Suomalaisista 47 prosenttia vähentää todennäköisesti liikkumistaan, mikäli liikennepolttoaineiden hinnat nousevat huomattavasti, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 35 prosenttia ei aio hintojen noususta huolimatta vähentää liikkumistaan.
EVA selvitti suomalaisten valmiutta ryhtyä erilaisiin toimiin polttoaineiden hintojen kallistuessa. 44 prosenttia suomalaisista ei aio muuttaa liikkumisratkaisujaan polttoaineiden hintojen nousun seurauksena, vaan karsii muista menoista. Joka kolmas suomalainen sanoo alkavansa käyttää enemmän julkista liikennettä nousevien polttoaineiden hintojen seurauksena.
Suomalaisista 32 prosenttia aikoo äänestää poliitikkoja, jotka lupaavat laskea polttoaineiden hintaa. Perussuomalaisten äänestäjistä näin katsoo jopa 75 prosenttia.
”Kontrasti muiden puolueiden kannattajiin nähden on valtava, sillä yhdessäkään muussa puolueessa enemmistö ei ilmaise haluavansa vaikuttaa polttoaineen hintaan äänestämällä. Tämä kielii asetelmista ja odotuksista tultaessa eduskuntavaalivuoteen 2023”, sanoo EVAn ekonomisti Sanna Kurronen, Tuskanhikeä bensapumpulla -EVA Arvion kirjoittaja.
Suomalaisista 61 prosenttia katsoo, että korkeat polttoaineiden hinnat rajoittavat kohtuuttomasti ihmisten vapautta liikkua ja valita asuinpaikkansa. Alle 30 000 asukkaan kaupungin paikkakunnilla yli 70 prosenttia katsoo korkeat hinnat vapautta rajoittavina. Yli 80 000 asukkaan paikkakunnilla näin ajattelee puolet.
”Suhtautuminen polttoaineiden hintoihin jakaa suomalaisia asunpaikan ja puoluekannatuksen mukaan. Mitä pienempi paikkakunta, sen suurempana ongelmana polttoaineiden hinnat nähdään. Vastaukset tukevat näkemystä, että Suomen poliittinen kartta saattaa olla entistä vahvemmin polarisoitumassa asuinpaikan koon mukaan”, Kurronen sanoo
Tulokset perustuvat 2 074 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tutkimuksen tiedonkeruu on tehty Ukrainan sodan toisen ja kolmannen viikon aikana, 4.3.–15.3.2022. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä (pl. Ahvenanmaa). Aineisto on kerätty Taloustutkimus Oy:n internetpaneelissa, josta tutkimusotos on muodostettu ositetulla satunnaisotannalla. Aineisto on painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin ja tulosgrafiikan on tehnyt Pentti Kiljunen (Yhdyskuntatutkimus Oy). Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984.
Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA
Flexifuel(FFV) autoilla, alkoholipolttoaineilla Suomikin olisi voinut olla nykyistä omavaraisempi maa jo yli 20 vuotta aikaisemmin. Flexifuel autot toimivat ongelmitta bensan lisäksi etanolilla, jotkut jopa metanolilla ja myös näiden polttoaineiden vaihtelevilla seoksilla. Etanolin tuotantoon on olemassa jätteiden lisäksi yli 15kpl erilaisia uusiutuvia raaka-aineita, lisäksi tutkijat olivat keksineet keinon tuottaa etanolia jopa hiilidioksidista. Etanoli palaa puhtaammin tuottaen vähemmän karstaa ja ilmansaasteita ilman katalysaattoriakin kuin fossiiliset bensa,diesel. Moottorivirittäjille etanoli(esim. E85 104 on oktaaninen) on mukava polttoaine koska se mahdollistaa moottoreille jopa yli 200hv teholisät verrattuna polttoaineasemien pumpuilla myytävään bensaan. Henry Ford oli jo 100 vuotta aiemmin suunnitellut autojansa flexifuel autoiksi. Lisätietoja etanolin hyödyistä selviää katsomalla David Blume: alcohol can be a gas. John Brackett automotive engineer, Colorado: Many Cars Can be Made Flex-Fuel with a Software Update. Marc J. Rauch: Ethanol Chronices.
Etanolipolttoaineen tuotanto ja myynti olisi bensaa edullisempaa jos EU, Suomi eivät rajoittaisi lailla niin voimakkaasti etanolin tuotantoon hyväksyttyjen raaka-aineiden vaihtoehtoja. Eikä järjettömällä byrokratialla, verotuksella estäisi maanviljelijöitä osallistumasta polttoaineiden tuotantoon ja myyntiin. Käytännössä etanoli on samaa ainetta kuin pirtu mutta polttoainekäytössä oleva etanoli on denaturoitua ettei ihmiset joisi polttoainetta. Se ihminen joka osaa kotona valmistaa pontikkaa pystyy oppimaan myös etanolipolttoaineen valmistamisen koska 95% alkoholi on hyvää laatua polttoainekäyttöön.
Kas kun EVA ei saanut mustaa silmää!!!
Rakettitieteellinen kysymys ja samanlainen vastaus!!!
Jos bensa ja vielä sitäkin kallinpi diesel maksaa 20 ekeä litra niin totta p..keleessä sitä pysyy kotona murjottamassa!!!
Tää kaikki sopii oikein hyvin ”vihreään siirtymään”. Tilanteeseen ollaan vaan ajauduttu eikä kenelläkään ole mitään tekemistä minkään kanssa.
Pidetään maskit silmillä.
Jep. Pitäkäå ääliöt maskit naamalla kun teitä kustaan jatkuvasti silmään.
ja viimeksi tänään vedin reilun 210 kilometriä 7.5 litran V8:la, josta poikkesin mittarille. 150 euroa ja 66 litraa 98 okt kiitos. Siitä pakoputket jylisten taas tien päälle. Elämä on mukavaa, sitä ei Teslakuskit saa koskaan kokea, kun per****en alla on jotain mikä muistuttaa voimasta, ja ääni on mukavan maskuliininen. Se sähköllä hymisevä ” juppilaatikko ” ei ole auto, se on typerien hyveliputtajien valinta eikä oikeasti säästä yhtään mitään, sillä ei se sähkökään ole ilmaista. Nothing beat cubic inches..
Eipä ole mistä vähentäisi kun ei ole tapana turhia ajella. Ja ajavatko ihmiset tosiaan turhaan näin paljon autolla kun puolet voi vähentää ajojaan? Tulee mieleen yksi tv-uutisten haastattelu kun bensan hinta oli noussut. Siinä autoaan tankkaava kaveri tokas että sais loppua koko litku ja sähkö kans niin päästäisiin kaikki taas oikeisiin töihin.
Kyllä tuolla nuorisolla näyttää pätäkkää piisaavan, ei ole pakoputket vaienneet vaikka polttoaineen hinta nousee. Niin ajetaan pinppaa yöt läpeensä ja tahti kiihtyy kesää kohti.
Olisi kiva nähdä haastattelu joltain yöhuoltamolta, kyseltäisiin miten on varaa ajella, kenen autolla ja kuka kustantaa, olisiko kela korvausten määrää laskettava alle 30 vuotiailla peräkammarinpojilla vaikka puoleen?
Kun ajaa talvikauden hybridillä, voi kesä-ajan painaa menemään turhia kursailematta.
En minäkään turhia juuri ajele. Ja tuossa liikkumisen vähentämisessä vähenee myös rahan liikkuminen. Vaikka sitä ei ääneen sanota, niin polttoaineiden myynnin radikaali väheneminen pudottaa pahimmillaan jopa miljardeilla valtion verotuloja. Jos viedään ajatusleikki pidemmälle, niin ylivoimaisesti suurin osa ajelee bensa/diesel autoilla. Jos p-a hinnat karkaavat huippukorkealle, kyseisten autojen arvo romahtaa, ihmiset eivät pysty niillä ajamaan. Ne poistetaan liikenteestä , jolloin vakuutusyhtiöiden ja valtion alv verokertymä laskee. Monien autojen omistaja on rahoitusyhtiö, joiden omaisuuden arvo jää tyhjän päälle. Muutama sähköautokuski ei pysty hurjaa verovajetta paikkaamaan. Siinäpä Ohisalo taputtaa käsiään, ja miettii mistä lisää rahaa
kai ne nyt s..tana on valmiita, jos siihen älyttömän kalliiseen litkuun ei oo enää rahaa… ei muuta ku kipataan kaikki rahat ulkomaille
Pitää lopettaa kuskaamasta ruokaa autoilla kaupunkeihin, niin alkaa vihertuki-jormaa kiinnostamaan löpön hinta.
