Ekosuunnitteluasetukset velvoittavat, että markkinoille tulevien laitteiden on oltava korjattavissa. Laitteille tulee olla saatavilla varaosia ja ohjelmistopäivityksiä vielä monen vuoden ajan niiden markkinoille tulon jälkeen. Nykyinen lainsäädäntö koskee useita kodinkoneita, muun muassa jääkaappeja, televisioita ja astian- ja pyykinpesukoneita. Lähitulevaisuudessa ekosuunnitteluasetukset laajenevat kattamaan uusia tuoteryhmiä.
Yhä suurempi osa EU:n markkinoille tulevista tuotteista on oltava jatkossa korjattavia. Tuotteiden kestävään kehitykseen liittyvä lainsäädäntö eli ekosuunnitteluasetukset päivittyivät jo 1.3.2021 koskemaan jääkaappeja, pakastimia, jääkaappipakastimia, viinikaappeja, astian- ja pyykinpesukoneita, televisioita sekä elektronisia näyttöjä. Lähitulevaisuudessa ekosuunnitteluasetukset tulevat kattamaan myös älypuhelimia, tabletteja, tietokoneita ja kuivausrumpuja.
– Kuluttajan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että elektroniikan ja kodinkoneiden ostokierteestä päästään pois. Laitteen hajotessa uutta ei tarvitse ostaa tilalle, vaan vanhan pystyy huoltamaan ja rikkinäisen saa korjattua jälleen toimivaksi, kommentoi johtava asiantuntija Juha Toivanen Energiavirastolta.
Huoltamalla ja korjaamalla laitteiden käyttöikä pitenee, mikä on positiivinen asia niin kuluttajan kuin myös ympäristön kannalta. Ympäristövaikutukset konkretisoituvat kuluttajalle etenkin silloin, kun elektroniikkalaitteemme käyttö loppuu ja niistä tulee jätettä, jota kutsutaan myös e-jätteeksi tai sähkö- ja elektroniikkaromuksi (SER).
Erilliskerättyä sähkö- ja elektroniikkaromua syntyi Suomessa noin 61 778 tonnia vuonna 2020, kun puolestaan vuonna 2010 sitä syntyi 51 000 tonnia. Kymmenessä vuodessa sähkö- ja erillisromun määrä on noussut noin 10 000 tonnia Tilastokeskuksen jätetilastojen mukaan.
Korjaaminen onnistuu varaosien vaihdolla ja ohjelmistopäivityksillä
Laitteiden korjaaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että laitteille on saatavilla varaosia ja ohjelmistopäivityksiä. Asetusten mukaan laitteisiin on oltava saatavilla varaosia ja ohjelmistopäivityksiä 7–10 vuoden ajan siitä, kun viimeinen mallia edustava laite on tuotu markkinoille.
Saatavilla olevat varaosat ovat pääasiassa sellaisia, jotka laitteessa useimmiten hajoavat, kuten esimerkiksi jääkaappien elektroniikka ja termostaatit tai pyykinpesukoneiden elektroniikka sekä ovet, tiivisteet, kahvat, saranat ja lukot.
Asetus myös velvoittaa siihen, että laitteen osia voi vaihtaa yleisillä työkaluilla ilman, että laitetta tarvitsee hajottaa. Yleisiin työkaluihin lukeutuvat mm. ruuvimeisselit, kuusiokoloavaimet, pihdit, leikkurit, mattopuukot ja vasarat. Vaatimuksien ansioista laitteen käyttöä ei jouduta lopettamaan sen takia, että hajoavia varaosia ei pystytä vaihtamaan tai ohjelmistoa ei pystytä päivittämään uudempaan.
Korjaustyö jakautuu kuluttajan ja ammattikorjaajan kesken niin, että kuluttajat voivat itse vaihtaa laitteisiinsa sellaisia osia, joiden vaihtaminen on turvallista ja kohtuullisen helppoa, ammattikorjaaja puolestaan vaihtaa sellaiset osat, jotka vaativat suurempaa ammattitaitoa. Saatavilla olevat varaosat sekä korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittavien tietojen saatavuus onkin jaoteltu kaikille saatavilla oleviin sekä vain ammattikorjaajille saatavilla oleviin.
Laitteen käyttöoppaassa ja laitevalmistajan verkkosivuilla on kerrottu osat, joita kuluttaja voi itse vaihtaa. Esimerkiksi jääkaapeissa kuluttajille saatavia varaosia ovat mm. ovenkahvat, tiivisteet ja hyllyt ja ammattikorjaajille muun muassa termostaatit, lämpötila-anturit sekä piirilevyt.
Varaosien luettelo ja menettely niiden tilaamiseksi sekä korjausohjeet ovat julkisesti saatavilla ja vapaasti käytettävissä. Yleisimmin tiedot löytyvät laitevalmistajan verkkosivustolta. Sivustolla on myös alueen ammattikorjaajien yhteystiedot, johon kuluttaja voi olla yhteydessä korjausta varten. Itsevaihdettavia varaosia kuluttaja voi tilata korjaustarpeeseen laitevalmistajien verkkokaupoista.
Yhdyskuntajätteet 2020; Jätteiden käsittely vuonna 2010. Lähde: Tilastokeskus jätetilasto
Lisätietoa ekosuunnitteluasetuksista ja korjattavuudesta:
Juha Toivanen, juha.toivanen@energiavirasto.fi, puh. 0295 050 083
Energiavirasto
Sosialismin ja kapitalismin ero: Sosialisimissa oli tarjolla yksi laite, joka ei toiminut kunnolla. Kapitalismissa saat valita 20 eri mallista, joista niistäkään yksikään ei toimi kunnolla. Joskus töitä tehdessä (yrittäessä) menee hermot, kun mikään vekotin ei toimi ja työkalut hajoaa käsiin! Kauniisti sanottuna.
