöhaitoista ” vuosikaupalla, mutta kun hän pääsi ison pellin kyytiin, vaihtui ääni kellossa. Kuten sanoin, ne on maagisia autoja. Niitä ei enää koskaan tule uusia tähän maailmaan, mikä on sääli, mutta toisaalta se tekee niistä legendoja mitä ei sähköautoista koskaan tule. Syön hatullisen pa****kaa jos jollakin on 45 vuoden kuluttua esittää toimiva Tesla. Siitä ei ole olemassa enää edes muistoja siinä vaiheessa.Kumpi siis säästää luonnonvaroja enemmän, sekö joka ajaa vanhalla autolla mikä toimii, vai se joka ajaa nykyajan himmelillä joka on romua muutaman vuoden kuluttua ?
Tässä elämäntilanteessa kulutuksella on kuitenkin merkitystä kun ajoa tulisi 25 – 30 000 km/v ja ympäri vuoden. Sähköautoa en kyllä hanki, niihin ei kannata edes laittaa perävaunua, koska akku valuu heti tyhjiin.Ja akut eivät kestä edes 10 v. Ja missä lataat jossakin Pohjois-Suomen korvessa. Nyky-Chevroletia tai – Chrysleriä olen katsellut. Niistäkin lähtee mukava murina. Varaa ei ole kuin käytettynä, mutta käytetyt ovatkin sitten 150 – 300 000 km ajettuja ja hinnaltaan muutaman tonnin. Siis loppuun ajettuja.
Tuo auton kestävyys on ympäristöasioissa hyvä pointti. Olen itsekin ajatellut etteikö ole vihreämpää ajattelua, kun auto kestää kymmeniä vuosia ja on rakennettu helposti kierrätettävistä materiaaleista, kuten metalli. Akkumateriaalit taas riistetään kehitysmaista, kuten Nigeria. Ja akut ovat ongelmajätettä. Muutenkaan en usko, että liikenne on pääsyypää ilmaston outoutumiseen. Lyijy on ympäristö- ja hermomyrkky ja voi olla paikallaan katalysoida se pois. Mutta hiilidioksidi on normaali kaasu, jota kasvillisuus tarvitsee hapen yhteyttämiseen. Minusta autoilijoita osoitetaan sormella, jottei katsottaisi oikeaan suuntaan säiden vaihtelun syystä. Viherrän kyllä, mutta tyhmä en sentään ole.
Ostaa joko vanhan 850 tai V70 mk1 TDI Volvon, tai CDI-koneisen Mersun. Kulkee vähällä, TDI Volvolla pääsee 100km/5 litraa kulutuksella. Mersuissa kyllä kannattaa katsoa, ettei ole kovin ruostunut. TDI Volvo kestää hyvin ajaa yli 600tkm. Volvolle tai Mersulle ei 300tkm ole yhtään mitään. Omistan vanhan 940 Volvon dieselmoottorilla ja siinä on 700tkm mittarissa, tekniikka täysin kunnossa vieläkin ja hyvä ajaa. Täällä moni nuori nainen ajaa BMW:llä, enkä ymmärrä miksi. Samoin niissä on remonttia useinkin, varsinkin katsastukseen. Näkyy myös erään paikallisen nuoren neidin E46 farmari BMW olevan melko ruosteessa. Autovalinta ei ole hänellä ehkä paras, mutta onhan hän kuitenkin melko söpö ja kaunis nainen, pitkien mustien hiuksiensa kanssa.
Ehkä nuo nuoret naiset ovat ajaneet kortin CAP:illa, kuten minäkin. CAP käyttää BMW 118:aa. Ajomukavuus ja ergonomia on hyvä. Ainoa ongelma on matala lattia, minkä takia olen ristinyt auton kuoppatutkaksi. Ja tietty kun en ole enää nuori, on matalasta autosta hankala kömpiä ulos. Ehkä päädyn bemuun kuitenkin ensiautoksi, kun olen 30 tuntia koeajanut. Volvon ja Mersun kyydissä olen ollut sen verran, että ovat kyllä hyviä autoja, kaikki kuuluvat top 3:een akselilla, jos kalliimpia amerikkalaisia ja muita loistoautoja ei oteta mukaan. Sitten kun en enää pääse bemusta ulos, niin laitan harkintaan. Dieselin kohdalla säikäytti ad bluen saatavuusongelmat.
Kyllä tämä nuori neiti, jolla on tämä mainittu E46 BMW on käynyt paikallisessa autokoulussa, jossa on käytössä tietääkseni ainakin yksi Mercedes-Benz opetuskäytössä. Toinen auto saattoi olla Peugeot, varma en tosin ole. Joskus ainakin kyseissä autokoulussa oli pösö opetusautona. Olen itse käynyt saman autokoulun 16-vuotta sitten. Luulen, että nämä pari muutakin paikallista naista ovat käyneet tuon saman autokoulun. Pieni paikkakunta niin asia on melko varmasti niin. Ei tuo AdBlue koske kuin vain uudempia dieseleitä, joissa urealaitteet. Vanhoissa noissa ei ole ensinkään, kuten noissa TDI ja CDI moottoreissa, eikä vanhoissa Commonrail moottoreissakaan. Vasta uudemmissa dieseleissä alkoi tulla tämä Adblue-järjestelmä käyttöön.
Toissapäivänä oli sanomalehdessä juttu siitä miten ongelmallista on sammuttaa täys-sähköinen auto. Palokunta on joutunut joissakin tapauksissa kolme ( 3 ) kertaa aloittamaan uudelleen sammutuksen, vaikka on jo luultu että homma on ohi. Sitä ne litium-akut teettää. Tämän lisäksi se sammutusvesi on ongelmajätettä, jota ei voi jättää valumaan katuojaan. Nyt on kehitelty sammutusmenetelmä jossa koko auto nostetaan vedellä täytettyyn altaaseen, missä sitä on pidettävä yli vuorokausi. Mietipäs montako tuhatta litraa siinä tulee ongelmajätettä jota ei voikaan hävittää kippaamalla allasta tyhjäksi. Kuulostaako siltä että kehitys menee hyvään suuntaan, ja että nyt maailma pelastuu. Minusta ei kuulosta.
Ne samat akut joista nyt vannotaan maailman pelastajaa, on todellisuudessa paljon suurempi ongelma kuin se että elämä jatkuisi vanhaan malliin. Suomen autokanta on hiukan alle kolme miljoonaa ajoneuvoa, jos tänne kyhätään sama määrä litium-akkuisia autoja, mitä se pelastaa. Ei ainakaan luontoa ja tuskin ilmastoakaan. Sitten päästäänkin perimmäisen kysymyksen äärelle. Onko tarkoitustakaan saavuttaa tilannetta jossa ihmisillä olisi vapaus liikkua mihin haluaa silloin kun haluaa, ja kun vastaus on ei, niin miten silloin pitää tulkita sitä YK:n ihmisoikeusartiklaa, jossa sanotaan että ihmisen vapaata liikkumista ei saa rajoittaa. Jos meille haitallisen maahanmuuton oikeutuksena käytetään YK;n artiklaa mainitusta vapaudesta, niin eiköhän se vapaus koske myöskin meitä valkoisia. Sitä YK nimistä instituutiota ei olisi olemassakaan ilman valkoisia. Ei sitä ole perustaneet välimeren eteläpuoleiselta alueelta saapuvat moniosaajat. On myöskin olemassa laki yhdenmukaisuudesta, joka nykyään tulkitaan niin että yhdenmukaisuus on vain tietyn värityksen yhdenmukaistamista johonkin mitä se ei ole. Saat olla vihreä ajatuksiltasi, siihen sinulla on oikeus, mutta ole kerrankin se vihreä joka uskaltaa ajatella omilla aivoilla. Huomaan että olet oivaltanut tämän. Hyvä niin.