Minä vähensin huomattavasti sen jälkeen kun korona alkoi. Nyt tankillinen bensaa (~60l) kestää kuui viikkoa. Sitä ennen se kesti kolme viikkoa.
Ja joka kerta kun ne nostaa energianhintaa, minä kulutan kaksinkertaisesti vähemmän. Vielä jos bensan hinta nousee, minä siirryn polkupyörää työmatkoillani.
Näin juuri sinun toivotaankin toimivan. Toivottavasti viime vaiheessa kumi ei lopu maailmasta, paineilmaa voi tehdä onneksi itse.
Minulla on niitä yli 50kpl varastossa. Ja pyöriä seitsemän kappaletta. Nyt ajelen niillä vain ihan huvikseni. Rattaita ja ketjuja sekä vanteita on kuolemaan asti.
Minä ole varaustunut etukäteen. Ja koska en asu kaupungissa vaan maaseudulla, niin saan kerättyä sitten ruokani metsistä. Eikä tarvi käydä palkkatöissä kun ei pääse.
Kyllä on Jumalan Vale että minä vähentäsin liikkumistani sen takia et hinnat nousee, ei en vähennä, mutta vähennän bensa-asemalla käyntiä, tai kyllä mä siä käyn ruokatunnin aikaa kattoo onko virkavalta syömässä ja jos on niin ei muuta kun naftat tankista ja kiitos ja kumarrus.. Sama paloautoille, aina tankki täynnä ja valtion kortilla ostettu.. Vit..llaan takas ku alkavat v..tuilee kansalle.. Eikö kansa tajua mitä täällä tapahtuu, eduskunta tekee kaikkensa jotta saataisiin sisällis sota ja se fakta ikäväkyllä.. Sama kaava saksas, ranska, Ruotsissa niinkun USA toki jenkeis ollaan jo viime metreillä, ovat paljon edellä Eurooppaa, jos ruotsia ei lasketa.. Kysyn vaan koska herätys kellot soi, ei voi olla sattumaa kaikki..
Vähän vaikeaa vähentää.
Mutta ei hätää, lisään vain päivä, päivältä vihan kasvattamistani hallitusta kohtaan.
Tiedoksi vain, että moni on jo vähentänyt autolla liikkumisen minimiin ja osa luopunut autosta jo kokonaan.
Toivottavasti EVA kohdisti kyselyn pelkästään niille jotka sitä polttoainetta oikeasti ostavat. Vähän tuo lopputulos haiskahtaa siltä ettei näin ole tehty, sori siitä.
On juuri sellainen parin tuhannen henkilön galluppi, jossa yli puolet osuu kehä 3:n sisäpuolelle, missä periaatteessa ei tarvitse autoa.
Kainuun korpiin tuskin on kyselylomakkeita mennyt.
Kaikki vain slummeihin pieniin asuntoihin mukavien radanvarsien ja bussiyhteyksien vierees. Kyllä se siitä. Maaseudulla asuvat voivat vain syyttää itseään, mitäs asuvat niin kaukana palveluista.
”valmiita vähentämään liikkumistaan”Itsellä ei edes autoa, mutta monilla vähän pk-seutua syrjempänä ei ole mahdollisuutta vähentää sitä autoilua.
Tietysti joku kilometrin kauppareissu jos ei mitään suuria ostoksia ole, niin monelle ihan järkevääkin tehdä kävellen.
Mutta ne polttoaineiden hinnankorotukset näkyy jo nyt todella paljon ruuan hinnoissa.
Esimerkiksi alepassa oli VIIME VIIKOSTA lähes kaikki (nakkipaketit, kananmunat jne) hinnat noussut noin 50 senttiä. Ja ihan koko vuoden ne hinnat on noussut jatkuvasti.
Jauhelihan hinta noussut noin 1,5e siitä mitä maksoi viime vuoden puolella jne.
Että kyllä tässä köyhät kohta nälkää näkee, pitäisi varmaan muuttua vihreäksi niin voisi olla iloinen siitä että näkee nälkää.