Se pieni ero on se, että kapitalismissa kuitenkin käsiin sattuu joskus työkalu joka toimii. Sitä saatetaan jopa valmistaa enemmän. Sosialismissa on yksi työkalu ja joka ei toimi ja kuitenkin sitä valmistetaan enemmän. No ei se noin yksinkertaista ole, mutta itsehän pyysit.
Aikoinaan Neuvostoliitossa oli tapana ilmoittaa kaikki prosentteina, siis ei kappalemäärinä. Mihin se johti ? Siihen että mossen tehtailla tuotettiin yksi auto päivässä, ja kun keskuskomitea kehotti ripeämpään toimintaan, niin tehdas vastasi että toverit, olemme lisänneet tuotantoa 50 % edellisestä.. Toisin sanoen yhden sijasta tehtiin kaksi autoa, ja se näytti hyvältä sillä eihän rapautuneessa lännessä koskaan pystytty niin suureen tuotannon lisäykseen. Kansa hurrasi kaduilla sosialismin paremmuutta, ja odotti mossea seuraavat 60 vuotta lainkaan ihmettelemättä miten sen saaminen kestää niin pitkään ?
Nyt muuan Putin haluaa sitä samaa, joten tullaanko tässä vaan kiertäneeksi täysi ympyrä ? Venäläisillä on tapana aina käyttää ilmausta Äiti Venäjä, niin, yleensä se onkin varmaa kuka on äiti mutta isästä ei ole niin varmuutta, joten kuka on venäläisten isä ?
Eikö tämä sodi sitä vastaan, että EU kieltää nykyiset käytössä olevat ilmalämpöpumppujen kylmäaineet ja 10 – 20 vuoden syklillä kaikki tällaiset laitteet saa taas vaihtaa uusiin . Sitä tarkeintä varaosaa eli kylmäainetta ei saa . Ja kukaan ei määrää, että varaosien hinnat tulisi olla edes jossain määrin järkeviä . Tuttuni 1/2 vuotta vanhaan pesukoneeseen luukuun tiiviste 90 euroa + vaihtotyö ; uusi kone 400,-. Takuu ei kata, koska kuulemma ”mekaaninen” vika. Vaate jäänyt luukun väliin. Itsellä 30 vuotta vahan hormiliitäntäinen kuivausrumpu; johon taas vaihdon 15 euron hihnan; ja taas pelittä. Ongelma on, että koneista tehdään niin monimutkaisia; ettei niitä edes saa itse korjata; kuten uusien kuivaimien kylmäaineyksiköt . EU saa tässä syyttää itseään; että tiivisteet yms. ei kestä, koska muovin ja kumin lisäaineista on kielletty ne, jotka saavat tuotteet kestämään; on kielletty liuotinmaalit ja lyijy tinan seasta; lyijyä saa käyttää vain lentoteollisuuden ja militarian tinan seassa takaamaan se kestävyyden ja estämään ”tinahomeen” joka vanhentaa elektroniikan ennen aikojaan. Sähköautoissa paljon ongelmia lyijyttömän tinan takia, mutta akun sisälle saa mennä kolvailemaan vain ”erikosammattimies” ja kuluttaja ostaa 17 000 e ”varaosan” itselleen ; eli uuden akun !
Tässä taas kerran viedään huomia pois todellisista ongelmista; eli TOIMIVAN tekniikan ja menetelmien kieltämisen tuomista ongelmista .
Paljonko polttoainetta tämä tekemällä tehty varaosaralli Euroopassa kuluttaa ?
R 12 jääkaappi kesti 35 vuotta helposti; vanhalla mallilla tehty pesukone 25 vuotta; auto 40 vuotta ja polkupyörä 100 vuotta … mikä meni pieleen SÄÄNTELY . 90 % maailman tehtaista saisi lakkauttaa, jos tehtäisiin oikeasti kestäviä tuotteita. Kuka EU-herroja lobbaa .. suuri raha ! Lyijy ja R 12 takaisin; se on oikeaa kestävää kehitystä. Ja korjausoikeudet useammille ilman tuhansien kurssirahastusta; niin korjauksen hinnat putoaa. Miksi koulussa EI ole opetusta miten tavaroita korjataan; tai tehdään itse … on opetusta mitä kursseja ja lainsäädäntöä tulee täyttää, että saa korjata mitäkin tuotetta. Koulussa lapset siis opetetaan korjaamattomuuteen ja pelotellaan mitä itse korjaamisesta voi seurata; maalaisjärkikurssi puuttuu kouluista !
Lyijy on korvattu vismutilla, jolla samoja ominaisuuksia kuin lyijyllä, paitsi että se on vähemmän myrkyllinen, ja luonnollisesti kalliimpaa.
Jo se on yhtä hyvää; miksi lentoteollisuus ja militaria saa yhä käyttää lyijyä ? Ja kun kaupasta ostat juotostinaa siinä on 0,5 % kuparia; ja noin 80 astetta korkeampi juotoslämpötila, kuin vanhassa tavarassa; toimivuudesta puhumattakaan. Siksi valan itse omat tinani vaativaan käyttöön . Tästä valtavia kustannuksia autojen omistajille; ABS-pumppujen häiriöitä ; airbag-häiriöitä; ja muita anturihäiriöitä . Mikä nykyinen auto kestää 40 vuotta ? Syy tähän on ”vihreä” aate monine käyttökelvottomine tuotteineen. Nyt kun vielä on komponenttipula ongelmat kasaantuvat . Vismutti; litiumi yms. ”vihreiden” tuotteiden yksi tuotantolaitos nappaa puhdasta pohjavettä saman verran kun keskikokoinen pikkukaupunki asukkaineen ja pienteollisuuden kanssa. Tarkastin asian viimeisimmän avattavan tehtaan ympäristöluvasta ja kaupunginhallituksen päätöksestä. ( kyseessä ”vihreä” akkutuotanto ); ja lipeäpäästöjä niin paljon, kun lupia vaan annetaan ! ) .