No Kelahan ostaa kemuille autot, joten vihreä siirtymä koskee vain kantaväestöä.
Samasta aiheesta juttelin hiljan yhden palomiehen kanssa ja näin on kuten kerroit. Aiemmin autopalot olivat pala kakkua, vaahdot päälle ja hinuri paikalle. Nyt sähköautopalot ja kolarit sitovat miehiä pitkäksi aikaa ja työ vaarallista, ja varsinkin jos joudutaan vielä matkustajia irroittelemaan.
Venäläiset jarrut…
Brembo on Ferrari-autojen jarrujärjestelmien tekijä. Brembo SpA on italialainen autojen jarrujärjestelmien valmistaja erityisesti tehokkaisiin autoihin ja moottoripyöriin . Sen pääkonttori on Curnossa , Bergamossa , Italiassa . Joten voisitko lopettaa sen P…an jauhamisen ja kirjoittaa jotain faktuaalista. Onko sulla tietoa noista VENÄLÄISISTÄ JARRUISTA.??????
Brembo tekee muuten pelkkiä jarrusatuloita ja jarrulevyjä, ei koko järjestelmiä. Siellä voi olla jarrujärjestelmässä sekasin muidenkin valmistajien osia. Kuten Bosch ohjaamassa ABS-järjestelmää monessakin eri merkissä, kuten vanhoissa Volvoissa ja Mersuissakin esim. Jopa Jaguar X-Typessa on Bosch ohjaama ABS-järjestelmä. Jarrupalat voivat olla sitten vaikka Ferodot yms..Bremboa on myös joissain moottoripyörissäkin.
Br Embo, Italialainen WC – paperin tuottaja.
No voi surkku ko just aattelin ostaa….pittää sitte teslukka tilata.
Sama tuli mieleen että joko oma BMW 530 d Touring menee vaihtoon kesän lopulla, mutta tämä muutti suunnitelmat täysin, omassa sentään jarrut ovat pelanneet 21v. moitteettomasti kun Zimmerman takaa laadun.
V8 V8 V8 V8 V8 V8 V8… Usko nyt, ainoa oikea moottori.
Uskotaan! 😀
Superautot ovat tavan kansalaisen täysin yhdentekeviä vehkeitä. Yksi huolto, joka Ferrarilla on 5000 km välein, maksaa tuhansia euroja. Näihin pitää myös vaihtaa vanteet parin vuoden välein, jotta niiden kestävyys voidaan taata 300km/h vauhdissa. F40:n yksi takapyörän vanne maksaa noin 7000 euroa. Takavuosina jossain kilpailussa oli voittona Rytsölän Lamborghini Countach. Se voitti joku nokialainen henkilö. Autoon oli ennen luovutusta tehty 17000 euron huolto. Voittaja ei varmaan paljoa palkinnollaan ajellut.
Juu näin on.Autoja on ollut,kaikki käytettyjä mutta siippa osasi korjata kaiken silloisiin autoihin ja myöhemmin oli onni löytää korjaamo johon luotti.
Ja kävi niinkin että PV Volvo hyyty tienposkeen työmatkalla mutta sattumoisin poliisiauto ajoi ohi ja vei töihin ja kehoittivat kehumaan että kiva putkayö.No mie sitte kehuin! 😀
Isäntä hoiti PV:n kotiin ja korjasi.
Kuitenkin lähes jokaisen viimeinen matka taitetaan tavallisella farmariautolla.
PV on legenda, kaunis muotoilultaan kuten muutkin sen ajan autot.
Totta totta todellakin!Joo hyvä auto se oli mutta aika rattori käänneltävä,ei ollut ohjaustehostimia hahahaaa!
Volvo PV oli vielä apusimpukkaohjauksella ilman tehostimia, siitä se traktori tuntuma saattoi tulla. Hieno autohan tuollainen PV on. Tuolla pihalla on yksi sellainen, mikä pitäisi entisöidä. Noissahan on hinnat nousseet kovasti nykyään.