Kilometri kävellen ostokset suurelle perheelle ei tunnu missään kun lainaa naapurilta kottikärryä tai lastenvaunuja. Ihmiset ovat niin surkeita tekemään voitavansa
Sanonko mitä voit tehdä niille naapurin kottikärryillesi?
Villi arvaus, työntää..?
😀
Millä sitä vähentää, kun pakolliset ajot täytyy kuitenkin ajaa? Hallitus on päämäärätietoisesti pyrkinytkin siihen, että polttoaineiden hinnat olisivat pilvissä, siihen päälle vielä mahdolliset ruuhkamaksut, niin tavallisen suomalaisen ongelmat alkavat kasautua.
” 44 prosenttia suomalaisista ei aio muuttaa liikkumisratkaisujaan polttoaineiden hintojen nousun seurauksena, vaan karsii muista menoista.”
Niin, tuo tulee näkymään aika isosti, kun palveluja kulutetaan vähemmän, esimerkiksi ulkona syöminen on aivan varmasti sellainen asia, josta suomalaiset tulevat tinkimään.
Kannattaa hävittää auto ja liittyä työttömien joukkoon kuten minä joka asun maasseudulla.
Joo, täältä kun tapttu julkinen liikenne niin ei tarvi mennä edes työhaastatteluihin. Pikkuisen ovat netissä hölmön näköisiä kun tiedustelee työsuhdeautosta.
Useille suomalaisille on jo nyt vaikea selviytyä päivittäisistä työmatkakuluista ja erityisesti tämä näkyy pääkaupunkiseudulla jonne tullaan yli 50 km:n päästä omalla autolla koska ei ole junayhteyttä (Nummela, Vihti Lohja)! Julkinen liikenne palvelee hyvin ainoastaan suurissa kaupungeissa missä vihervasemmisto yhdessä kokkareiden kanssa nauttii kansalaisten kurittamisesta.
Polttoaineiden hinnan nousu vaikuttaa kaikkien hintojen nousuun, mutta kuten sanonta kuuluu ”ei se meitä köyhiä koske”, olla työtön mökin muija tai istua ministeriauton takapenkillä niin on hyvä kuvitella olevansa tasa-arvoinen!
Ovat varmaan pian sähköistämässä myös Leopard-panssarit ja Pasit ym. kaluston, jotta ei tarvitse enää käydä siellä ”tankilla”!
finne igen
Äläs nyt. Esko Aho sanoi pääministerinä ollessaan muuan työttömälle perheen-isälle, että hän ( aho ) ymmärtää oikein hyvin miehen ahdingon, hänkin on perheellinen mies.. Juu niin on, mutta onkohan tulotaso ihan sama ?
Juu semmonen Suomen kennedy..fellow Bostonissa ja mitä kaikkea aa että!Voihan kakkendaali.
Hedonismiin tottuneet eivät kykene itse valmistamaan/laittamaan ruokaa kotona, joten he muuttavat lähemmäs soittokuppiloita, ulkona syömisestä ei tingitä kun siihen ”euroopalaiseen” tapaan on jo totuttu ja lapsetkin totutettu.
Kun kuitenkin suomalaiset ovat sen verran korrektia kansaa, että monen sadan kilometrin päästä tullaan kauppaan jos vain on muoviämpäri/asiakas saatavilla.
Jos liikkuminen loppuu tykkänään tahi vähentyy radikaalisti, niin siinä ovat katkolla Keskiset&kumpp., laivamatkojenkin asiakasvirta vähenee ja moni muukin kotimaan matkailu sekä sitä kautta yritykset (vai ajattelivatko pitää museot, lomakylät yms. pystyssä tukiaisilla?).
Miksi ei dieselin käyttövoimaveroa voida poistaa, niiden osuus ajoneuvokannasta on koko ajan vähenemään päin (disinformaatio ja propaganda tähän syyllisiä) ja pa kuitenkin samalla tasolla bensan kanssa hinnassa?
Miksi bensiinimoottoristen autojen käyttövoimaveroa ei voida poistaa, jos kerran ollaan jotain poistamassa ? Dieselillä ajavat nillittää korkeista hinnoista, ikään kuin kaikki muut olisivat saaneet jotain ilmaiseksi.