Eurooppa Kotimaa Kulttuuri Politiikka

Afrikkalaismies tyrmäsi monimuotoiseen jäätelömainokseen kohdistuvan kritiikin: ”Hei, nyt on vuosi 2025, kasva aikuiseksi!”

Kuvat: kuvakaappaus Instagram.

Ruotsissa tällä viikolla jäätelönvalmistaja Sia Glass lanseerasi tämänvuotisen kesäversion klassisesta jäätelöveneestään. Kampanjaan liittyi mainoskuvia, jotka ovat yhä enemmän häiritseviä ja kyseenalaisia, koska monet pitävät niitä poliittisesti korrektina kaasuvalottamisen muotona. Yrityksen toimitusjohtaja tyrmää arvostelijat eikä halua heitä asiakkaikseen.

Sia Glassin mainoskampanjassa esiintyy afrikkalainen mies ja oletettavasti valkoinen vaimo sekä pariskunnan lapset – yhdistelmä, josta on tullut niin ruotsalaisessa kuin suomalaisessakin mainonnassa enemmän tai vähemmän vakio riippumatta siitä, mistä mainoksessa on kyse.

Kun yhtiö käynnisti uuden kampanjansa, se sai osakseen voimakasta kritiikkiä ja boikottikehotuksia sosiaalisessa mediassa.

Sia Glassin toimitusjohtaja Stefan Carlsson tyrmää kritiikin.

”Meille se on vain itsestäänselvyys, siltä meidän kuluttajamme näyttävät. He ovat ruotsalaisia, maahanmuuttajia, toisen sukupolven maahanmuuttajia. Näin haluamme esittäytyä kaikessa markkinoinnissamme”, hän sanoo Hallands Nyheterille.

Arvostelijoiden kimppuun hyökkääminen

Carlsson ei näytä olevan huolissaan siitä, että yhtiö on lähtenyt liikkeelle mainostyypillä, josta on tullut lähes parodia itse mainosalalle ja johon yhä useammat kuluttajat ovat kyllästyneet ja joka on vieraannuttanut suuren osan väestöstä.

”Jos meillä on kuluttajia, joiden mielestä se ei ole ok, mielestäni voimme hyvin olla ilman näitä kuluttajia”, Carlsson huomauttaa.

Carlssonin mukaan yrityksen eetos on, että se uskoo ihmisten parhaaseen riippumatta siitä, mistä he tulevat, ja että sen kuluttajaryhmät ovat ”hyvin, hyvin sekalaisia”.

”Kaikissa yrityksissä on aina ihmisiä eri ääripäistä, jotka boikotoivat sitä ja tätä. He ovat tervetulleita tekemään niin. Me edustamme tasa-arvoa ja sosiaalista kestävyyttä. Se on perusajatuksemme koko liiketoiminnassamme”, Carlsson selittää.

Mainoksessa esiintyvä afrikkalaismies: ”Hyvin, hyvin rasistisia kommentteja”

Nyt mainoksessa esiintyvä afrikkalainen vastaa SVT:n haastattelussa kritiikkiin osallistumisestaan.

Mainoksessa esiintyvä afrikkalainen Adoo Sylva kertoo, että hänen mallitoimistonsa ilmoitti hänelle mainoksen saamasta kielteisestä huomiosta.

”Menin itse tarkistamaan, mitä oli tapahtunut, ja näin paljon. Hyvin, hyvin rasistisia kommentteja”, hän sanoo SVT:lle.

”Joten syvällä sisimmässäni nauroin sille, koska ajattelin, että hei, nyt on vuosi 2025, jos sinulla ei ole parempaa tekemistä, kasva aikuiseksi”, Sylva nauraa.

Reaktio ei kuitenkaan vakuuttanut kaikkia.

”On vuosi 2025 ja sinä menet kotiin”, eräs käyttäjä kirjoittaa.

Toisen kommentoijan mielestä on ristiriitaista, että ”afrikkalainen tulee tänne ja esittää jäätelömainoksessa ruotsalaista perheenisää, vaikka hän tuskin puhuu ruotsia”.

Sian toimitusjohtaja Carlsson sanoo, että sekä hän että yritys ovat saaneet paljon kritiikkiä, mutta että hän valitsi sekarotuperheen, koska se ”kuvastaa sitä, miltä yhteiskunta ja asiakasryhmä näyttävät”.

”Minusta se on niin äärimmäisen valitettavaa”, hän sanoo.

Jotkut arvostelijat ovat kutsuneet jäätelönvalmistajaa woke-yritykseksi ja uhanneet lopettaa jäätelön ostamisen. Carlssonin mukaan näiden arvostelijoiden olisi kuitenkin pitänyt lopettaa heidän valmistamansa jäätelön ostaminen jo paljon aikaisemmin.

”Silloin he eivät ole seuranneet markkinointiamme, koska olemme näyttäneet tältä jo monta vuotta”, hän sanoo.

Myös suomalainen suoramainonta keskittyy yhä enemmän ”monimuotoisuuden” edistämiseen

Suomalaisesta suoramainonnasta löytyy myös runsaasti vastaavanlaisia monimuotoisuutta korostavia mainoksia. Seuraavassa poimittu vain muutama esimerkki suomalaisesta woke-mainonnasta.

Metsien Suomi mainostaa uusimmassa tv-mainoksessaan muutakin kuin suomalaisten metsien monimuotoisuutta:

Osuuspankki kampanjoi myös mainoksissaan moninaisuuden, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistäjänä:

Ruotsissa alun perin perustettu ja monikansallisen kauppaketju IKEA:n tv-mainosta ei ainakaan voi syyttää ummehtuneesta impivaaralaisuudesta:

Lähde: Samnytt, Fria Tider

Lue lisää aiheesta:
Tilaa
Ilmoita
0 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit