Jönköpingiläisen lukion opettajaa arvostellaan nyt siitä, että hän antoi oppilailleen hieman epätavallisen koulutehtävän: suunnitella terrori-iskun kemiallisia ja biologisia aseita käyttäen. Opettaja on erotettu ja hänestä on tehty rikosilmoitus, mutta poliisin mukaan opettajan teko ei ole rikos.
Jönköpingissä sijaitsevan arvostetun Per Brahe -lukion koulun johto tajusi viime perjantaina, että yksi opettajista näki osana tehtäväänsä varustaa oppilaitaan tulevaisuuden tiedoilla ja kouluttaa heitä terrori-iskujen tekemisen taitoon.
Oppilaita ei pyydetty toteuttamaan iskuja vaan suunnittelemaan niitä, mieluiten kemiallisia ja biologisia aseita käyttäen. Tehtävään kuului terrori-iskun suunnittelu ”poliittisena ilmentymänä”, ja pisteitä annettiin sillä perusteella, että iskussa olisi tapettava mahdollisimman paljon siviilejä.
”Suhtaudumme tähän erittäin vakavasti”, sanoo kunnan koulutuspäällikkö Henrik Natt och Dag paikallislehti Jönköpings-Postenille (JP), joka uutisoi tapauksesta.
Pidätetty virantoimituksesta, mutta ei rikosta
Opettaja on pidätetty virantoimituksesta ilman palkkaa toistaiseksi. Koulutuspäällikkö kuvailee toimintaa ”väärin laadituksi koulutehtäväksi”. Asiasta on tehty myös rikosilmoitus poliisille. Poliisin mukaan opettaja tai oppilaat eivät kuitenkaan ole syyllistyneet rikokseen terrori-iskujen suunnittelussa.
”Luokittelemme tapauksen ’ei rikokseksi'”, sanoo Maja Karlsson Jönköpingin paikallispoliisista JP:lle antamassaan kommentissa.
Voiko opettaja tämän perusteella palata töihin, on tätä kirjoitettaessa epäselvää. Koulutuspäällikkö Henrik Natt och Dag uskoo, että riippumatta siitä, onko kyseessä rikos vai ei, teko oli ”äärimmäisen” tuomittava.
”Ottaen huomioon maailman tilanteen, kohonneen terroriuhkatason ja sen, että meidän pitäisi olla erityisen varovaisia, mielestäni on äärimmäisen epäviisasta antaa tällainen tehtävä koululaisille”, hän sanoi JP:lle.
Oppilaiden ja vanhempien pettymys
Koulutuspäällikkö ei ole mielipiteensä kanssa yksin. Vanhemmat, oppilaat ja muut jönköpingiläiset ovat reagoineet tyrmistyneinä siihen, että tällaista voi tapahtua koulussa.
Per Brahen lukion rehtorin kerrotaan olleen yhteydessä oppilaisiin ja huoltajiin ilmapiirin rauhoittamiseksi. Koulun opettajat ja muu henkilökunta ovat myös saaneet erityistietoa siitä, miten tapaukseen tulisi suhtautua.
Kyseinen opettaja ei ole halunnut kommentoida medialle ja julkisuudelle hänen oudon koulutehtävänsä ympärille syntynyttä myllerrystä. Koulun johdon kanssa käydyssä keskustelussa hänen kerrotaan kuitenkin selittäneen terrorismioppitunnin tarkoituksen. Koulun johto ei kerro, mikä tämä tarkoitus oli.
Väitetään, että kyseessä oli väärinkäsitys
Per Brahen lukiossa levitetään nyt tapauksesta damage control -raporttia, jonka mukaan ”opettajan opiskelijoille antama tehtävä oli kuvata, miten terrori-isku voidaan välttää.” Tämän raportin mukaan luokassa olleet opiskelijat ymmärsivät tehtävän väärin.
Adrian Sjögren, yksi tehtävän saaneista oppilaista, ei kuitenkaan halua vahvistaa tätä väitettä SVT:n haastattelussa. Sen sijaan hän kuvailee, kuinka hän ja hänen ikätoverinsa olivat ”hyvin järkyttyneitä” tehtävästä.
”Tavoitteenne on tappaa monia viattomia siviilejä”
Mikään tehtävän muotoilussa ei viittaa siihen, että kyse olisi tästä. Se kuuluu aluksi sanatarkasti seuraavasti:
”Olet terroristi, joka suunnittelee poliittista kannanottoa vapauttamalla kemiallisen tai biologisen aseen. Tavoitteenasi on tappaa monia viattomia siviilejä saadaksesi viestisi perille.”
Koulun johto ja Jönköpingin koulutuspäällikkö jättävät silti avoimeksi sen mahdollisuuden, että koko juttu voisi olla yksi suuri väärinkäsitys.
”Se on mahdollista”, Henrik Natt och Dag sanoi JP:lle, mutta totesi, ettei hän ole ”koskaan aiemmin kokenut mitään tällaista”.
Lähde: Jönköpings-Posten, SVT
Väärinkäsitetty uksittaistapaus! Hoh, hoijaa!!!