Kun akkuauto tai hybridi palaa ( näitä palaa silloin tällöin) paljonko päästöjä syntyy ; en ole nähnyt laskelmia miltä säteeltä metsämarjat täytyy jättää poimimatta ?
Armeija käyttää panssariammuksissa tungsteenia, eli arkisemmin sanottuna volframia. USA käyttää köyhdytettyä uraania ( DU ) samaan tarkoitukseen.
Se lyijyn myrkyllisyys on vähän mielipiteitä jakava asia. Sulatetun lyijyn synnyttämää höyryä ei ole terveellistä hengittää, mutta kiinteässä muodossa lyijy ei ole lähellekään niin suuri haitta kuin annetaan ymmärtää. Se EI OLE vesiliukoinen aine, vaikka tyhmät kuvittelee niin olevan. Se ei imeydy pohjavesiin eikä sen käsittely vaadi mitään hengitys-suojaimia.
Lyijyakuista ei ole koskaan tullut mitään ongelmaa, mutta litium akuista niitä kyllä tulee. Lyijyakku on haitallinen vain jos sen sisällä oleva akkuhappo joutuu maaperään. Lyijy voidaan kierrättää, ja akkuja myyvät liikkeet on velvoitettuja ottamaan vanhat akut vastaan uutta ostettaessa.
Eka hyvä eu päätös,toivottavasti homma saadaan toimimaan.mutta onhan se selvää että tulevaisuudessa asioiden on muututtava.kulutushysterian on loputtava,sillä resurssit eivät ole ikuisia
Miten selität sen saman välimeren ylittäneille, sillä heidän ainoa motiivi tulla eurooppaan on kulutushysteriaan integroituminen. Ei ne tule mitään säästämään, sehän on jo nähty.
On tuo hyvän suuntainen päätös, vaikka ei se kulutushysteriaa lopeta. Jotkut haluavat uusinta uutta ja muodikkainta muotia jatkossakin. Mutta se on hyvä niille, jotka eivät juokse hullutusten perässä, vaan ajattelevat käytännöllisesti. Mielestäni on ollut suorastaan harmittavaa, että laitteet eivät kestä, vaan hajoilevat melko lyhyessä ajassa.
Tuo saattaa johtaa siihen, että valmistajien business suuntautuu aiempaa enemmän korjaamisiin ja huoltoon. Silloin ne luultavasti pyrkivät maksimoimaan tarpeen käyttää merkkikorjaamoja ja ehkä myös varaosien hinnat.
Tarkoitus on hyvä mutta älä nyt vielä taputa käsiäsi. Luuletko että koskee kiinalaista tuontielektroniikkaa tms. Saattaahan se muodollisesti koskea mutta eiköhän tuosta seuraa että tulee myös pimeät markkinat, niinhän siinä aina käy.
Politiikot uskovat, että he voivat laeilla ohjata asioita hyvään suuntaan, mutta kun tekevät lakeja, ne tapaavat olla tehottomia tai jopa vahingollisia. Eikä heidän uskomansa suunt aole välttämättä edes hyvä, vaikka olisivatkin tarkoittavinaan hyvää. Monesti se hyvä on pelkästään heidän luomissaan mielikuvissa. Ja lukuisat päätökset ovat pelkästään poliittisia päätöksiä, vailla tuntumaa todellisuuteen. Mikä lienee milloinkin tosiasiallinen syy, mutta kerrottu syy on harvemmin totta.
Kiinalainen elektroniikka on aivan hyvää, jos vähänkin osaa valita. Aasialaiset autot ovat ylivertaisia eurooppalaisiin verrattuna varsinkin, jos hinta otetaan huomioon.
Käsite Aasialaiset autot kannattaa toistaiseksi rajata kahteen valtioon. Japani ja Etelä – Korea. Yrittäähän kiinakin tulla markkinoille joskin Volvon tarjoamalla tuotemerkillä, tai sanotaanko osaamisella.
Wanhoina hyvinä aikoina oli olemassa sanonta. ” Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja.” Sittemmin USA:n autonvalmistus on siirtynyt mikä minnekin, eli mitään oikeaa länsiautoa ei enää edes ole.
Joku ehkä muistaa Kari Suomalaisen piirroksen, jossa oli dollarihymy ja ruplairvistys.
Eiköhän tälläkin suunnitelmalla ole tarkoitus rakentaa huonoja laitteita, joihin saa kallita varaosia. Näin kansalaisten varoja siirtyy bisnekselle entistä enemmän.
Järkevää olis järjestää palvelu, jossa laitteiden käyttökelpoisuus ja kestävyys ilmenisi. Kyllähän tietoa nytkin saa, mutta se on hankalaa etsiä, ja media ylistää sitä, jonka mainosrahoja saa eniten.
Kai kaikki tietävät että esim. televisioihin on jo suunnitteuluvaiheessa laskettu elinikä. Ei se ole vaikeaa. Saattaa olla joku valmistaja joka tätä ei tee, kuitenkin aikamoista lottoa. Komponenttien elinikä suunnilleen tiedetään, on sitten komponentteja joilla on huomattavasti suurempi elinikä, nk. militariversioita. Laitteiden elinikään on helppo vaikutta esim. valitsemalla alimitoitettuja komponentteja.
Ajatus tässäkin hyvä, mutta veikkaan että toteutus voi olla toista. Vaikea kuvitella tilannetta jossa valmistaja määrätään myymään varaosia sellaiseen hintaan että korjaus on kannattava. Sosialismissa se tietty on mahdollista, mutta sitä kohtihan EU on menossa joten aika näyttää
Kyse on sitten siitä että mikä marginaali on kannattavaa. Jos korjaus maksaa esim. 50% uuden hinnasta niin kukahan sitä sitten korjauttaa, on mahdollisempaa uusi vika parin kuukauden kuluttua. Olisikohan tuossa paikka takuukilpailulle. Kulutuselektroniikka on kuitenkin verrattain halpaa, toivottavasti pysyykin sellaisena.
Vaikka lakiin tehtäisiin mitä pykäliä, että sähkölaitteiden pitää kestää 100 vuotta, ei se niiden laitteiden käyttöikää pidennä sen enempää mitä valmistaja on määritellyt.
Nykyään sähkölaitteet tehdään hieman kausiluontoisesti, niissä on jokin osa tahi ohjelma joka/jota tuotetaan vain tietyn ajan ja uuden mallin/ohjelman myötä vanhan valmistus lopetetaan. Uuden nippelit ja nappelit taas eivät ole vaihtokelpoisia vanhan kanssa.
Hyvä esimerkki on mustesuihkutulostimet, näiden värikasetit ovat lähes kullan hinnoissa painoonsa nähden ja jättävät käyttämättä 10% musteesta (”tyhjä” värikasetti) ja koneet on ohjelmoitu menemään ”jumiin” tietyn käyttötuntimäärän jälkeen ettei niiden käyttöä voi jatkaa korvaavilla kaseteilla vaikka tekniikka muuten olisi ok.
Monelle tavalliselle käyttäjälle tulee iso lasku, kun win 11 ajetaan väkisin käyttöön, koska vanhat prosessorit eivät täytä ohjelmiston (vakoiluohjelmien) vaatimuksia ja taasen vanhaan emolevyyn ei käy uudet ”ajan”mukaiset prosessorit. Monelle kone on vain uutisten lukuun, laskujen maksuun yms. toimintaan keskitetty, ei tarvetta sen kummallisempaan toimintaan.
No se laki tietenkin mahdollistaa juuri sen ,että jos ette tee kestävämpiä ja korjattavia laitteita ette myy eun alueella laitteita.kyllä eu on sen verran iso talousalue ,että sellaisia valmistajia tulee löytymään.onhan siinä sellainen mahdollisuus,että ruvetaan itse tekemään hyviä ja kestäviä laitteita eu:n alueelle,jos ei kiinalta onnistu.
Luuletko että MS taipuisi tekemään käyttöohjelman tietokoneisiin, joka sopisi myös vanhempiin. BGates on aika iso vaikuttaja monella alueella ja taustavoimina häärää valitun kansan väkeä, painostuskeinoja löytyy koska valtiollisetkin tietojärjestelmät on tehty haavoittuviksi juuri hänen myymillä ohjelmilla.
Nokia, Benefon yms. entiset eurooppalaiset firmat on myyty ahneuksissaan ympäri palloa ja tämän päivän ”vihreä”siirtymä edellyttää sellaisia toimenpiteitä valmistukseen ettei se kannata euroopassa. Tietty on vielä tuo ent. itäblokki, jota ei siirtymät hetkauta, optiona.
Loppupelissä eu on pieni talousalue kun vastassa on loppu maailma joka ei siihen kuulu, siksi eu:n kuuluminen on enemmän jarru kuin kauppaa ylläpitävä järjestelmä.
Taloudellisesta itsenäisyydestä ja omasta valuutasta luopuminen oli suuri virhe, tämän päivän poliitikot kun eivät osaa neuvotella oman maan etuuksia ajavaa talous-/ulkopolitiikkaa vaan eu:n hihna on piukalla, näillä olisi voinut pelata kahteen maaliin kuten ovat tehneet esim. tanska ja ruotsi.
Noi kirjoittimet ja musteet on hyvä esimerkki sellaisesta suunnitelmasta jossa valmistajalla on motiivi tehdä hyvälaatuinen kirjoitin voidakseen myydä sitä mustetta mahdollisimman pitkään. Kirjoittimet ovat hinnoiltaan varsin maltillisia just tästä syystä että se bisnes on ne musteet.
90-luvulla myytiin, en muista merkkiä, tulostinta, joka oli todella halpa. Musteet sitten maksoivatkin melkein yhtä paljon kuin tulostin per säiliö ja ne olivat pieniä.
Kun ostaa tulostinta, kannattaa aina katsoa siihen, että paljonko se maksaa käyttää, eikä niin paljon siihen, että mitä se tulostin itse maksaa.
Usein ihmiset ostavat tulostimet alesta tai poistohyllyistä muutamilla kympeillä, jälkikäteen vasta tulee realiteetti vastaan kun pitäisi saada jostain mustepatruunaa ja sen saadakseen joutuu laittamaan moninkertaisen shekelikasan kaupan tiskille.
Tietty on näitä firmoja, jotka täyttävät tai myyvät huomattavasti halvemmalla sopivia ei merkkikasetteja. Jotkut tulostimet voivat saada pahan kröhän kun ei olekkaan oikea muste sisällä tai lopettavat toimintansa kokonaan ”väärästä” kasetista. Kuitenkin nämä täyttöfirmat osaavat neuvoa sopiiko vaiko ei.
Toinen on asennusohjelmisto, joka vanhenee ts. sitä ei päivitetä, jolloin tietyt ominaisuudet voivat lakata toimimasta tai huonoimmillaan koko koneesta tulee verkonpaino.
No kyllä noita värikasetteja voi itsekin täyttää, jos haluaa vähän harrastella, jos välttämättä tarvitsee väritulostinta. Usein tavallisiin tarpeisiin riittää mustavalkotulostin. Joku halpa laseri.