Oli hieno auto tosiaankin!Ja entisöi ihmeessä se jos osaat sellaista!
Katsopas paljonko tänä päivänä pyydetään hyväkuntoisesta ja alkuperäisestä 1969 mallin Dodge Chargerista. Museorekisteröity orkkis maksoi 98.000 euroa vuosi sitten.
Ja jotkut höpisee tälläkin sivustolla että halvoilla romuilla ajetaan, porukka on muka per****aukista punaniskaa alusta loppuun. USA autojen elämä ei ole lähelläkään loppua, niiden arvo nousee ja jos olet onnellinen, eli omistat vähän harvinaisemman mallin niin ei huolta huomisesta. Itselläni on auto, joita on rekisteröity suomeen 4 kappaletta, siis kolme omani lisäksi. Sitä EI MYYDÄ vähään aikaan, eikä suinkaan pikkurahalla. Ja sokerina pohjalla on, että jenkit haluavat ostaa omia erikoisuuksiaan takaisin, eikä silloin ostajatkaan tingi.
1959 mallin Cadillac:t on vähentyneet huomattavasti juuri siksi, että niitä on myyty rapakon taakse kun dollarinippu muistuttaa paksuudeltaan tiiliskiveä.
Kyllähän tuolla Amerikassa maksetaan monesti harvinaisista autosta, myös ei Amerikkalaisista autoista helposti 10-miljoonien summia huutokaupoissa. Tämä selviää vaikka katsomalla TV-ohjelmaa Chasing Classic Cars. Tuollaiseen 98 000 € hintaan saat valita jo vaikka minkälaisen auton, jos niin haluaa. Valinnan varaa on ja paljon. Se on itsestään selvyys, että jos omistaa harvinaisen auton, kuten vaikka tuo PV Volvo niin ei niiden hinta laske ainakaan. Sama se on ihan muissakin merkistä riippumatta. Kuten vaikkapa BMW E30 M3, josta saat maksaa jo kovan hinnan nykypäivänä myös.
Jep, ei ollut/ole mikään kynänpyörittäjän työauto, piti olla siihen aikaan hieman enemmän jerkkua ranteessa jopa autolla ajaessa.
Citroënin D sarja olikin ihan ufoa kevyellä ohjauksella, paitsi että alkupään mallien ohjaus jäykistyi sitä myötä mitä kovempaa meni.
Tiedätkö mitä. Nykyajan autoissa on vakiona progressiivinen ohjaus, eli tehostus on suurinta kun ajetaan hiljaa, ja kovemmassa vauhdissa onkin jo jäykempi näppituntuma. Näin sen pitääkin olla. Se takaa ajotuntuman, kun jenkkiautojen ongelma ( oli ) ikään kuin väärinpäin toimiva tehostus.
Jo lähtökohtaisesti ohjaus on äärimmäisen kevyt. 2.5 tonnisen auton pyörät kääntää paikallaan laidasta laitaan pikkusormella, mukavaa, kyllä mutta kun vauhtia laitetaan peliin tulee ohjauksesta täysin tunnoton. Sitten kun mittari näyttää sen 120 km/h kokee istuvansa lentokoneessa. Kun ohjaustehostimen pumppu saa käyttövoimansa moottorin kautta välittyvän kierrosluvun mukaan, on selviö että kasvanut nopeus lisää herkkyyttä mikä on lopulta tunnoton.
Nykyajan autoissa on tietääkseni sähköinen ohjaustehostin, eli se ei toimi moottorista suoraan vaan sähköisesti. Sellainen säätää itse tehostusta nopeuden mukaan. Progressiivinen ohjaus on vain kalliimmissa premium-autoissa, sekä joissain halvemmissa, sellainen toimii niin että se vähentää nopeuden mukaan ohjauspyörän kierroksia. Tuollainen sähköinen tehostus on yleisempi uusissa. Vanha ohjaustehostin toimii suoraan moottorista hydraulipumpun välityksellä. Traktoreissahan on pelkästään ns. hydrostaattinen ohjaus, orbitrolin kautta, eli niissä on vain hydrauliletkut suoraan ohjaus-sylinterille/sylintereille. Tuollaisellakin ohjauksella voi sormella kääntää traktorin rattia. Jos kone on sammuksissa, ei ohjaus silloin toimi koska hydraulipumppu ei toimi. Vanhoissa ohjaustehostimissa käytetään automaattivaihteistoöljyä ATF-öljy nimeltään.
