Yhtiö vetosi myös korkeisiin sähkön hintoihin, latausinfrastruktuurin heikkoon kehitykseen ja valtion tukien peruuttamiseen.
Volvo Carsin akkuvalmistaja Novo Energy on ilmoittanut irtisanomisista Göteborgissa, mikä tekee siitä jälleen yhden ruotsalaisen alan yrityksen, joka supistaa toimintojaan, kertoo Salon24.
Novo Energyn tiedotteen mukaan 30 prosenttia henkilökunnasta joutuu sanomaan hyvästit työpaikalleen yrityksessä, ja tiedotusvälineiden mukaan tämä tarkoittaa noin 120 henkilön lähtöä. Maaliskuussa 2024 yhtiö aloitti uuden tehtaan rakentamisen Torslandaan Göteborgin laitamille, jonka oli määrä työllistää 3 000 ihmistä ja valmistua vuonna 2026.
Novo Energyn perustivat vuonna 2021 Volvo Cars ja toinen ruotsalainen akkukennojen ja -järjestelmien valmistaja Northvolt, joka on tällä hetkellä kriisissä. Viime syksynä se irtisanoi 1 600 työntekijää kolmessa kaupungissa Ruotsissa tuotanto-ongelmien ja tilausten vähenemisen vuoksi.
Novo Energyn edustajat ilmoittivat viime vuoden lopulla, että koska Northvolt ei ole täyttänyt sopimusta rahoitusosuudestaan yhtiölle, Volvo Carsista tulee sen ainoa omistaja. Mediatietojen mukaan Volvo Cars etsii nyt uutta sijoittajaa. Dagens Nyheter -lehti paljasti vuonna 2024 myös, että Novo Energy oli hakenut Ruotsin valtion virastolta rahoitusta Torslandan laitoksen rakentamiseen.
Volvo Cars ilmoitti viime syyskuussa, ettei se enää pyri myymään pelkästään sähköautoja vuoteen 2030 mennessä, koska asiakkaiden kysyntä on jäänyt odotettua pienemmäksi. Se viittasi myös korkeisiin sähkön hintoihin, latausinfrastruktuurin heikkoon kehitykseen ja siihen, että useiden maiden, kuten Ruotsin, hallitukset ovat luopuneet sähköautojen ostotuen myöntämisestä.
Naapurimaassa Norjassa yhdeksän kymmenestä vuonna 2024 myydystä uudesta autosta oli sähköautoja, ja erään Norjan tieliikenneliiton (OFV) raportin mukaan polttomoottoriautojen myynti oli ennätyksellisen vähäistä: vuonna 2024 myydyistä 130 000 autosta alle 1 000 oli kaasukäyttöisiä. Raportissa väitettiin myös, että vain yksi kymmenestä myydystä autosta ei toimi yksinomaan sähkömoottorilla. Tähän lukuun sisältyvät myös hybridiautot, joiden osuus oli 8 prosenttia kaikesta myynnistä. Joka viides Norjassa myyty sähköauto oli Tesla, ja kaukana perässä tulevat Volvo, Volkswagen, Toyota ja Skoda.
Puolan autoteollisuusyhdistyksen ja Puolan uuden liikkuvuuden yhdistyksen käynnistämän Electromobility Counter -laskurin tietojen mukaan vuoden 2024 marraskuun lopussa Puolan teillä oli 136 404 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 70 342 oli täyssähköautoja ja 66 062 plug-in-hybridejä. Sähköisiä jakeluautoja ja kuorma-autoja oli 7 833 kappaletta.
Marraskuun 2024 lopussa Puolassa oli 8 331 julkisesti saatavilla olevaa sähköautojen latauspistettä. Näistä 30 prosenttia oli nopeita tasavirtalatauspisteitä (DC) ja 70 prosenttia hitaita vaihtovirtalatauspisteitä (AC), joiden teho oli enintään 22 kW.
Lähde: Remix News