Joskus kokeilin täyttämisiä. Oli sellaista sotkuhommaa ja toimivuus ei ollut ihan hyvää. Kyllästyin niillä lotraamiseen ja ostin kopiovärikasetteja, joita sai halvalla, ainakin Espanjassa. Nykyisin ostan alkuperäisiä. Niiden käyttö ei tule poskettoman kalliiksi, kun ajattelee asian valmiiksi ennen kuin ostaa tulostimen. Nykysin saa mustesuihkutulostimia, jotka on tehty niin, että niitä täytetään eli ostetaan värit pulloissa. Ne sopivat sellaisille, jotka tulostavat jatkuvasti, eivät harvakseen tulostaville, koska ne kuivuvat seistessään ja sitten pitää ostaa uusi tulostuspää, vai miksi sitä kutsuttaneenkaan.
Ensimmäinen mustesuihkutulostimeni oli joskus vuonna 95 tai silleen. Siihen syötettiin yksi paperiarkki kerrallaan ja tulosti vain mustaa. Oli Canonin uusinta teknologiaa. Ei kyllä kestänyt kauan, kun tuli huomattavasti parempia markkinoille, mutta sillä aloitin, koska se oli paljon parempi kuin matriisitulostin. Matriisitulostimella tulostelin edelleen mm. osoitelappuja, koska siihen sai loputtoman pitkiä tarranauhoja. Muistui vain mieleen ne ”vanhat hyvät ajat”.
Aikoinaan oli kohu erään valmistajan mustesuihkutulostimesta jossa oli laskuri tulostuskerroista. Tiettyjen tulostuskertojen jälkeen se sitten lakkasi toimimasta. Se siis oli toteutettu softalla. Laitteessa ei ollut mitään mekaanista vikaa. Kai tuo nyt oli ääriesimerkki mutta ahneus on kannustava motiivi.Mitä vielä keksivätkään.
Oliko tuo rajattu tulostusmäärä kerrottu selvästi myydessä? Jos ei, sitten se oli petos.
Ei ollut. Tuo tuli ilmi vasta saksalaisen kuluttajajärjestön testeissä. Petos taitaa mennä aika nopeasti vanhaksi lainsäädännössä, ja kuka alkaa käräjöimään sadan euron tai halvemman tulostimesta. Käräjöintiin menee tuo jo puhelinsoitolla.
Niin, paitsi että sähköautot menee romuttamolle jo suhteellisen uutena, tästä on olemassa Norjalainen dokkari. Korjaaminen tulee liian kalliiksi, joten Maria Ohisalo, kerropas taas meille junteille miten siinä säästyy tuleville polville paljon puhdasta ilmaa, luonnonrikkauksia ja vaikka mitä kun nyt ryntäätte kauppaan ostamaan sen Teslan. Ymmärrän kyllä ettei lahkolaisuutesi salli tällaista kerettiläisyyttä jota ylläpidän, mutta silti SINÄ tuhoat maailmaa, en minä.
Kaverini heitti taannoin ihan hemmetin hyvän vision tulevaisuudesta, ja oli tietämättään oikeassa. Hän nimittäin sanoi että nyt ihmiset uunotetaan ostamaan mielettömän kalliita sähköautoja, joista ei tule mitään pelastusta vaan ongelma, sillä korjaaminen maksaa niin paljon ja saastuttaa ympäristöä että kohta joku tekee asiasta ihan dokkarin, ja niin teki. Kiitos norjalaiset.
Miettikääpäs tilanne jossa maksatte sähköautosta vaikkapa 100 000 euroa, se hajoaa muutaman vuoden kuluttua, tai alkaa oireilemaan niin että haluatte vaihtaa sen pois. Mitä luulette, tietääkö autokauppias siinä vaiheessa mistä kenkä puristaa, takuulla tietää. Ja hän todennäköisesti kehottaa teitä viemään sen ” autonne ” kaatopaikalle, tai kyllä hänkin sen voi ottaa vastaan, mutta maksuksi saatte hyvin pienen summan. Sitten kun sitä pitäisi yrittää myydä eteenpäin, ja tiedossa on että korjauskustannukset voivat olla kymmeniä tuhansia euroja, niin kuka sen ostaa ?
Näen jo sieluni silmin silloisten käytettyjen autojen myynti-ilmoituksen. Tarjolla Tesla, vuosimallia 2022, hintapyynti 300 euroa, vaatii pientä laittamista kuten uuden litium-akun joka maksaa vain 25 000 euroa. Tartu tilaisuuteen saada kunnon menopeli itsellesi, siitä luontokin kiittää. Ole ympäristöaktiivi kuten edellinenkin omistaja, buahhahahahhh hahahahah niisk. hahaha hahhahahahhhhh !!!!
Tesla on muutenkin täysin yliarvostettu merkki. Sen arvo perustuu järjettömään hypetykseen, vaikka autona se ei ole sen kummempi kuin muiden valmistajien sähkövatkaimet. Netti on pullollaan juttuja Teslojen vioista, ja ainakin Suomessa huoltoon on lähes mahdotonta päästä. Itse en pääse koskaan kiinni sähköautoon hinnan takia, mutta jos sellaisen voisin hankkia, se ei 100% varmasti olisi Tesla, kun parempia on saatavilla halvempaan hintaan.
Tässä oli pari päivää sitten juttu, missä autovalmistaja Stellantiksen johtaja sanoi, että koko ala voi romahtaa, jos sähkövatkainten hintoja ei saada alemmas. Kaliille autolle on vähemmän ostajakuntaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008924232.html
Uskokaa nyt hyvät ihmiset, koko sähköautovouhotus on vain vihreiden keksimä vedätys. Jos maailman autokanta vaihtuisi kokonaan niihin, ei materiaalit riittäisi alkuunkaan. Mihin sijoitetaan kaikki se romu joka on oikeasti ympäristölle vaarallista jne. Sähkörekkoja mainostetaan sanomalla että niillä voi ajaa jopa 500 kilometriä välilatausten kanssa. Niin, siis TYHJÄLLÄ autolla, mutta entäs kun pitäisi viedä kymmeniä tonneja vaikkapa elintarvikkeita etelä-suomesta pohjoiseen ?
Tesla on täyttä kuraa, se ei ole millään tavalla laadukas auto. Jos tulevaisuutta halutaan ennustaa niin sähköautot ovat heti pois listalta. Ajatelkaas kuinka nopeasti polttomoottoriset autot on kehittyneet vähäpäästöisiksi, ja miten helppo niitä on valmistaa. Nyt on kehitteillä täysin synteettinen polttoaine, joka toimii samalla tavalla kuin bensiini mutta ei tuota samoja haittoja. Öljy ei ole loppumassa, sitä on vielä jäljellä sadoiksi vuosiksi sillä yhä on alueita joista ei ole otettu yhtä tynnyrillistä vaikka tiedetään mistä sitä saisi. Silti meille tyrkytetään ilmastohätätilaan vetoamalla jotain epämääräistä roinaa mikä ei tule koskaan olemaan ratkaisu mihinkään. Ohisalon närkästys on poliittista agengaa, ei sitä että hän pelaisi järkiperusteisilla argumenteilla. Hänen mielestään suomessa olisi voitu siirtyä täys-sähköiseen autokantaan jo 2025, jolloin herää kysymys mitä pulveria hän vapaa-ajallaan imuttaa holkin läpi sieraimiinsa. Kolumbialaista veikkaan, mutta voi se muutakin olla.
Miettikää vähintään kuudesti ennen kuin äänestätte yhtään mitään, ja silloinkin pitää jättää vihreät / SDP / kokoomus pois laskuista. Ne uskoo samaan psykoosiin ja tulee tälle kansallle varsin kalliiksi.
Unohdit vielä mainita talven eli -25 asteen vaikutuksen noihin leluihin.
Jos tuo pitää paikkaansa tietää se ”tuotekehittelyn” palaavan liki lähtöruutuunsa siten, että pesukone tai TV kestää vuosikymmeniä menemättä rikki ja korjaaminenkin onnistuu taloudellisella tavalla.
Saas nähdä kuinka aidon kapitalismin kepittämisen lopulta käy, sillä nythän laitteet ovat ohjelmoidut leviämään tietyn ajan jälkeen. Ja jos aikoo korjattavaksi viedä. Saa kuulla, että se maksaa enemmän kuin uuteen vaihtaminen.
Tämä nykyaika on toisaalta niin etuisaa, että yksinkertaisin leivänpaahdin liki tietää käyttäjänsä yöjuoksutkin kaiken maailman sensoreidensa avulla!
Tällainen vahva sääntely, jota kommunismiksikin sanotaan. Merkitsee saatujen kokemusten mukaisesti samaa kuin ”kapuloiden heittämistä rattaisiin”! Nämä nekkukaramelliltä äkkiseltään vaikuttavat ”huolenpidot”, johtavat vahvaan ”pakkopaitaan” nimeltä sosiaalidemokratia, jossa tulitikun raapaisusta lähtien on tarkkaan säänneltyä tietenkin valvovine omine viranomaisineen. Ja tyypillisesti tämä johtaa verotukseen, joka ero maantierosvojen ryöstön kohteeksi joutumisella on, että vain eloonjäämis-% on korkeampaa luokkaa. Ja sekin likimain tyhjätaskuna!
Kyllä oli taas sellaista lahkouskovaisuutta että, huh, huh.
Vai että oikein on asennettut hajoamaan tietyn ajan jälkeen.
Jiisus. Eipä ole oman 50 vuoden aikana osunut laitteita jotka olisi kestäntyt vain tietyn ajan. Muutama laite on hajonnut vasta vuosia siitä kun takuu on umpeutunut, mutta usempi laite onkin hajonnut takuuaikana joten korjauskuluja ei ole mennyt yhtään.
Voi voi. Elektroniikkalaitteissa esim. valmistaja kykenee melko tarkasti säätämään laitteen tuntikeston pelkillä komponenttivalinnoilla, Tai että kuinka ne asennetaan laitteessa. Tuostahan Samsungkin oli jokin vuosi sitten tapetilla kun asensi televisioissa tarkoituksella elkot lähelle powerin jäähdytysrimaa. Jokaisella liittimelläkin on se optimaalinen määrä että montako liitäntää se keskimäärin kestää, valitaanko 10K kytkentää kestävä vai 100K kestävä. Ja ei niistä taivaanisä päätä.
Kannattaa ostaa laadukkaampia laitteita,kyllä niitä on saatavilla
Näin sitä haluaa ajatella. Kuluttaja on se testaaja ja aina joskus osuu kohilleen.
Heikkoja osia valitaan yleisimmin pelkästään hinnan vuoksi. Kun on oikein halpaa, ei se sitten kestä yhtälailla. Harvemmin tarkoituksellista käyttöiän rajaamista. Halpa on heikompi kaikin puolin, yleensä.
Jos haluaa hyvää ja halpaa, pitää ostaa ne molemmat.
Yleisimmin varmaan näin. Joskus vaan tilanne että se luotettava ja kallis ei sitä olekaan. Ja miesmuisti on pari vuotta.
Useimmiten johtuu jonkun hajominen siitä että laitetta on käytetty väärin.
Sitten itketään että se on rakennettu laitteen sisälle ominaisuus että se hajoaa määrätyn ajan jälkeen.
Jos kyetään tekemään elektroniikkaa joka kestää avaruuden olosuhteet niin en yhtään epäile että ei voitaisi tehdä televisiota jotka kyllä kestää. Toinen asia on että tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa. Kukaan ei tiedä mitä esim. televisiolta vaaditaa vaikka 15 vuoden kuluttua. Täytyy sopeutua että esim. televisio on kertakäyttötavaraa, kaikki muuttuu niin nopeasti, ohjelmat ja ohjelmien tarjoajat. Televisioiden hinnat ovat n.puolet hyvän tietokoneen hinnasta. Jotenkin tuntuu että nuo alkavat yhdistyä. Televisiolle tulee myös näppäimistö josta kaikkea voi valita, onhan tuo jo nyt tätä päivää jos vähän haluaa leikkiä tekniikan suomilla mahdollisuuksilla.