No siihen juuri viittasin. Omassa jenkissäni ei käytetä ATF ( Automatic Transmission Fluid ) kamaa tehostajassa vaan ihan erikseen tehostimelle suunniteltua PSF ( Power Steering Fluid ) öljyä. Tosin saman väristä ( punaista ) kuin automaattiöljykin, mikä voi tietämättömälle tehdä tepposet. Toinen juttu missä erehdytään on peräöljy. Normaalistihan sinne käy mikä tahansa hypoidiöljy joka täyttää API GL 5 luokituksen, mutta kun kyseessä on ” käkikello ”, eli lukkoperä on purkin kyljestä löydyttävä muun informaation lisäksi kirjaimet LS ( Limited Slip ) rajoitettu luisto. Nyt siellä vatkaa Comman hypoidit LS merkinnällä. Vaihteistossa on ATF Dexron III ( 14 litraa ) ja moottorissa Comman 20 W 50 Classic. Se on hiton hyvälaatuista öljyä joka ei vuoda pihalle vaikka jossakin tiivisteistä olisi sille mahdollisuus. Siinä on enemmän ” vitamiineja ” kuin nykyisin käytetyissä öljyissä, ja huomattavasti suurempi määrä sinkkiä mikä jättää suojaavan kerroksen sisäkaluihin talvisäilytyksen ajaksi. Jotkut on käyttäneet jenkeissään dieselmoottoreille suunniteltuja öljyjä, mikä ei ole huono vaihtoehto, koska niissäkin on samoja aines-osia ja kuumuuden kesto suurempi mitä bensiinimoottoreihin tarkoitetuissa.
Kaikkein huonoin tarjokas on Shell:n täys-synteettinen moniasteöljy, koska se on niin sanottu pesevä versio. Se tekee mitä pitää, mutta ohenee niin vesimäiseksi kuumassa moottorissa että vuotoja tulee takuuvarmasti. Etenkin Chevrolet:n koneet vuotaa kuin seula, jos ei muualta niin venttiilikopan tiivisteistä. Ford ja Mopar ei ota niin itseensä siitä ominaisuudesta, mutta kyllä niihinkin helposti vuotoja ilmaantuu jos ikää karttuu ja ei välitä tarkistaa edes välttämättömiä asioita. Jos jenkkiauton alle ilmaantuu öljytippoja, kuten usein tapahtuu, se EI OLE vika vaan ominaisuus. Sen ajan tekniikka ja koneistetut pinnat ei olleet sitä mitä ne on nykyään. Tietysti jos viitsii vaihtaa kaikki tiivisteet uusiin, loppuu tiputtelukin.
