Eurooppa Politiikka

Vaurioituneen rahtilaivan matka kohti Itämerta peruuntui – varustamo määräsi Rubyn pysähtymään ensin Pohjanmerellä, mutta nyt se on taas liikkeellä

Kuvat: Google maps, Marine Traffic

Vaarallista lannoitelastia kuljettava rahtilaiva MV Ruby pysäytettiin Pohjanmerelle varustamon määräyksestä. Vaurioituneen laivan matka kohti Itämerta peruuntui. Nyt Ruby on lähtenyt uudestaan liikkeelle.

Tanskan merenkulkuviranomainen kertoo tanskalaiselle TV2:lle, että Rubyn varustamo on määrännyt laivan jäämään pysähdyksiin Norjan eteläpuolelle eikä jatkamaan suunniteltua matkaansa Liettuaan.

Aluksen omistava varustamo tiedotti viranomaisille asiasta itse. Merenkulkuviranomainen kertoo lausunnossaan, että varustamo selvittää mahdollisuuksia purkaa Rubyn lasti hyväksyttyyn paikkaan.

Laivan oli määrä siirtyä viikonlopun aikana Tanskan salmien läpi Itämerelle ja jatkaa Liettuaan, joka on jo kieltänyt alusta saapumasta maahan. Liettua vaati, että laivan pitää purkaa lastinsa muualle ennen kuin se voi tulla Klaipèdan satamaan korjattavaksi.

Eilen kerrottiin, että alukselle oli tilattu Tanskasta luotsi. Luotsin oli määrä nousta laivaan lauantaina ja luotsata se viikonlopun aikana Kattegatin ja Ison-Beltin salmien läpi Itämerelle. Tanskalaiset luotsausyhtiöt kertoivat sunnuntaiaamuna, ettei aluksella enää ole voimassaolevaa tilausta luotsille.

Ruby kuljettaa 20 000 tonnin lastia ammoniumnitraattia. Vajaat 3 000 tonnia samaa ainetta aiheutti valtavan räjähdyksen Libanonissa Beirutin satamassa elokuussa 2020.

Lannoitteisiin ja räjähteisiin käytettävä ammoniumnitraatti voi aiheuttaa räjähdyksen, mutta se vaatii kuumentamista. Viranomaiset ja asiantuntijat ovat arvioineet, että Ruby-laivan tapauksessa räjähdysvaara on pieni.

Marinetraffic-palvelun mukaan Ruby on ollut perjantaista asti pysähdyksissä kansainvälisillä vesillä Norjan etelärannikon edustalla. Se on ollut ohjauskyvytön ja liikkunut hinaajan avulla.

Åbo Akademin merioikeuden professori Henrik Ringbom arvioi STT:lle, että Ruby-laiva saadaan helpostikin korjattavaksi jonnekin, jos laivan lasti saadaan purettua ensin pois.

”Missä se tulisi tapahtumaan riippuu paljon siitä, että kenellä on sopiva ja turvallinen paikka. Valtioillahan on oikeus kuitenkin sanoa ei näissä tapauksissa”, Ringbom sanoo.

Ringbomin mukaan jokaisella aluksella on puolestaan oikeus kauttakulkuun maiden aluevesillä. Jos rantavaltio kokee, että aluksesta on uhkaa valtion turvallisuudelle, voi se poikkeustapauksissa kieltää aluevesillä kulun.

Hänen mukaan Ruby-laivan ammoniumnitraattilasti sekä se, että laiva joutuu hakeutumaan korjaustelakalle, ovat normaaleja tapauksia merenkulussa.

”Se pitää muistaa, että tämä lasti ei ole ainutlaatuinen, ja näitä kuljetuksia tapahtuu päivittäin myös Itämerellä. Tässä painaa nyt yhdistelmä siitä, että on räjähdysvaarallinen lasti ja laiva ei pysty omin voimin liikkumaan.”

Lisäksi Ringbomin mukaan asiaan vaikuttaa se, että laiva on lähtenyt Venäjältä, minkä takia tapaus aiheuttaa epäilyjä.

Nyt laiva on taas liikkeellä

Marinetrafficin-palvelun mukaan Ruby liikkuu nyt eteenpäin reilun 9 solmun vauhtia Pohjanmerellä.

Seurantatietojen mukaan laiva nytkähti liikkeelle Suomen aikaa kello kolme. Vaikuttaisi siltä, että 20 000 tonnia räjähdysaltista ammoniumnitraattilastia kulkeva alus on matkalla Maltalle.

Ruotsin rannikkovartiosto vahvistaa Aftonbladetille, että laiva liikkuu jälleen.

Pohjoismaat seuranneet tiiviisti

Norjan, Tanskan ja Ruotsin viranomaiset ovat seuranneet tiiviisti laivan liikkeitä ja tekevät asiassa yhteistyötä.

Lauantaina Tanskan merenkulkuviranomainen antoi alueelle navigointivaroituksen, jossa kehotettiin erityiseen varovaisuuteen ja pitämään mahdollisimman suurta etäisyyttä alukseen. Varoitus peruttiin, kun laivan matka peruuntui.

Maltan lipun alla liikennöivän MV Rubyn omistaa syyrialaistaustainen yhtiö, ja sillä on tiettävästi syyrialainen miehistö. Tällä hetkellä sen on vuokrannut Arabiemiraateissa sijaitseva yritys.

Alus lähti matkaan elokuussa Venäjältä Kantalahdesta Kuolan niemimaalla. Aluksen oman ilmoituksen mukaan se vaurioitui pohjakosketuksessa lähtiessään Kantalahdesta, mutta ei jostain syystä palannut enää sinne vaan jatkoi matkaansa kohti Norjaa. Siellä se oli Tromssan satamassa suojassa myrskyltä, kunnes viranomaiset käskivät sen takaisin merelle.

Asiantuntijat ovat arvioineet, että kytkökset Venäjään voisivat tarkoittaa kyseessä olevan Venäjän hybridioperaation.

Lähde: STT, Aftonbladet

Lue lisää aiheesta:

Venäläistä räjähdelastia kuljettava alus matkalla Itämerelle

 

2 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Ooppel Kuski

ihan pelkkää höpö höpö uutisointia ei tuosta laivasta ole kenellekään mitään vaaraa

Kääpä

Samalla aineella ajeleva laiva räjähti muutama vuosi sitten Iibanonin satamassa.. ”vaaraton”…sinun mukaan venäjäkin on vaaraton.