Minä luotan elämänkokemukseen en johonkin jeesusteluihin.
Olen elämäni aikana ostanut varmaan joka valmtamerkkiä olevia laitteita eikä yhdessäkään ole ollut vaikkapa jotain tatuoitua 5 vuoden hajoamista kuten jotkut naurettavat hälläväliä sivustot väittää.
Kaikista kirjoittamistasi viesteistä on kyllä käynyt ilmi suuri viisautesi.
Olisi sitten varmaan pitänyt elää silmät kiinni koko elämäni ajat ja lukea varmaan jotain ryssän julkaisuja vuosikymmenet, sillä olisi varmaan tuota kaltaistasi ”älyä” saatu.
Mitä enemmän tuotetta menee kaupaksi, sitä enemmän kassakone kilisee. Kumma, että olet säästynyt jo kiveen hakatulta jo aikoinaan TV:n ”kuningaskuluttaja” -ohjelmassa niin itsensä toimituksen kuin katsojienkin esille tuomaan asiaan.
Kapitalismi on ”Time is money” aatetta, joka on AINA toiminut alastomillaan USA:ssa WWII jälkeen eritysesti 1950-luvulta lähtien. Totta kai ”alussa” pesukoneet ja TV:t olivat yksinkertaisia toiminnoltaan ja materiaali oli liki rautaa eli sitä, jota tuona aikakautena oli ”keksitty”. Mikroprosessori räjäytti pankin tietokoneissa ja myöhemmin se tunkeutui jokaiseen laitteeseen parantamaan ominaisuuksia ja tuotteen toimivuutta.
Lahkolla ja Jeesuksella EI 0ole nyt mitään tekoa tässä asiassa. Mutta toki maailma on täynnä ”salaliittoteorioita” ja kaiken maailman hörhöjä, jotka eivät tunnista rautaa, vaikka päähän lyötäisiin. Erilaisista eteen tulevista asioista voi keskustella tai kenties ehkä oppiakin ellei sitten se ainoa ”oikea” ole Katollisen kirkon polttorovio, jolla Galileo Galileita (1564-1642) uhattiin kun väitti, että aurinkojärjestelmä on aurinko-keskeinen. Hän vältti inkvisition kieltämällä teoriansa, mutta hänen väitetään mutisseen itsekseen: ”Se pyörii sittenkin!”
Jos todella haluttaisiin tehdä ympäristötekoja, se tarkoittaisi että kaikkien tuotteiden elinkari olisi mahdollisimman pitkä. Ajan kesät 45 vuotta vanhalla USA autolla, ei ongelmia, tai jos jotain pitää vaihtaa, osia saa ja hinnat ei enää päätä huimaa. Satoi tai paistoi, oli kylmää tai kuumaa, niin aina lähtee kun avaimesta kääntää. Ilmasto muuttuu kaiken aikaa, eli sitäkään ei niillä voi pilata, mutta tätä ei saa sanoa ääneen koska silloin murtaa lumouksen nimeltään vihreä tulevaisuus. Sillä vihreällä ei ole mitään tulevaisuutta, koska se tuottaa krääsää jolla ei tee mitään, mutta sen sijaan roskavuoret kasvaa vaikka oletuksena on että tilanne kääntyisi päinvastaiseksi.
Jep. Mut se melkein vaatis jonkin sortin sääntelyn ,ettei koko ajan tule parempaa mallia siitä laitteesta minkä ostit.esim ostat kännykän, ni viikon päästä se on jo lähes museo malli.jtn fairyphone tyylistä ratkaisua pitäisi jalostaa muuhunkin elektroniikkaan yms.
Useimmiten se laitteen vanheneminen tapahtuu vain korvien välissä. Laite toimii hyvin mutta siitä puuttuu ominaisuuksia mitä uudemmissa on. Ja usein sitä haluaa uusia ominaisuuksia, puhumattakaan imagojutuista. Mulla on laatikossa useampia vanhoja puhelimia jotka toimii kuin junan vessa kun laittaa vaan simmin sisään ja virtaa akkuun. Niillä vaan on kaikki hidasta ja kaikki näyttää huonommalta ja kuvat joita niillä saa näyttää karmeilta. Kaikki ohjelmat ei toimi ollenkaan ja tietoturva mitä sattuu. Mutta mummolle niillä soittaa kaikilla ja mummo on aina iloinen.
Ihmisiltä unohtui tyystin se että kännykkä on langaton puhelin, ei muuta.
Näin siinä kävi.
Niinhän se tuli se lakikin että ajovalon polttimo ja vararengas pitää olla vaihdettavissa ajoneuvon mukana tulevilla työkaluilla. Ja mitenkäs kävi? Tämä tuli voimaan jo 2011.
Entäs sitten se kun enää ei saa tehdä sellaisia virityksiä autoihin että ajovalon polttimo vaihtaminen edellyttää akun tms. komonentin irroittamista. Kenen autossa vuoden 2011 jälkeen on lakia toteltu? Vissiin Lada taitaa olla ainoa.
Onhan se helppo tehdä lakeja joilla sitten valmistajat tahkoavat rahaa. Tässä juuri kyselin jääkaapin oveen uutta magneetti tiivistettä. Pyydettiin 80e. Kuvitelkaa kauanko mietin uuden ostamista. Tai kuivausrumpu jossa kahden miroreleen kortista pyydettiin 350e. Ööö… Ei ollut kauaa meillä enää se kuivaurumpu.
Mitä tulee itse artikkeliin niin se tahtoo sanoa että elektroniikka tuotteiden hinnat pysyvät jatkossakin korkealla pääkomponentti pulan takia ja varmaan nousevat vielä entisestään ainakin länsimaissa. Kuten myös ruuan ja energian hinnat jotka kohoavat pilviin viimeistään talvea lähestyessä.