Paljon tärkeämpää on huomioida häviääkö öljyä moottorista, tai lisääntyykö määrä. Se kun on mahdollista jos moottori on ikivanha ja kulunut. Tällöin bensiiniä voi päätyä sylintereiden kautta öljyn sekaan. Etenkin silloin kun auto seisoo pidempään. Jos määrä lisääntyy, kannattaa haistaa öljytikkua. Bensiinin haju tulee ilmi näin yksinkertaisella konstilla. Automaattivaihteiston öljyt kannattaa tarkistaa säännöllisesti, ja katsoa minkä väristä tulee vastaan. Jos väritys on hyvin tummaa, ja se haisee palaneelta on jo kiire vaihtaa lootan sisältö. Sitä voi myöskin maistaa.. En tarkoita että öljytikku pitää nuoleskella puhtaaksi, mutta sormenpään kastaminen öljyyn ja siitä pieni hipaisu kielelle, kertoo öljyn olevan joko ok tai vaihtoon menevää. Sen pitää olla punaista, ja maistua makealle. Ford ja Chevrolet käyttää samaa vaihteistoöljyä, Mopar:n vaihteistoon se ei käy koska siinä on erilainen kitkaominaisuus. On kokemusta siitäkin. Mopar:n TF – 727 tai esimerkiksi Ford:n C4 tai C6 vaihteistot ovat luotettavia ja vahvoja, mutta väärällä öljyllä tuhotaan jarrupannat. Remonttia pukkaa sen jälkeen siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Itselläni on tapana vaihteistoöljyn kanssa pelata niin, että ajokilometreistä riippumatta vaihto tehdään joka kolmas vuosi. Sen voi tehdä itse pudottamalla pannu alas, eli irrottamalla öljypohja jolloin sisältö valutetaan pois, mutta ongelmana on että sieltä ei tule kuin suunnilleen puolet, sillä turbiinin sisältö jää valumatta. Pieni jippo voidaan toki tehdä, eli pyöräyttää startilla moottoria jolloin turbiinikehältäkin lähtee öljyä liikkeelle. Se ei siitä huolimatta tyhjene kokonaan. Hyvä tulee kun vaihdattaa suodattimet sekä tiivisteet, ja tarkistuttaa jarrupannat öljynvaihtoon erikoistuneessa liikkeessä. Samalla vaihteisto pestään, jolloin sieltä tulee myöskin se turbiiniin jäänyt osa pihalle. Ainoa miinus siinä on hinta. Koko ruljanssi maksaa töineen, öljyineen, suodattimineen ja tiivisteineen noin 430 euroa, Työ kestää pari tuntia, mikä ei onneksi ole pitkä aika. Pelkästään öljyn osuus on kokonais-summasta 140 euroa. ( 14 litraa a’ 10 €/ litra. ) Kerran se vain kirpasee kuten sanotaan, ja sitten voikin taas ajella huolettomasti.
LS (Limited Slip)- öljyä tarvitaan ainoastaan kitkalukkoperien kanssa, koska kitkalukoissa on kitkalevyt, jotka eivät toimi oikein tavallisella peräöljyllä, sama myös liikkeellelähtö-lukoissakin ja muissa, missä on kitkalevyjä. Joku Detroid True Trac, 585 ja 588 Torsenit, taikka ns. ”räikkälukot”, on ihan sama laittaa tavallista API GL 5 peräöljyä, koska niissä ei ole kitkalevyjä. Eivät mene siitä miksikään.
Niin niin, mutta kun on se kitkalukko, johon tehdas suosittelee LS versiota. Itse asiassa se oli myöskin Crysler New Yorkerin vuosimallissa 1972 jota pyörittelin kahdeksankymmenluvulla.
Tiedän, tuo sitikan jäykkyys johtui hydraulipaineesta joka luonnollisesti nousi kun kierrokset nousívat, mutta normiajossa ja paikallaan sitä pyöritti pikkusormella.
Nykynyky autoista en ole niin perillä, koska nuo ongelmapesät eivät juuri kiinnosta tingeltangeleineen ja näyttöineen. Oma on high techia germaniasta vm. 01 e39 korilla, tyytyväinen olen ollut sen vähän mitä ajanut, vaikkei navit yms. enää tomikkaan, mutta vanha koulukunta sellaisia tarvitse.
Juu muistan kun eka kerran ajoi nykyautoa niin se ratin pehmeä liikkuvuus hämmensi kun oli tottunut siihen että hartiavoimin väännellään!Meinas mennä pusikkoon kaara! 😀
Rytsölän Lamborghini ei todellakaan ollut mikään Countach, vaan Diablo malliltaan. Ihan korjauksena.
No, joka tapauksessa tuo huollon hinta oli erikseen mainittu lehtijutussa, joka oli autosta tehty.
Epäilen, epäilen, epäilen, no en sittenkään.
Elä sie eppäile ollenkaan! 😀