Niinhän se on. Laitoin vain pari esimerkkiä menneiltä vuosilta.
Elektorniikka-yhtiöt tietävät se tosiasian että mikäli korjaaminen maksaa 50% tai enemmän uuden hinnasta, niin ihmiset ostavat uuden. Riippumatta siitä onko se ominaisuuksiltaan edes yhtä hyvä kuin vanha.
Ja tämä tarkoittaa että keskeiset komponentit ovat jtakossakin yhtä kalliita kuin nykyään. Tai kuten sanottua, entistä kalliimpia.
Malliesimerkki ihmisten pohjattomasta tyhmyydestä saatiin kun alettiin markkinoimaan järjettömän suuria taulu TV versioita. Ne piti ehdottomasti olla kaikilla, muuten olit luuseri ja ajastasi jäljessä. Et voi millään katsoa pienemmältä ruudulta tarjontaa, siinähän ei erota kunnolla yksityiskohtia. Sitten tuli mahdolisuus katsella TV ohjelmia kännykän näytöltä, jolloin mainosmiehet aloittivat rummuttamaan kuinka kätevää on katsoa vaikka jääkiekkomatsi työmatkalla. Rentoudut ja katselet 3 x 5 senttisestä näytöstä MM ottelut. Siellä luistelee puolentoista millin kokoinen Teemu Selänne ja huitoo kärpäsenpas***n kokoista kiekkoa, mutta ” tunnelma ” on mahtava, kuin olisit paikan päällä. Ajattele, ilman tätä loistavaa mahdollisuutta et olisi selvillä kuka nuppineuloista löi maalin, ja miten hienosti se näkyy tuossa hidastuksessa.. Hyvä suomi, hyvä teemu.
😀 Niin totta, niin totta…..kulutushysteriaa se on ja pitää olla kun naapurillakin on…
Mun pyykkikone ostettu 2004,astianpesukone 2007.tv 2011..jopo 70-luvulta..Puhelin 2017…kahvikeitin 2008…hahahaa..mutta toimivat!
Myönnän että olen ostanut paljon turhaa elämäni aikana, mutta ihan hysteerikoksi en ole koskaan alkanut enkä välitä siitä mitä naapuri ostaa. Uuden auton hankin keskimäärin kymmenen vuoden välein, tietokoneen jos on tarve, kännykän vain jos vanha ei toimi jne. Tarve määrittyy siten että koneiden ominaisuudet ei enää vastaa sitä mihin on pakko vastata. Auto vaihtuu siksi että hyvin pidetyn arvo on vielä kymmenen vuoden tienoilla suht kohdallaan, ja uuteen ei tarvita niin paljon välirahaa.
Moni kuvittelee että ajan hirvittävät määrät / vuosi, kun fakta on että edellisen auton mittarilukema oli vaihtohetkellä vähän yli 45 000. Se tarkoittaa että vuodessa matkaa kertyi 4500 kilometriä. Tämä oli siis käyttöauton osuus. Harrasteautolla ajan kesän aikana osapuilleen 3 – 4000 kilometriä mikä jakaantuu neljälle kuukaudelle. Touko – kesä – heinä ja elokuu. Viimevuonna aloitin hiukan aikaisemmin, siis huhtikuun puolella ja lopetin 15.9. Sitten auto oli ” telakalla ” kahdeksan kuukautta, jolloin mitään kuluja ei syntynyt vakuutukset poislukien. Ne pyörii kaiken aikaa.
Jos maailma kaatuu niihin päästöihin mitkä vuositasolla aiheutan, niin menköön. Olen sen ikäinen äijä että ainoa mikä voi sivilisaation tuhota minun ajallani on ydinsota, tai vihreät hallituksessa vielä seuraavallakin kerralla.
Näin on,sama täällä.
Nuorempana ajoin paljon koska nautin ajamisesta,se rentoutti kivasti.
Se oli sitä aikaa kun ei päivästä toisen vinguttu ilmastohätätilasta vaikka oli kuumia kesiä ja kylmiä talvia. Muistan kun kersana odottelin linja-autoa maantien varressa kireänä pakkaspäivänä, niin meinasi väkisin paleltua poskipäät ja nenä. Kesällä oli enemmän sääntö kuin poikkeus että iho kärähti vähintään hartioista tai olkavarsista. Se oli NORMAALIA, mutta nyt se on kuulemma konkreettinen todiste ilmastonmuutoksesta mikä on tullut ihan hetkessä, ja sen voi torjua äänestämällä vihreitä.
Ilmastohätätila pahenee äänestämällä vihreitä ja niiden sukulaissieluja. Jos niitä ei äänestetä, ilmasto alkaa voida paremmin.
Juu sillä se kakkihätäkin poistuu kaikilta saastuttamasta hahahahhaaaaa.Eiku vihreetä unelmaa!On tää niin pösilöä touhua.
Kasvimailla lapsena kärähti käsivarret jo eka päivänä…sitä kun piti tehä töitäkin mutta jäi leikkiinkin aikaa.
Kyllä se naamakin paleltu pari kertaa…mutta ei onneksi tippunut kokonaan pois no nyt vähän jo siltä näyttää… 😀 Muttei ilmaston vuoksi….
Komponentti pula johtuu korona suluista maapallolla, vihersiirtymästä tulee johtumaan sähkö/ruokapula.
Tuosta on jo näytöt Ranskasta ja Saksasta.
Joten se mitä et kirjoittanut, mutta se paistoi kyllä läpi, eli sinä luulet että nuo asita johtuu jostain ryssäpakotteista ja että niistäpitäsi luopua että riittäisi ruokaa ja sähköä, se ei pidä paikkaansa.
Ryssähän tätä maata ei ole elossa pitänyt eikä tule pitämään.